OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Gévai Csilla - Amíg olvasunk

Gévai Csilla - Amíg olvasunk

Pagony Kiadó  2016.10.25. 20:00

csillaAmíg olvasunkTapéta helyett is könyvek - Így olvas Gévai Csilla

Gévai Csilla író-illusztrátor valóban a könyvek szerelmese, aki pontosan tudja és érzi, hogy mennyire fontos, hogy egy gyerekkönyv milyen legyen. Meghatározó kiskori élményei és saját két gyereke révén markáns véleménye van arról, hogyan és miből érdemes olvasniuk a gyerekeknek.

A vele készült interjú végén ráadásul egy apró, de annál hatásosabb trükköt is elleshetsz az Amíg olvasunk szerzőjétől.

  • Csilla, milyen emlékeid vannak gyerekkorodból a könyvekkel kapcsolatban?
Nálunk otthon és a nagyszüleimnél is tapéta helyett könyvek voltak a falakon. Aztán az iskolában is a könyvtár terem volt a mi termünk. A nővéremmel versenyeztünk, hogy kinek van több könyve, és sokszor játszottunk könyvtárosat. Az ovis képen is könyvvel fotózott le a fényképész bácsi: rám érzett. Nekem a könyv maga a biztonság, hogy nem fogok unatkozni, bárhol találom is magam. De a könyv nálam nemcsak szöveg. A könyv nálam kép és szöveg.

 

1
  • Ennyire inspiráló környezetben gondolom könnyen tanultál meg olvasni...
Nem hiszem, hogy magamtól tanultam meg. Igazán nem emlékszem rá. Csodálatos gyerek voltam, de egyáltalán nem voltam csodagyerek. Nehezen ment az olvasás és az írás, a matek és a nyelvtan is. Az első pár évben nem találtam magam igazán a suliban. Mi négyen vagyunk testvérek, jókat játszottunk otthon együtt, anyukám pedig egy végtelenül kreatív hölgy, mindig izgalmas játékokat talált ki nekünk. A suli a családi életünkhöz képest szigorú és unalmas volt.
  • Mi volt az első könyv, amit elolvastál?
ludanyA Lúdanyó meséi. Ez egy válogatott angol gyermekvers gyűjtemény, Würtz Ádám rajzaival. Az a furcsa ezzel a könyvvel kapcsolatban, hogy tudom, hogy hol kaptam, hogy melyik könyvesboltban vették nekem születésnapomra. Fontos ezzel a kötettel kapcsolatban az is, hogy ezt a könyvet én választhattam magamnak, és ez akkor nagyon fontos volt nekem. A döntés szabadsága. A mai napig megvan, a kislányomnak is az egyik kedvence lett.
  • A gyerekeid kapcsán milyen változást látsz, ők szerinted könnyebben, nehezebben tanulnak meg olvasni? Miért könnyebb, vagy nehezebb nekik, miben más a helyzetük?
A könyv, amiből az iskolából tanulunk, örökre beleég a tudatunkba. Én nagyon dühös vagyok, hogy mostanában több olyan olvasókönyv is forgalomba került, melyeknek borzalmas a vizuális világa és nem túl izgalmas a bennük található tudásanyag sem. 
 
3Pedig olyan sok jó író és illusztrátor van ma Magyarországon! 
A gyerekeink érdekében sokkal jobban kéne ragaszkodnunk a minőséghez! Továbbá sokkal őszintébben kéne kommunikálnunk a gyerekekkel, akár az iskolai olvasókönyveken keresztül is. Szeretetetre és önzetlenségre nevelés, szerintem erre van most szükség, hogy túléljük saját magunkat. Igen, már megint a környezetvédelemről és a szeretetről beszélek. 
A mi gyerekeinknek sokkal nehezebb lesz felnőttnek lenni, mint nekünk! Erre fel kell készítenünk őket, rájuk nehezebb feladat vár, mint ránk, segítsük őket abban, hogy legalább a folyamatokat megérthessék. Az ok és okozati összefüggéseket. 
  • Mit javasolsz, egy kezdő szülő hogyan álljon hozzá az éppen most olvasni tanuló gyerekéhez, hogyan segíthetjük őket otthon?
A gyerekeimnek nem győzöm tanítani, hogy az élet nem verseny. Én magam sem szeretek összehasonlítgatni, versenyezni. Az olvasás és az írás elsajátítását örömteli eseménynek gondolnám, a tudásnak és a kíváncsiságnak kéne megszülnie bennünk az elhatározást: meg akarok tanulni írni, és meg akarok tanulni olvasni. Az iskolában viszont teljesítménykényszer van, és ez sok örömet vesz el ettől a folyamattól. Ha engem kérdezel, én nem erőltetem a kislányomnak az olvasást. Annyit tudok tenni, hogy teleteszem a gyerekszoba polcait szép, izgalmas, színes könyvekkel, és esténként ezeket leveszem a polcról és mesélek nekik belőle. Van, hogy csak a képekről beszélgetünk. A lányom lassan érzett rá az olvasás örömére, de szerintem már találkozott vele. Ismerkednek egymással. A fiam még nem tud olvasni, de ő megtanulja szóról szóra az általa kedvesnek érzett szöveget. A felolvasás remek képességfejlesztő gyakorlat, csak ebbe ritkán gondolunk bele. Jó nézni ezt a folyamatot. Örömteli.


      5
 
  • Mitől jó szerinted egy kezdőknek való könyv?
sehanyHa jók a képek benne és nem túl sok a szöveg a képek mellett. Én még negyedikes koromban is képes voltam tízszer elolvasni egymás után A sehány éves kislányt, mert jól esett nézni a képekbe ágyazott pár mondatot. Tehát a kulcs: sok kép és pár mondat. Ja, és legyen derűs, humoros a történet.
  • Milyen könyvet NE adjunk egy kezdő olvasónak?
Olyat, amit semmi kedve elolvasni vagy még inkább olyat, amiben neki túl sok a szöveg.Nehezen olvasó gyerekek szüleinek pedig ajánlok egy trükköt. Fogja szépen azt ez elolvasandó gyermekkönyvet, és kezdje el hangosan felolvasni saját magának, aztán, ha megjelenik a gyerek, azonnal hagyja abba. Nyugodtan el is dughatja látványosan a gyerek elől. Ha ezt párszor megcsinálja, garantáltan felkelti a gyermek kíváncsiságát a könyv és az olvasás iránt. Én már évek óta használom ezt a cselt, nekem bevált.


6

Forrás: pagony.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót