OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Szakács Eszter - A Szelek Tornya

Szakács Eszter - A Szelek Tornya

pagony.hu  2017.03.04. 21:31

Szakács Eszter
A Szelek TornyaMit teszel, ha a bakancslista első pontja kipipálva?
 
Szellő Mira 9. osztályos tanuló egy napon megtudja, hogy grifflovas. Innentől kezdve két iskolába fog járni párhuzamosan és az Olümposz épp úgy az élete része lesz, mint a vidéki sulija. A Szelek Tornya főhőse miközben megbirkózik a mitikus világ nyújtotta izgalmakkal és kihívásokkal, próbálja átvészeli a kamaszkor problémáit is.
Szakács Eszter, a regény szerzője elárulja nekünk milyen a viszonya J. K Rowlinggal, a görög mitológiával és a konzervatív gyerekirodalommal. – Nagy Eszteranna interjúja A Szelek Tornya szerzőjével.

 


  • Több írásodban is nagy szerepet kap a görög mitológia. Mikor, minek a hatására szeretted meg ennyire a témát?
A Szelek Tornya főszereplőjéhez, Mirához hasonlóan én is könyvmoly voltam gyerek- és kamaszkoromban, és élénken érdekelt a mitológia.  A különféle népek regéit és mondáit tartalmazó kötetek mellett természetesen a görög mitológiát is olvastam, akárcsak A trójai háború című átdolgozást Szabó Árpádtól. Mindig is a görög mitológia volt a kedvencem az összes közül, nem véletlenül, hiszen ahogy a regényben is elhangzik, az ókori Hellász lakói formálták leginkább a saját képükre az isteneiket, cselekedeteikben és tulajdonságaikban ők hasonlítanak leginkább hozzánk, emberekhez, én ezt tudat alatt nyilván gyerekként is érzékeltem.
  • A Szelek Tornya több ponton is párhuzamba állítható a Harry Potterrel, Szellő Mira karaktere pedig Hermione alakjával. Ez a regény egy tudatos válasz volt részedről a Harry Potter kultuszára?
Nem, dehogy, bár Rowling könyveit természetesen olvastam, és szeretem is, tehát nyilván hatottak rám valamennyire. Meglep viszont, hogy úgy gondolod, Mira hasonlít Hermionéra, holott én a könyvmolyságon kívül olyan sok párhuzamot nem tudnék kettőjük közt vonni. Hermione tudós alkat, a könyvek által megszerezhető tudás érdekli elsősorban, az én szereplőm meg a legtöbb érzékeny, kissé magányos gyerekhez hasonlóan kalandokra, képzeletbeli, alternatív világok megismerésére vágyik az irodalom keretein belül, és azt hiszem, a humorérzéke is fejlettebb, mint Hermionénak.
 
A fantasyra persze fokozottan igaz, hogy rengeteg ismerős motívumot használ, és a  Harry Potter-könyvek több új toposszal is megújították a műfajt. Közülük egyet-kettőt én is kölcsönvettem: ilyen főszereplők terén a két fiú, egy lány felállás, vagy a főhösre váró speciális iskola. De persze más irodalmi elődöktől is emeltem át toposzokat, így például a fantasy ősatyjától, Tolkientól a mindent eldöntő, végső csatát a Jó és Rossz erői között, az antik mitológiából a hős származáson, vérségi alapon nyugvó kiválasztottságát, illetve a Raymond E. Feist - Janny Wurst szerzőpáros Birodalom-sorozatából azt, hogy a fantasy regények többségétől eltérően ezúttal egy lány álljon az események középpontjában.
  • A regényben több társadalmi problémát is feszegetsz, mint például a diszkrimináció, a rasszizmus vagy a családok széthullása. Ezeknek a problémáknak, kamaszkori traumáknak a feldolgozására gyakran naplóregényben vállalkoznak az írók. Miben más, mire ad több lehetőséget vagy éppen vesz el a fantasy műfaja?
- Egy fantasy regény középpontjában soha nem önmagukban ezek a társadalmi problémák állnak, nem emiatt lesz érdekes, izgalmas a regény. Inkább csak reálisabbá próbálják tenni a teremtett világot, megindokolják a szereplők cselekedeteit, megmagyarázzák lelki sérüléseiket, netán valamilyen dramaturgiai funkciót szán nekik az író.
  • Fontos szerepet kap a másvilág és központi téma a halál is. A Szelek Tornyában mindenki abba a másvilágba kerül, amiben hisz. A művészek a saját maguk által kreált világba, az ateisták pedig egyszerűen megszűnnek a halálukkal. A különböző vallások és egyéni világnézetek keveredése végig fontos szerepet kap a könyvben. Milyen viszonyban vagy a különböző vallásokkal? Vagy ez is csak egy jól kitalált fikciós szál a könyvben?
Inkább az utóbbi, szimplán fikció. Szerettem volna a különféle vallásokat ezzel a gesztussal mintegy egymás mellé helyezni, mert elég lehangolónak tartom, hogy még manapság, a 21. században is sok vallás híve, ha nem is tudatosan, de abban a hitben neveli a gyerekét, hogy az emberiség azon fele, aki nem hisz az ő istenében, netán ateista, tévúton jár.
  • Kiknek írtad ezt a könyvet? Milyen fogadtatásra számítasz?
Nem lebeg soha egy elképzelt olvasó előttem, amikor írok, de remélhetőleg lesznek olyan kamaszok, akik élvezni fogják Mira kalandjait, és megkedvelik a humoráért, a bátorságáért, akárcsak Konrádot, aki pszichológiai szempontból a legárnyaltabb karakter, ő járja be a legnagyobb utat a regény kezdetétől a végéig. Amitől egy közelmúltbeli, személyes tapasztalatot követően kicsit talán tartok, hogy némelyik felvetett társadalmi probléma beleütközhet bizonyos szülők, tanárok ellenállásába – Magyarország sajnos még mindig elég konzervatív a gyerekirodalom terén –, holott még csak nem is ezek a problémák állnak a regény fókuszában. A Szelek Tornya, bár a történet jelentős részének egy vidéki magyar gimnázium a helyszíne, nem problémaközpontú ifjúsági regény, hanem mitológiai fantasy. Elsősorban a szórakozásra, a képzeletre épít, emellett témájából adódóan némi antik műveltséganyagot is hordoz, ami pluszt jelenthet azoknak a kiskamaszoknak, akik fogékonyabbak a múlt iránt.
  • A Villámhajigáló Diabáz c. mesekönyved is hasonló világban játszódik, mint A Szelek Tornya. Ez szolgált kiindulási alapul a mostani regényedhez?
Igen, pontosan. Valószínűleg lesz olyan olvasó, kritikus, aki a mitológiai háttér miatt automatikusan a Percy Jackson-sorozattal hasonlítja majd össze a könyvemet, de igazából a regény a Villámhajigáló Diabáz világából nőtt ki, aminek az írásakor még nem ismertem Rick Riordan szériáját. Mindkét könyvem alapja az az elképzelés, hogy a görög istenek manapság is élnek, csak a mesekönyv esetében egy szigeten, A Szelek Tornyában pedig egy másik bolygón.
  • Eddig hat versesköteted és három mesekönyved jelent meg. Hogyan jött az ötlet, hogy belevágj egy ifjúsági regénybe? Várható folytatás majd?
A bakancslistám első helyén évek óta egy fantasy regény megírása állt, szóval nem volt kérdéses, hogy megpróbálkozom vele. Konkrét folytatás ezekkel a szereplőkkel biztosan nem lesz, mivel A Szelek Tornya egy kerek egész, ezért a megfelelő lezárást is megkapta, de a hátterében felvázolt tágabb világban még olyan sok lehetőséget látok, hogy tervezek két további kötetet, mindegyiket más főszereplőkkel. Ezek maximum egy-két laza szállal fognak kapcsolódni a regényhez, tehát semmiképpen sem alkotnak majd klasszikus trilógiát.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót