OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Simon Réka Zsuzsanna - Majdnem egy tucat királylány

Simon Réka Zsuzsanna - Majdnem egy tucat királylány

Németh Eszter  2016.10.22. 11:41

SimonRékaMajdnem egy tucat királylányNem mindennapi királylányok
 
Simon Réka Zsuzsanna idén megjelent királylányos könyvének főszereplői korántsem olyanok, mint a klasszikus mesékből ismert  királylányok. Bátrak, vagányak, kíváncsiak, önállóak, viccesek, fittyet hánynak az udvari illemszabályokra, és amit elhatároznak, azt mindenáron véghez is viszik.
 
A Majdnem egy tucat királylány című kötetről Németh Eszter beszélgetett a szerzővel.

 

  • A királyos könyv írásakor már tudtad, hogy megírod a párját is?

Simon Réka Zsuzsanna: Nem. Tiltakoztam ellene kézzel-lábbal. Sosem akartam az eddig megjelent könyveimnek párt írni. A királylányos könyv megírását azért halogattam, holott a mesék ötlete már körvonalazódott korábban, mert nem akartam, hogy a királyos párjaként tekintsenek rá. Az idei mesekönyvem nevezhetjük akár a királyos könyvem párjának is, de lényegében nem az. Az előző mesekönyvemben a királyok csetlenek-botlanak, maguk és mások ellen követnek el hibákat, majd tetteik következményeiből megtanulva a leckét, megbánják a bűneiket és helyrehozzák, amit elkövettek. Az esendőségük került előtérbe. A királylányos mesékben a királylányok talpraesettek, segítőkészek, bátrak, kreatívak, önállóak, nyitottak a világra, van humoruk, problémamegoldó készséggel is meg vannak áldva.

Néha polgárpukkasztóak, nem szoríthatóak be korlátok, az udvari etikett szabályai közé, nagyon jól tudják, hogy nem akarnak klasszikus értelemben vett királylányként éldegélni, hol sárkányt rabolnak, hol azokkal cimborálnak, udvari bolonddal reggeliznek, könyvtolvajnak segítenek, lovagrendet alapítanak, átírják a királylányok kódexét stb.

Nem ugrál körülöttük a királyi udvar apraja-nagyja, nem várják  bársonyban, bíborban, egy szobában üldögélve a sült galambot. Mindig tudják, mit akarnak, és ha valamit eldöntöttek, akkor azt tántorítatlanul véghez is viszik. Ami közös a két könyvben, az inkább a szerkezeti felépítéshez kapcsolódik: humoros párbeszédek, nyelvi játék, egyszálas cselekmény, a karakterek sokfélesége. A két könyvben akaratlagosan kerültem a bonyolított cselekményt, a nevettető karaktereké és párbeszédeké, valamint a nyelvi játéké a főszerep. A királylányos könyvben azonban ezek sokkal erőteljesebben nyilvánulnak meg mint a királyosban.

  • Ha jól tudom, most egy lovagos meseregényen dolgozol. Mi inspirál?

Igen, most egy lovagos anyagon is dolgozom, de a készülő meseregényben nem csak a vicces lovagoké lesz a főszerep. A lovagok iránti, mondjuk úgy, elkötelezettségem akkor kezdődött, amikor a Csukás István pályázatra megírtam egy lovagokról szóló gyerekszíndarabot. Amikor befejeztem, már tudtam, hogy szentelni fogok nekik még pár oldalt. Mostanában lépten-nyomon egy apró, egyéves lovag inspirál.

  • Egyre-másra jelennek meg a királylányos könyvek. Neked melyik a kedvenced, melyik keltette fel leginkább az érdeklődésed?

A magyar nyelven megjelentek közül a kedvencem Eef Rombaut- Emma Thyssen könyve, a Szívszerelem, Szabó T. Anna zseniális fordításában. Spanyolul is van pár, amit szívesen lapozgattam, lapozgatok, egyik, ami közel áll a szívemhez a ¿Hay algo más aburrido que ser una princesa rosa? (Van annál unalmasabb, mint rózsaszín hercegnőnek lenni?) című. Szerzője Raquel Díaz Reguera, és a Thule Ediciones Kiadó adta ki 2010-ben.

  • Rengeteg a királylányos film is. Azok közül?

Nem igazán nézek tévét, moziba pedig nem jutottunk el már több, mint egy és fél éve, így fogalmam sincs, milyen királylányos filmeket lehet látni mostanság. Gyerekkoromban rengeteg orosz, német, csehszlovák, magyar mesefilmet, mesejátékot láttam. Ezek közül több királylányosra is emlékszem. Tordon Ákos (egyik kedvenc meseíróm) művéből készült a nyolcvanas évek közepén a Skatulyácska királylány című mesejáték. Aztán ott volt még A hercegnő és a repülő varga című csehszlovák mesefilm, ezt is nagyon szerettem.

  • A saját királylányaid közül melyikkel jöttél ki a legkönnyebben és melyikükkel a legnehezebben?

Valahogy úgy adódott, hogy ezekkel a királylányokkal nagyon könnyen ki lehetett jönni, de a hozzám legalkalmazkodóbb közülük kétségkívül Sáfrányos Szeklice, Fehér Zászpa és Hegyi Árnika volt. Hármukkal különösen jó királylánybaráti viszonyba kerültem.

  • Miért növényneveket kaptak a királylányok?

Növényneveket korábban is felhasználtam a meséimhez. Olyan gazdag és gyönyörű a  magyar növénynév felhozatal, hogy mesékben is érdemes a figyelmet rájuk irányítani. Természetükhöz illő, a királylányokat jellemző növényneveket akartam. Amikor már körvonalazódott, hogy melyik királylány, milyen típusú lesz, a névadással folytattam a meseírást.

  • Az illusztrációk változtattak a szövegen? Vagy inkább fordítva? Hogy zajlott Egri Mónival a munka?

Az illusztrációk eddig sosem változtattak a szövegeimen. Valahogy sosem jutna eszembe, hogy a kész képi munka után faragjak még a meséimen. A munkamenet most is úgy működött, ahogy korábban. Móni elolvasta a szöveget, és amiről azt gondolta, helye lenne a könyvben, kedve szerint megrajzolta. Rá volt bízva, mit és hogyan jelenít meg a szövegeimből. Nagyon jóleső érzés volt, hogy a teljes folyamat részese lehettem, Móni minden lépésbe beavatott. Talán azért is volt akkora az összhang közöttünk, mert Móni nagyon érzi a szövegeimet, egy srófra jár az agyunk.

  • A saját közösségi oldalaidon is egyre másra lehet olvasni részleteket. Én is alig vártam már, hogy megtudjam Borzas Füzike királylány kódexátiratát. Milyenek a visszajelzések?

Akik már olvasták a könyvet, és beszámoltak róla, azok szerették. Látszólag a gyerekeik is.

  • Mikor van időd írni?

A kisfiam születése óta csak éjjel írok.

Forrás: prae.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót