OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Kertész Edina - a Pötyi és Pepita sorozat írója

Kertész Edina - a Pötyi és Pepita sorozat írója

Ayhan Gökhan  2017.02.12. 13:13

Kapcsolódó képBosszantja a nők kiszolgáltatottsága, bérgyilkosnőről ír regényt

Kertész Edina író gyerekkönyveket ír. Történetei többnyire humoros betéteket tartalmaznak finom lírai rávezetéssel, de nem riad vissza a komolyabb, „elgondolkodtató” témáktól sem. Több meghökkentő érdekesség mellett a gyerekirodalomról, egy bérgyilkosnőről és az írói csoportosulások előnyeiről beszélgettünk vele.

Nem rég (2014-ben) jelent meg a Naphegy Kiadónál a Pötyi és Pepita sorozat következő darabja, A zenélő doboz. Hogy érzed, változott valamit a stílusod az eddigi munkáidhoz képest, látod-e az irányt, amit követni szeretnél?

 

Nagyon sokat változott. Az első rész stílusa némileg tétova, a történetszövéssel is sokat bajlódtam. Mostanra magabiztosabban tartom kézben a többféle szálat, a stílusom is közelebb áll a személyiségemhez: jóval több a humor és szerintem a könnyedség is a szövegeimben az első rész enyhe görcsösségéhez képest. Igyekszem a karaktereket is jobban kidolgozni.
  • Várható a folytatás?

Igen, most dolgozom a Pötyi és Pepita nyomoz sorozat harmadik részén, ami a kiadó tervei szerint jövőre jelenik meg. Szeretnék rendszeresen írni, de egy főállás és két kisgyerek mellett ez gyakorlatilag lehetetlen. Így aztán néha lopok magamnak egy-egy órát, amikor ezzel tudok foglalkozni.

  • Mi inspirál legjobban?

Néhány hónapja például elkezdtem felvázolni egy ifjúsági regény cselekményét, de a főhősön kívül nem voltak még szereplőim. Aznap délután a HÉV-en utazva, az utasokat vizsgálgatva rábukkantam a másik főhősre és két mellékszereplőre. Azóta is sokszor látom ezt a főhősömet utazás közben, biztosan meglepődne, ha elárulnám neki, hogy szerepel egy regényben. Ha nyitott vagyok tehát, bármi tud inspirálni – egy beszélgetésben elhangzó félmondat is akár. Megakasztani csak az tud, ha nincs időm írni. Ha kapok egy szobát, amiben egyedül vagyok, és van egy ablak, amin kinézhetek – lehetőleg fákra –, akkor az írás is megy.

  • Az ún. felnőtt szövegekkel hogy állsz? Végleg lehorgonyoztál a mese mellett?

Írtam már és most is írok felnőtt szöveget. Írtam egy regényt, aminek a nagymamám a főszereplője – a kiadók sajnos nem kapkodnak utána –, és az Élet és Irodalomban egyszer megjelent egy novellám, bár állítólag egy jó novellát mindenki tud írni. Jelenleg Pötyiék idilli világa mellett egy nagyon dühös regényen dolgozom, aminek egy női bérgyilkos a főszereplője.

  • Ez érdekes! Mesélnél picit erről?

A mai Magyarországon a nőkkel kapcsolatos sztereotípiák betonkeménységűek. Nem hallunk például vicceket szőke férfiakról, és azon sem szoktunk gúnyolódni, milyen ügyetlenek a férfiak a parkolásban. És az sem gyakori, hogy egy férfi kinézete közügy lenne, míg a nőknél ez mindennapos. A múltkor például a villamoson utaztam, amikor egy fiatal lányhoz odalépett egy férfi és a kezébe fogta a lány egy hajtincsét. A lány meg sem mert mukkanni, ahogy az utastársak sem. A női léttel járó kiszolgáltatottság érdekel. A regényből először egy jelenet állt össze: egy autós üldözésé. A bérgyilkosnő elrabol egy házaspárt, az asszony vezet. A férfi pedig még ebben a kiélezett helyzetben is hátulról utasításokat oszt. Összevesznek, a bérgyilkosnő pedig a feleség pártjára áll, amit megtehet, mert van fegyvere. Ez a szimbolikus jelenet fordítja meg a szereplők sorsát a regényben, aminek persze szövevényes lesz a cselekménye. Szerettem volna egy akciódús könyvet írni, ami egy férfias műfaj, női szemszögből.

  • Térjünk vissza a szelídebb gyerekirodalom világába. Rengeteg mesekönyv születik mostanság, felértékelődött a gyerekkönyv, duzzadásig telt a mesepiac. Nem látod ennek a veszélyét?

Nem érzem úgy, hogy duzzadásig telt volna a gyerekkönyv-piac, bár nem vagyok könyvkiadó szakember. A mesekönyvek általában párezres példányszámban jelennek meg, ami egy tízmilliós országban – cirka kétmillió gyerekkel – azért elfogyhat. És jó esetben egy gyerek több könyvet is kap egy évben. Ők ugyanis nem válogatnak: egy négy-ötéves gyerek simán elvan a böngészőkkel és a hosszabb szövegekkel is. Kellenek a jó könyvek, az is jó, hogy egyre több szerző jelentkezik új könyvvel. A szülőket persze nem irigylem, mert biztosan nehéz kiválasztani, hogy mit vegyenek meg a gyereknek. Ezért indítottuk például el a Bezzeganya bloggal közösen (ami egy szülőknek szóló blog) a pénteki meserovatunkat, ahol kortárs szerzőktől közlünk meséket, illusztrációkat. Szerintem nem valamiféle magaslatról kell meghatározni, hogy mi a színvonal, hanem helybe vinni a szülőknek a jó szövegeket.

  • Ebben nem segítene, ha a színvonalas kortárs gyerekirodalom eljutna az óvodákba? Mit lehetne tenni?

Persze, segítene, ha óvodákba, iskolákba is eljutnának a jó könyvek. Vannak azért kezdeményezések erre, például a Betűfaló program (http://meseutca.hu/betufalo/a-programrol/), ahol az általános iskola alsó tagozataiba juttatnak el kortárs gyerekkönyveket segédlettel együtt a feldolgozáshoz. Az ELTE tanárképzős lelkes pedagógusai is gyűjtik a könyveket, hogy megismertessék azokat a hallgatókkal. De például volt már olyan is, hogy az említett Író Cimborákhoz Simon Réka Zsuzsanna révén egy szilágycsehi óvodától kérés érkezett, szükségük lenne magyar gyerekkönyvekre, és aki tudott, beadott. A végén csinos kis csomag gyűlt össze. Ez az eset is jól példázza, hogy ebben a szakmában nagyon sokan lelkesedésből, szívből dolgoznak úgy, hogy csekély, vagy egyáltalán nincs meg mögöttük az anyagi támogatás.

  • Min múlik szerinted, hogy egy mesekönyvet felkapnak, ami éppenséggel nem a legjobb színvonalon íródott, míg egy másik, jobb sorsra érdemes gyerekkönyv senkihez nem jut el, s ismeretlen marad?

A kulcsszó a marketing. Ha egy könyv mögött erőteljes a marketing, a szülők azt fogják megvenni – és sokszor a gyerek is azt választja, mert ők a legkiszolgáltatottabbak a marketingnek. Ugyanakkor észre kell venni, hogy a kultúránk változáson megy át és egyre inkább a szórakoztatás irányába mozdul el az iránytű. Ez a trend a gyerekkönyvpiacon is erőteljesen jelen van. Azért én optimista vagyok: szerintem ha jó egy szöveg, az megtalálja a maga közönségét és ha nincs is mögötte olyan erős marketing, el tud terjedni. Ha egy szerző megfelelően ravasz – azaz szórakoztatás mögé bújtatja a tartalmat –, van esélye a szövegének, hogy szélesebb körben is népszerű legyen. Szerencsére akad jó pár ilyen szerző. És van pár kiadó is, aki tudatosan törekszik a tartalmas szövegek kiadására.

  • Neked legutóbb melyik gyerekkönyv okozott nagy élményt és szerinted miért?

Tamás Zsuzsa Macskakirálylánya, ami el is nyerte a 2013-as az Év gyermekkönyve díjat. Az a könnyeden borongós hangulat, a gondolat és a nyelvezet tisztasága, ami a könyvből árad, megmaradt bennem. Remélem, míg felolvastam, a fiamban is elültette a csírát, amiből majd kinő az égig érő paszuly, és felkapaszkodhat rajta abba a világba, ahol az ember több annál, mint hogy napi szinten kielégítse a szükségleteit és addig szórakoztassa magát, míg végleg el nem tompul.

  • A meseírók segíthetik egymást? Fontos az alkotói műhelyek létrejötte, fenntartása? Nem sérül így az egyéniség, az egyéni ötlet?

Tavaly csöppentem az Író Cimborák közé. Számomra felszabadító élmény volt, hogy rajtam kívül is vannak olyanok, akik minden ésszerűséget félredobva a fikció világában kóborolnak –korábban minden közegből kilógtam emiatt. Ugyanakkor egyszer sem tapasztaltam, hogy bármiben gátolnánk egymást. Sőt, a legutóbbi együttműködés, a Hét határon nemzetközi meseprojekt kapcsán nagyon színvonalas, eredeti munkák születtek külföldi illusztrátorokkal együttműködve. Olyasmi ez, mint a Nap körül keringő kis bolygók, együtt keringünk az írás vonzereje által összetartva, a saját kis naprendszerünkben.

Forrás: librarius.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót