OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Finy Petra - Így olvastunk mi

Finy Petra - Így olvastunk mi

Pagony Kiadó  2016.10.25. 20:39

finy
A varázslatos könyvespolc és Finy Petra

Milu a lovagok közöttFiny Petra érzékeny és kifinomult lélek, aki az otthonról hozott könyvesélményeket a világ legtermészetesebb módján tudja továbbadni lányainak és olvasóinak is. A vele készült interjúból az is kidererül, hogy mik azok az eszközök, melyekkel szülőként sokat segíthetünk, hogy a betűk a gyerekek igaz barátaivá váljanak.
  • Mi az első könyves élményed?
Kiskoromból két dologra emlékszem erősen a nappalinkból: egy öreg, barna zongorára, mely alá remekül be lehetett kuckózni és csodálatos, ősi hangokon szólalt meg. Illetve a padlótól plafonig tartó, egész falas könyvespolc képe égett még belém, mely olyan volt számomra, mint egy meghódítandó, határok nélküli birodalom. A mamám gyengéje a könyvvásárlás volt (ami abban az időben még nem számított olyan nagy luxusnak, mint most), így az akkori kortárs magyar szépirodalom színe-java ott sorakozott a polcunkon. Meg persze ezer másféle könyv is.

 


A tengernyi kötet misztikusságát csak fokozta az a sok izgalmas dísztárgy és emlék, amit a mamám és papám egy-egy üresen maradt kis résbe rejtettek el. Varázslatos világ volt ez a könyvespolc, mindig lázban tartotta a képzeletemet, rendszeresen kutakodtam a kötetek között.
  • Hogyan tanultál meg te olvasni?
Szerencsés helyzetben voltam, mert ugyan orvos szüleim rengeteget dolgoztak, de a magyartanár nagymamám rengeteget foglalkozott velem és a testvéreimmel. Ő tanított meg szépen beszélni, olvasni és fogalmazni. Olyan izzó szenvedéllyel tudott magyarázni az irodalomról és a versekről, hogy gyerekként számomra nem is volt kérdés, hogy ezek a létező legnagyobb csodák az életben.

A csodanagymama érzéshez az erősen is hozzájárulhatott, hogy a házában volt a Szabó Ervin Könyvtár egyik aprócska fiókkönyvtára (egy szobányi, óriási könyvkirályság), ahová rendszeresen leszaladtunk. A könyvtáros hölgy sokat látott könyvész volt, nem lepődött meg a szokatlan választásaimon, amikor hatodikban A legyek urát, hetedikben pedig a Virágot Algenonnak című könyveket kölcsönöztem ki tőle.

  • Melyik könyvet olvastad el először és milyen emlékeid vannak róla?

Benedek Elek Aranymesekönyve. Emlékszem, olyan nyugalmas boldogság töltött el, amikor olvastam a szövegeket, mint amikor az ember hazaérkezik egy kellemesen munkás nap után, és megpihen a lakás egyik kuckós sarkában. Úgy éreztem, otthon vagyok. Ez az élmény a mai napig megmaradt a könyvekkel kapcsolatban.

  • A gyerekeid kapcsán milyen változást látsz, ők szerinted könnyebben, nehezebben tanultak meg olvasni? Miért könnyebb vagy épp nehezebb nekik?

petraA mai világ nem abba az irányba tart, hogy legyen lehetőség hazaérkezni a mesék világába, sokszor nincs elég idő találni egy helyet a lelkünknek a bekuckózásra. A csökkentett óraszámban leadott, viszont megemelt mennyiségű tananyag sem éppen az elmélyülésnek kedvez. Környezetünk digitalizálódása is a szellemi elaprózódást segíti elő, és nem az összpontosítást. Gondoljunk csak arra, hogy hány ablak van nyitva a gépünkön, amikor dolgozunk, és hány feladatot oldunk meg egyszerre. Ez persze gyorsítja a mai gyerekek felfogóképességét, akik emiatt egy kicsit talán akceleráltabbak is agyilag. Lelkileg viszont még gyerekek, akinek igenis szükségük lenne a mese otthont adó, lassú békéjére.

  • Mit javasolsz, egy kezdő szülő hogyan álljon hozzá az éppen most olvasni tanuló gyerekéhez, hogyan segíthetjük őket otthon?

A legfontosabb, hogy a szülők maguk is sokat olvassanak, és a gyereknek teljesen természetes jelenség legyen, hogy anya és apa bekuporodik egy fotelbe, és hagyja magát elvarázsolni egy könyv által, és szakít idő erre a ma már bolond hóbortnak tűnő tevékenységre. 

Az is buzdító hatással bírhat, ha sokat olvasunk nekik hangosan. Igen, még egészen nagy korban is. Az én tízéves nagylányom, aki már magának olvas hosszú regényeket, ugyanúgy odabújik hozzám, ha a kisebbiknek olvasok mesét. És a szeme is még mindig ugyanúgy csillog, mint pöttöm korában.

Nem rossz dolog az sem, ha a lakásban van egy-két szuperkényelmes olvasó hely, sok fénnyel, lehetőleg a könyvespolc közelében, hogy a gyerek tudjon szemezgetni a könyvek közül.

  • Fel tudod sorolni, hogy mely szempontoknak kell, hogy megfeleljen egy köny, amit kifejezetten kezdő olvasóknak írnak?

petra Legyen olyan az a könyv, ami hamar megajándékozza egy kellemes élménnyel az ifjú olvasót, vagyis könnyen sikert hoz neki. Nem bonyolult a szövege, rövidek a mondatok, nincsenek benne idegen szavak, nagyok a betűk, sok benne a kép. És még izgalmas is. Az sem árt, ha ez egy sorozat, hogy a kisgyerek vágyjon a következő rész elolvasására.

  • És milyen könyvet NE adjunk egy kezdő olvasónak?

Talán olyat ne, amibe könnyen beletörik a bicskája, és hamar elveszi a kedvét az olvasástól. Inkább legyen egy picit könnyebb a szöveg (lehet ez elsőre egy régi kedvenc Boribon-könyv, amiben csak egy mondat van egy oldalon), mint a tudásának nem megfelelő, nehéz szöveg. Elsőre az olvasás még nagyon megterhelő, összetett feladat, amitől könnyen elfárad egy kisgyerek. Aki vezetni tud, biztosan emlékszik még, mennyire kimerült akár egy fél órányi vezetéstől is a kezdetekben, és úgy érezte, soha nem fogja tudni megtanulni, hogy ennyi dologra figyeljen egyszerre a kocsiban és a kocsin kívül a forgalomban. Hát pici elsős pont így érezheti magát az elején. Segítsünk hát nekik a magunk módján, hogy rutinos vezetőkké, vagyis olvasókká válhassannak, akiket nemhogy nem fáraszt, de kifejezetten szórakoztat ez a dolog.

1

Forrás: pagony.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót