OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Palásthy Ágnes - "Szinte bármiből lehet mese"

Palásthy Ágnes - "Szinte bármiből lehet mese"

Cultúra  2016.11.13. 14:48

http://konyvmolykepzo.hu/wp-content/uploads/2011/11/7283_b1.jpgpalasthy agnesAz első „igazi” mesémet 2012 februárjában írtam. Előző este valaki megemlítette, hogy berepült hozzá a szobába egy mezei poloska, és egy kicsit beszélgettünk róla, mennyire rossz a mezei poloska píárja, bezzeg a katicákat mennyire szereti mindenki. Pedig hát, bogár-bogár. És másnap, vasárnap reggel leültem az ebédlőasztalhoz, és elkezdtem írni egy mesét, amely a katicabogárról szólt, aki nem szereti a pöttyeit, de volt benne mezei poloska is, a „rosszfiú” szerepében.
Palásthy Ágnes: Elrabolták a siklót
Egész nap írtam, és este hatra elkészültem vele. Nagyon különös élmény volt. És persze szerencse, hogy ennyire megértő a családom, hagytak írni egész nap. Ez a mese egyébként szerepel az Elrabolták a siklót című kötetben. Az a címe: Katica világgá megy.
 
Az én meséim szándékosan közvetítenek egy hagyományos értékrendet, amit én nagyon fontosnak tartok. Persze semmiképpen sem szájbarágós, didaktikus módon, hiszen a jó mese szórakoztató, de mindenképpen szeretném átadni a gyerekeknek azokat az alapvető értékeket, amelyekben én hiszek.

 

Ezért megjelenik a meséimben a türelem, az elfogadás, a gyengébbek segítése, egymás és önmagunk megbecsülése, az alkotás tisztelete, a család, barátság, becsület, a tanulás fontossága, és még hosszan sorolhatnám, amitől szerintem ember az ember. És igyekszem egy csipetnyi humort is belecsempészni mindegyik mesémbe. 
 

Elsősorban a kisgyerekeknek írom a meséimet, az óvodás-kisiskolás korosztálynak. De valóban, legnagyobb örömömre, a szülők is szeretik, sőt, vannak olyan felnőtt olvasóim, akik a maguk örömére olvassák őket. Ennek többféle oka lehet.

Egyrészt már az elején elhatároztam, hogy nem fogok gügyögni vagy cukiskodni a gyerekeknek. Ugyanis ők lesznek a jövő olvasói, és az ízlésformálás már ebben a korban elkezdődik. Ezért például csak a lehető legszükségesebb mértékben egyszerűsítem a nyelvezetet. Igyekszem egy nyelvi eszményt kínálni a gyerekeknek, ezen kívül feltételezem a szülői jelenlétet, vagyis, hogy a szülő megmagyarázza azokat a szavakat, vagy utalásokat, amelyeket a gyerek esetleg még nem ért.  Mókus Rézi, Szibill, Nyuszi Pali és a többiek történeteivel, az  élet mindennapos humoros jeleneteivel, problémáival, jellemhibáival szembesülhetünk.

 

A jó mese, amellett, hogy szórakoztat, szerintem segít válaszokat találni olyan kérdésekre, amelyek foglalkoztatják a gyerekeket. A kisgyerek látja, hogy egy adott problémát hogyan oldanak meg a mese szereplői, és ez esetleg segít neki is, hogy a saját hasonló problémáját hogyan közelítse meg. Ezen kívül az állatmese arra is jó, hogy közelebb vigyen a természethez.

Az egyik kedves felnőtt olvasóm azt mondta, az a gyerek, aki elolvassa a meséimet, legközelebb nem fogja gondolkodás nélkül agyontaposni a bogarat, mert az már egy személy lett a szemében. Állatokról írni, róluk olvasni mindig hálás feladat – legalábbis a fogadtatás szempontjából.

 

Miután a szöveg elkészült, az illusztrátoré a terep. Nem volt köztünk előzetes egyeztetés, de szerencsére úgy tűnik, „átjött” Gergőnek a szöveg, mert szinte teljesen úgy rajzolta meg a figurákat, ahogy elképzeltem őket. A képi világ ugyanolyan fontos egy mesénél, mint a tartalom, és azt hiszem, Gergő részletgazdag, színes világát nagyon fogják szeretni a gyerekek.

Borzasztóan érdekes, de szinte bármiből lehet mese. Néha elég egy név, vagy egy fotó. A Hangya Benő hárslevele című mesét egy olyan fotó ihlette, amelyen hangyák hatalmas levéldarabkákkal menetelnek.

De sokszor olvasok olyan érdekességeket a Magyar Madártani Egyesület honlapján, hogy abból muszáj mesét írni. Például, hogy a cinkék gyógynövényekkel bélelik a fészküket, azért, hogy a kikelő fiókák egészségesebbek legyenek. Vagy láttam egy videót arról, hogyan kel ki egy lepke, és azt is leírtam az egyik mesében.

Általában igyekszem utánajárni annak, amiről írok. És szerencsére nagyon fantáziadús családdal áldott meg a sors, úgyhogy amikor kiválasztottam egy fotót, amelyen három szarka ücsörög, a lányom mondta: Ukk, Mukk, Fukk. Így is hívják őket a mesében, amely a második kötetben szerepel.

Ami a családot illeti, ők adják a biztos háttért nekem. Nem tudnék ilyen napsugaras meséket írni, ha a férjem, meg a két felnőtt lányom nem lennének körülöttem. Segítenek, támogatnak, és nagyon büszkék rám.

Ez hatalmas erőt ad. Ráadásul vidéken élek, közel a természethez, madárdal ébreszt, a balkonról a Göncölszekeret látom, van öt befogadott macskánk, a diófán madáretető. Igyekszem mindezt élvezni, és értékelni.

Ami a társadalmi környezetet illeti, az annyiban befolyásol, hogy igyekszem helyette egy ideális világot megjeleníteni. Ha körülnézünk egy könyvesboltban, a kicsi gyerekeknek szóló mesekönyvekkel Dunát lehetne rekeszteni, akkora a választék.  Valóban hatalmas a kínálat, óriási a versengés. Ami engem illet, én egyszerűen igyekszem tisztességes lenni. Vagyis értelmes tartalmat kínálok igényes nyelvi megformálásban. És bízom benne, hogy ez elég.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót