OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Marék Veronika

Marék Veronika

Gévai Csilla  2017.02.05. 16:46

marek
"Én nem szoktam kimondani a tanulságot!"
 
Vannak olyan karakterek a magyar közéletben, akiket mindenki szeret. Nem szöknek szárnyra személyével kapcsolatban találgatások, pletykák, találgatások, hogy megérdemelten kapott-e díjat, vagy érdemtelenül nem kapott. Ez a közszeretetnek örvendő alak nem más, mint Marék Veronika, akinek a neve mindig mosolyog és medvéje,  Boribon most új házikóra lelt.
Erre a nagy hírre ittunk egy kávét, miközben az elillant időről és a feleslegessé váló tárgyakról beszélgettünk. 

 

hazikojaKedves Veronika, hányadik Boribon történet  a Boribon házikója, számolod?

Én számolom! Pontosan tudom, hogy ez a tizenegyedik, és van egy olyan titkos érzésem, hogy akkor már a tizenkettediket is össze kéne hoznom, hogy meglegyen a tucat. Egyelőre őrült boldog vagyok, hogy összeállt ez a könyv.

  • Hány éveseknek szól a Boribon házikója?

Háromévestől egészen a nyolc éves korosztálynak ajánlom ezt a könyvet.

  • Ahogy olvasom a Boribonokat, azt veszem észre, hogy ezeknek történeteidnek a középpontjában ősállapotok állnak, lásd: éhség, betegség, a társ keresése és meglelése. Ebben a történetben ilyen nagyon ősi kép a gyermekkori kisház, bunker, sátor megépítése.

Nem  tudatosan  csinálom  ezeket. Engem megzavar, ha tudatosítom a dolgokat.

  • Miért zavar meg?

Erre még huszonéves koromban jöttem rá, amikor egyetemre jártam, és írtam egy szakdolgozatot a gyerekirodalomról. Ugyanis nem tett jót a meseírásnak a tudatos szellemi munka. Akkor én eldöntöttem: nekem ez a kettő nem megy együtt.

Hogy mi, miért és hogyan kapcsolódik össze a történetben, azt nem kell tudatosítanom, miközben írok. Bennem alapképek jelennek meg, s ezek köré  szerveződik a mese. Az alapképeket vázlatait el is teszem.  Pédául a Kippkopp a hóban című mesémben volt egy nagyon erős kép, tudod, amikor Kippkopp a félig halott madárkát a kezében tartja, és ez az élettelen madárka majdnem nagyobb, mint Kippkopp. Rádöbbentem, hogy ez egy piéta kép – vicces ilyet mondani egy gyerekmese rajzáról –, de ha belegondolsz, ez ugyanolyan mélyről jön, mint minden más művészeti alkotás.

  • Ezt a piéta motívumot rögtön megláttad a rajzodon vagy csak később vetted észre?

Később vettem észre, hogy ez lett a központi kép, de aztán ez lett a motorja is az egész történetnek.

  • Adódik a kérdés: melyik a központi képe az új Boribon könyvnek?

Amikor Boribon rájön, hogy nem a tárgyak a fontosak, hanem a barátok, maga az ember. Látod, hogy itt mekkora szenvedély van Boribon mozdulatában? Én ezt tartom a legerősebb képnek az egész könyvből.

 

boribom

  • Visszatérve a sátorépítésre. Mióta íródik benned ez a történetet?

A házikóépítés szerepel már  a Boribon muzsikál című lemezen is. Érdekes, hogy őrzök egy babaházat az emlékeimben, az volt benne a meglepő, hogy nem találtam a bejáratát, és az ablakait sem lehetett kinyitni. Ez azóta is megfejthetetlen titok számomra: a csukott ház képe. Szerencsére Boribon házikója teljesen nyitott.

  • Nehéz rájönni arra, hogy meg kell tudni szabadulnunk a kacatoktól a barátság érdekében! Erre szerintem kifejezetten nehéz ráeszmélni!

Van egy példázat. A szegény és a gazdag emberről szól, akik elkerülnek egy lakatlan szigetre. A gazdag ember rögtön nekilát és egy nagy házat épít magának, telerakja kincsekkel, tévékkel, autókkal. A szegény ember egy padot készít a domb tetejére, és onnan nézi a naplementét. A történet végén a gazdag ember sóvárogva nézi a szegény ember nyugodt szemlélődését, végül odakéredzkedik mellé a kispadra.

Erről meg az a kép jut eszembe, amit Márai Sándor naplójában olvastam: 1945 tavaszán visszajött Budapestre és megpillantotta, hogy a lakását lebombázták. Ekkor Márai leült a járda szélére, nézte a volt lakását, és nagy-nagy megkönnyebbülést érzett. Megkapta a szabadságot.

  • Abban a pillanatban valamit nagyon megérthetett.

Van nekünk egy öreg lakásunk, fel kéne újítani. De hova teszed a tárgyakat, ami már nem kell? A szelektálást mi magunknak kell elvégeznünk, mert ha elszalasztjuk ezt megtenni, akkor gyermekeink már nem fogják tudni, hogy mi belőle az érték, és mi nem az.

  • Ez egy rejtett tanulsága a könyvnek?

Így nincs kimondva a könyvben, mert én nem szoktam kimondani a tanulságot. Szerintem nem kell mindent kimondani. Csak azt tudom, hogy erről a helyzetről lehet beszélgetni, és remélem, hogy fognak is erről beszélgetni a szülők a gyermekeikkel. Bartos Erikával közös korosztálynak dolgozunk. Erika is hosszan ír a bunkerépítésről az egyik könyvében. Érdekes lesz, ha egyszer majd összevetik: miben különbözik  és miben hasonlít a kettőnk megoldása, gondolatmenete.

  • Van itt ez a kissé hallgatag cica. Ő az örök mellékszereplőd. Jól látom, hogy a cicus most mintha nagyobb szerepet kapott volna ebben a részben, mint az eddigiekben bármikor?

cicaIgen, itt ő alakítja az eseményeket. De nemrég szólt valaki, egy kisgyerek, hogy miért nincs neve a cicának. Mert a Boribon történetekben még a kutyának is van neve: Szuszi. A cicusnak meg nincs. Úgyhogy attól tartok, hogy a tizenkettedik mese erről kell, hogy szóljon, mármint a cica elnevezésének történetéről. Még nem tudom, hogy hogyan kap majd  nevet, de az biztos, hogy csodálatos név lesz.

  • Mi a védjegye a Boribon könyveknek?

Amikor egy Boribon könyv elkészül, akkor beleilleszkedik a sorozatba és egy kis világmindenséggé válik,  amiben a gyermek eligazodik, és amiben minden ismerős.. Ilyen a sorozat borítója a téglafalra rajzolt firkával, ilyen a két kiszínezhető oldal az elején és a végén. Fontos, hogy a színező mindkét rajza tartalmaz új információt is! Fontos vizuális elem Boribonék házának berendezése is, ezekkel a mára már igen bohókás, hetvenes évekbeli piros esztergált bútorlábakkal. Ilyenek ma már nincsenek, talán sose voltak. A  lámpák, a növények is részei az összképnek. Ezeket nagy örömmel teszem bele az új meg új mesékbe.

  • Annipanni is örökifjú, nem?

De igen!

  • Az örökifjúságról jut eszembe, hányban jelent meg a Boribon-sorozat első része?

1958-ban jelent meg a Boribon a játékmackó című könyvem, de az a Boribon, egy szürke, élettelen játékmaci volt, nincs köze Annipanni eleven Boribonjához. Csak annyira jó neve volt a szürke medvének, hogy a Boribon nevet tovább vittem. Tehát az a Boribon nem ez a Boribon, csak a név közös. Azt hittem, hogy a Boribon a játékmackó nem fog ismét megjelenni. De aztán ez a  könyvem is  önálló életet kezdett élni, s a mai napig kapható.

1970-ben jelent meg aztán  a Boribon és Annipanni című könyvem. Igazából ez lett a sorozat első része.

  • Ha ezekből az évszámokból indulok ki, akkor te nagyon hamar lettél híres. Gondolom, ez akkor sem volt szokványos dolog.

Van erről egy történetem. Egy könyvesbolt előtt álldogált egy fiatal pár. A lány épp azt újságolta a fiúnak, hogy  megjelent egy új Marék Veronika könyv. Én akkor huszonnégy éves voltam. Odaléptem a párhoz,és büszkén bejelentettem,  hogy én vagyok a Marék Veronika. De nem hitték el! Túl fiatal voltam nekik. Rám ez akkor úgy hatott, mint egy lovaggá avatás.

  • Én sem tudtam gyerekként elképzelni, hogy hány éves lehetsz, kortalannak éreztelek. Illik hozzád a neved: Marék Veronika! Ez a név nem öreges, mondjuk ha Mányokfalvi Eufrozina lenne a neved, rögtön vénecskének képzeltelek volna.

Valamikor, talán a 80-as években, egy falusi író-olvasó találkozón a gyerekek megdöbbentek, hogy Marék Veronika nem egy kislány. Ők a nevem alapján kislányként képzeltek el! De az is megtörtént velem, hogy mikor boldogan elmeséltem, hogy van két kisfiam, egy gyerek mély felháborodássala azt vágta hozzám: lányfejjel? (Értsd: még férje sincs, de gyerek már igen, s erre még büszke is ez a művész néni?!) Azóta a találkozókon  mindig elmondtam, hogy mi, művészek, bizony a leánykori nevünket használjuk, de azért van ám férjünk is.

  • Az első Boribon könyvek a Móra Könyvkiadó gondozásában jelentek meg. Milyen emlékeid vannak az akkori Móra Kiadóról?

A szerkesztőség a gyönyörű  New York palota harmadik emeletén volt. Más volt a lépték, akkoriban sokkal nagyobb példányszámban jelentek meg a könyvek, mint most. Mindig nagy gondoskodással foglalkoztak a gyermekkönyvekkel. Értettek is hozzá. Szeretettel és odaadással fordultak a szerzők felé is, mindig be lehetett látogatni a kiadóba. Tudod, egy kicsit olyan volt a légkör, mint most, egy-egy Pagony-találkozón.

 

<<VISSZA A BORIBON VILÁGÁHOZ

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót