OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Böszörményi Gyula - Lúzer Rádió, Budapest

Böszörményi Gyula - Lúzer Rádió, Budapest

Rácz Tibor  2016.11.17. 01:22

Interjú: Böszörményi GyulaBöszörményi Gyula pályafutása során már több, mint ötven regényt írt. A gyerekeknek szánt könyveit a felnőttek is imádják, sőt, végig vigyorogják.
2015 decemberében jelent meg Leányrablás Budapesten címmel történelmi ifjúsági regénye, a Könyvhétre a Lúzer Rádió sorozat ötödik kötetének örülhettek olvasói.
 
Az interjúban az írásról, műveiről, jövőbeli terveiről beszélgettem Gyulával, akitől még némi friss infót is kaptunk a Leányrablás Budapesten folytatásáról.

 

  • Már több, mint ötven regényed jelent meg. Van közülük kedvenced? Lehet egyáltalán kedvencet avatni?

Nincs és nem is lehet ilyet kiválasztani. Akad néhány olyan, főleg a még álnéven írt regényeim között, amiket nem szeretek (írni sem szerettem őket túlságosan, de hát élni kellett), és nem is ajánlom őket az olvasóknak, mert azok nagyon gyenge szárnypróbálgatások voltak. A többi pedig mind másért kedves. A Gergő-regények tettek ismertté, a Rontásűzők a legsziporkázóbb kaland, amit eddig kiötlöttem, a 9… 8… 7… sorozatba írtam bele eddig (talán a Kucón kívül) a legtöbb titkos félelmemet, a Lúzereken magam is jókat röhögök írás közben, és soha még annyi munkát, erőfeszítést nem fektettem egyik könyvembe sem, mint az Leányrablásba, szóval mindet másként és másért szeretem.

  • Műveidben különös témákat is érintesz, mint az ősmagyar hitvilág, a sámánizmus vagy a holokauszt. Van még olyan téma, amit nem építettél bele egy könyvedbe sem, de már régóta szeretnéd?

Rengeteg. A halál, a halálfélelem témáját például még nem mertem megközelíteni, pedig ez nem csak az idős, de a fiatal olvasókat, és persze engem is érdekel, izgat és szorongással tölt el. Mivel pedig a Gergő óta tudjuk :), hogy a félelmeinkkel előbb-utóbb szembe kell néznünk, különben végeznek velünk, így ezt a témát egyszer még „letámadom”. De nem írtam még a világunkat elárasztó fizikai és szellemi szemétről sem. Régi tervem egy disztópia, mely abban a nem is oly távoli jövőben játszódna, ahol a Balaton vizét már nem látni, oly vastagon takarják a lustán hullámzó pet-palackok, és maguk az emberek az őseik által termelt szeméthegyekbe ásott barlangokban élnek. Ötletből tehát nincs hiány, csak idő és erő kéne hozzá több.

  • Magad is rendszeresen írsz recenziót könyvekről, ezért felmerül a kérdés, milyen a „másik oldalon” állni? Minden értékelést elolvasol például a molyon, portálokon vagy blogokon?

A „másik oldalon állni”, vagyis kritikát, recenziót írni pocsék érzés. Nekem legalábbis sokszor az, főleg, ha egy kedves barát és kolléga könyvéről kell leírnom, hogy ez bizony most itt meg amott hibádzik kicsit. Ráadásul nem is érzem magam jogosultnak arra, hogy „megmondó ember” legyek, aki birtokában van a tuti igazságnak: ehhez egyébként kritikusi végzettség is kéne, az meg nekem nincs. Épp ezért, mikor Podmaniczky Szilárd főszerkesztő felkért, hogy írjak a Librariusra mások könyveiről, én úgy vállaltam, mint egy mezei blogger: a magam véleményét mondom, ami talán annyival szakmaibb, hogy én is írtam már ezt-azt. Ennek a munkának viszont – és ezért nem adom fel – lett egy csodás pozitív hozománya is, amire nem számítottam. Az egyik kiadó, aminek rendre lehúztam a könyveit, mert vacak fordításban adták ki azokat, levelet írt, elnézést kért (rajtam keresztül az olvasóktól), és ígéretet tett, hogy némi befektetéssel, több odafigyeléssel próbál javítani a dolgon. És láss csodát, megtették! Immár évek óta remek fordításban adják ki a jobbnál-jobb regényeket, én pedig boldogan, s dicsérettel írhatok róluk. A kérdésed második felére a válaszom: igen, a Molyon, és – ha felfedezem – más portálokon is elolvasok minden értékelést, mert érdekel az olvasók véleménye, és mert sokszor azokból nyerek erőt a folytatáshoz.

  • Munkásságod számos díjjal jutalmazták pályafutásod során. Mit jelentenek számodra ezek az elismerések?

Khrm. Őszintén? A díjak, hát… Izé. Mindig az számít, milyen „hátsó szándékkal” adják őket. A József Attila-díj nagyon sokat jelentett, mert akkor még a szakma, a kollégák grémiuma döntötte el, hogy ki kapja meg, tehát abban benne volt a teljes magyar irodalmi élet, mind a négy írószövetség egyöntetű elismerése. Minden díj attól válik értékessé, ha olyan közösség adományozza, olyan szakmai csoportosulás áll mögötte, mely valóban hozzáértő, hiteles és részrehajlás nélküli. Ezért érzem én a legfontosabb díjaimnak azokat a leveleket, amiket az olvasóimtól nap, mint nap kapok – náluk hitelesebb, őszintébb adományozókat nem ismerek.

  • Legutóbb a Leányrablás Budapesten regényedet olvastam. Teljesen lenyűgözött a nyelvezet és a fordulatos történet. Mi inspirált a mű megírására?

leanyrblas-budapestenKét író és két karakter: Arthur Conan Doyle és Kondor Vilmos, valamint Hercule Poirot és Monk (igen, a „flúgos nyomozó”). No, meg a különleges kor, az ízes és szép magyar nyelv, az olyan figurák megteremtésének lehetősége, mint Hangay Mili kisasszony, Ambrózy báró és Kugler Tóni. A Leányrablást írni egészen érdekes élmény. Le kell hozzá lassulni, el kell mélyülni, ki kell kapcsolni a 21. század őrült zaját.

  • Történelmi regényként is felfogható a Leányrablás, hiszen az 1800-as évek végén, az 1900-as évek elején játszódik. Magánemberként vonz a történelem?

Sok korszak érdekel, különösen a II. világháború eszement őrülete, mikor is több kultúrnép, a német, az osztrák, a magyar tökéletesen visszaaljasult a barbárság korába. Vajon minek kellett történnie az emberekben mélyen legbelül, hogy olyan gonosszá váljanak, mint a nácik? És vajon miért találkozunk ma is annyi, egyébként rendes, becsületes emberrel, akiből egyik pillanatról a másikra előbújik ez a szörnyeteg? Ezt kutatni mindig hátborzongató és izgalmas nyomozói munka. Az ún. boldog békeévek, a Monarchia kora sokáig nem érdekelt, aztán valahogy… Nem is tudom, a karakterek életre keltek a fejemben, és azt üzenték, hogy szeretnének megszületni, s mivel ők akkor és ott élnek, nincs mese, ha írni akarok róluk, a történetük csakis az 1900-as évek elején játszódhat.

  • Íróként milyen trükköket vetsz be, hogy hitelesen visszaadd az adott korszakot?

Nincs trükk. Érezni kell a kor hangulatát. Ehhez elég korabeli szerzőket, újságokat, útleírásokat, visszaemlékezéseket olvasni, mint amilyen pl. Granasztói Pál könyve a gyermekkoráról (Ifjúkor a Belvárosban), ami pont ebbe a korba esett.

  • Az olvasók már nagyon várják a Leányrablás Budapesten folytatását. Kérlek, mesélj egy kicsit, mi történik a Hangay testvérekkel, és mikorra várhatjuk a megjelenést?

Hangay testvérekkel??? Tudtommal az első kötet végén szegény Emma meghalt! Vagy mégsem? Na, tessék, most teljesen összezavartál!  Annyit mondhatok a második kötetről, melyből jelenleg 11 fejezet már elkészült, hogy abban kereken tíz gyilkosságot kell majd kinyomoznia az Ambrózy Richárd–Hangay Mili párosnak, miközben egymással is hajmeresztő csatákat vívnak. És még valami: a fent említett tíz halál egytől-egyig hiteles, valóban megtörtént eset, amiről a korabeli lapok be is számoltak! Az egyik áldozatnak, egy 19 éves lánynak a sírját meg is találtam: ha az olvasók arra járnak majd, remélem, megemlékeznek szegény Adélról. A második kötet megjelenése egyébként idén karácsonyra várható, én nagyon igyekszem.

  • Jó munkát hozzá. A Lúzer Rádió ötödik kötete a Könyvhétre jelent meg. A főhősöd, Marcel nagyon gyakran használ mai szlenget. A Leányrablásban a Hangay lányok pedig gyönyörűen, ízesen beszélik a magyart. Egészen elképesztő, hogyan tudod könyvről-könyvre váltogatni a stílusokat. Mi a titkod? Van egyáltalán?

luzer-radio-5Nincs titkom, de a dolgon olykor magam is elcsodálkozom. Aztán eszembe jut, hogy van nekem három remek mesterem, név szerint Esterházy Péter, Parti Nagy Lajos és Dragomán György, akik a magyar nyelvvel olyan csodákra képesek, hogy az olykor maga a szirének éneke. Elegendő őket olvasni, és az ember úgy érzi, bármit képes megírni.

  • Mit tanácsolsz a kezdő íróknak? Ha vannak, te milyen aranyszabályokkal dolgozol?

Épp két nappal ezelőtt tette fel az internetre Dragomán György a kezdő írók számára öszvegereblézett (milyen szép szó ez is!) tanácsait. Többet, s nála jobbat én se mondhatok. (http://gyorgydragoman.com/?p=1303)

  • Ha netán olyan ember böngészi az interjút, aki még nem olvasott tőled semmit, mit ajánlanál, melyik könyveddel kezdje?

Ez sajnos nem ilyen egyszerű, mert az olvasótól függ. Minden történet másként hat ránk, és más-más életszakaszban (szándékosan nem életkort írtam!) más-más üzenetet hoz, vagy nem hoz. Én pl. 12 évesen gyűlöltem az Egri csillagokat, 15 évesen viszont kétszer egymás után kiolvastam. Bulgakov Mester és Margaritáját 19 évesen (Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése után) a sarokba vágtam, 23 évesen pedig úgy éreztem, soha még olyan remekmű nem volt a kezemben. Így tehát csak annyit mondhatok: próbálják bármelyiket, s ha épp nem tetszik, néhány évvel később adjanak neki (nekem) még egy esélyt. Köszönöm.

Köszönöm a beszélgetést.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót