OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Bodor Attila - A ló, aki édességet tüsszentett (2)

Bodor Attila - A ló, aki édességet tüsszentett (2)

Objektiva fiokból blog  2017.01.08. 09:31

Aranyat tüsszentő szamárról már hallottunk, édességet tüsszentő lóról még nem. Ezen a héten Bodor Attilaval beszélgettünk tavaly decemberben megjelent mesekönyvéről és terveiről.

Tavaly (2015) decemberben jelent meg első mesekönyved A ló, aki édességet tüsszentett címmel, amelynek a kéziratát az Aranymosás Pályázatra küldted be.
Elmondanád néhány mondatban, hogy miről szól a mese?
A történet központi szereplője egy idősödő ló, akinek szintén idős gazdája nehéz helyzetbe kerül, így egy nehéz lépésre szánja el magát. Ez az események olyan láncolatát indítja el, amelynek során egy csepp varázslat segítségével a főszereplő hátas nemcsak új barátokra tesz szert, de egy régi-új család tagja lesz. A történet dióhéjban ennyi, de remélem, hogy az olvasó felfedez benne egy-két pozitív üzenetet is mások megsegítéséről, a barátságról és az önzetlenségről.

 

A pályázat előtt „letesztelted” gyerekeken? 
 
Tagja vagyok a kiadó egyik béta-kereső csoportjának, és mielőtt beküldtem volna a pályázatra, szerettem volna a célközönségen is letesztelni. Szerencsére voltak gyakorló szülők is a jelentkező tesztelők között, és az egyik apuka véleménye nagyon jólesett, ami sokat segített abban, hogy el merjem küldeni a mesét a megmérettetésre. Ő a kislányának olvasta fel, akinek nagyon tetszett, és ahogy ő fogalmazott: „eleinte icergett-ficergett az ölemben, de amikor elértünk a tulipános-varázslatos részhez, szájtátva hallgatta”. Voltak persze negatív és pozitív vélemények is korábbi bétáktól (ismerősök és idegenek), de így legalább megtudtam, hogy a gyerekeknek érdekes lehet a történet. Mindenesetre izgatottan várom az értékeléseket a moly.hu nevű könyves közösségi oldalon.
 
A történetben kevered a népmesei szavakat (pl. az Óperencián túl, tündér) a modern kifejezésekkel (pl. pénzt kért kölcsön a banktól, rágógumi). Ez tudatos döntés volt?
 
Valamilyen szinten igen, tudatos volt, de nem volt kifejezett koncepció a fejemben. Inkább csak jött magától ez a stílus: végig úgy szerettem volna, hogy keveredjenek benne a realista és a mágikus elemek, így keltve az olvasóban (kicsikben és nagyokban egyaránt), hogy a világunk tele van varázslattal, és a csodák körülvesznek minket. Hasonló szemlélettel tekintek a környezetünkre is, és ha így szemléljük a minket övező világot, akkor talán motiváltabbak leszünk abban is, hogy megőrizzük azt.

 

Nagyon szép képeket használsz a mesében a környezet ábrázolásához (pl. ,,nőtt, akár az őzlábgomba a kiadós nyári zápor után”). Fontosnak tartod az ennyire erős képi megjelenítést?

Igazából ezek sem voltak különösebben tudatosak. Borzasztóan klisésen hangzik, amikor valaki azt mondja magáról, hogy „vizuális típus”, de talán én is az vagyok. Nagyon sokszor elég vad és színes asszociációim vannak dolgokról, amiknek a környezetemben lévő emberek örülnek talán a legkevésbé, ugyanis kicsit fárasztó a humorom. Egyébként szerintem fontos lehet, hogy a gyerekek találkozzanak a képi megjelenítés szöveg adta lehetőségeivel is, hiszen így fejlődhet a fantáziájuk, kevésbé lesznek a későbbiek során, az önálló olvasásoknál az adott könyv illusztrációihoz kötve.
 
Mennyit változott a történet a szerkesztés során? Hogy élted meg a szerkesztés folyamatát?
 
Nagyon izgalmas volt részt venni a folyamatban, mert eddig semmiféle hasonló tapasztalatom nem volt. Érdekes volt kisebb egységekre lebontva átbeszélni a szöveget, érvelni bizonyos dolgok mellett, vagy lemondani róluk az ellenérvek hatására. Lényegesen egyébként nem változott a szöveg: a teljes történet ugyanaz maradt, ahogy a szereplők neve és a cím is. Néhány jelenet lett csak kicsit bővebben vagy másképpen kifejtve, hogy a kicsik számára jobban érthető legyen, és ugyanebből az okból kifolyólag kellett bizonyos mennyiség alá csökkenteni a bonyolultabb szavak számát is. Szerencsére a szerkesztővel is jól kijöttünk, így az egész közös munka inkább tűnt egy hosszú, vidám beszélgetésnek, mintsem valódi munkának.
 
Szimonidesz Kovács Hajnalka illusztrálta a mesét. Milyen érzés volt először a kezedben tartani a könyvet, és látni illusztrációkkal együtt, kinyomtatva?
 
El sem tudom mondani, milyen érzés volt. Elképesztően jó! Bemenni a boltba, messziről kiszúrni a borítót, közelebb menni, megtapogatni és szaglászni… Olyan hihetetlen volt, mintha nem is az én mesekönyvem lenne. Remélem, az illusztrátorom, Hajnalka (nem merem leHajnizni, mert élőben még nem találkoztunk ) is hasonlóan érzett, mikor kézbe vette a könyvünket. Szerintem sikerült olyan jól eltalálnia a mese hangulatát, hogy a szöveg és a képek tökéletesen kiegészítik egymást. Nem önteltségből mondom (talán egy kicsit), de nagyon szép lett a kiadás. Úgy egyben van az egész. Nagyon hálás vagyok ezért mindenkinek, aki részt vett az előkészületekben.
 
Te magad is szeretsz rajzolni és festeni. Ha lenne lehetőséged, illusztrálnád a saját mesédet vagy jobban szereted kettéválasztani azaz írás és az illusztrálás folyamatát?
Általánosítani nem mernék még, hiszen ez az első mesekönyvem, de egyszer nagyon szeretném illusztrálni a saját mesémet. Sajnos mostanában nem sok időm lenne ilyesmire, azonban távlati célként már megfogalmazódott bennem is ez a gondolat. Az más kérdés, hogy elég jó lennék-e a feladatra… Azt gondolom, hogy illusztrálni – úgy általánosságban – nehéz feladat, mert ha nem úgy sikerül, ahogy azt kéne, akkor sok ember csalódik: a szerző, a kiadó, a leendő olvasók és persze maga az illusztrátor is. Gyakorolni szeretnék még a megmérettetés előtt, fejleszteni magam, és kitanulni új technikákat.
 
Kedveled a képregényeket. Mi az, ami a legjobban vonz ebben a művészeti ágban? Szeretnél egyszer egy képregény készítésébe is belevágni?
 
A képzőművészet úgy önmagában is vonz, főleg a festészet és a szobrászat. A képregényes világ még nagyon új számomra, de leginkább érdekesnek, hogy ha megvan az összhang, akkor az irodalom és a képzőművészet olyan fura keverékét kapjuk, amikor minden vonalnak lehet szerepe, ugyanakkor a szövegnek minimálisnak, de érthetőnek kell lennie. Ez kihívás lehet, hiszen míg az egyik művészeti ág kifejezőeszközei leredukálódnak, a másikéi felértékelődnek.
 
Dolgozol-e új mesén vagy történeten?
 
Készülőben van egy új történet egy kisfiúról, aki (egyébként nem szereti a főzeléket, de) összetűzésbe keveredik egy seregnyi beszélő zöldséggel. Egyelőre nem akarok belemenni részletesebben az alapkonfliktusba, hogy ne lőjem le a poént a leendő olvasóknak. Amolyan gyerekeknek írt sci-fi történet lesz, ami érinteni fogja a globális felmelegedés és a környezetszennyezés témakörét. Remélem, könyv is lesz belőle a jövőben, és megtalálja majd a maga olvasótáborát.
 
Az SZTE Biotechnológiai Tanszékén vagy kutató, de emellett oktatsz is. Kiket és hol tanítasz?
 
Valóban, jelenleg PhD hallgatóként vagyok a tanszék munkatársa, és mint ilyen, a kutatás mellett az oktatási teendőkből is ki kell vennem a részem. A többi PhD-s társamhoz hasonlóan, én is csak kis hal vagyok még ebben a vízben, így jórészt demonstrátorok vagyunk laboratóriumi gyakorlatokon, de előfordul, hogy egy-egy kurzusban tarthatunk előadást is, valamint a jegyzőkönyvek javításában, a szakdolgozók munkájának segítésében, tanulmányi versenyekre történő felkészítésében is aktívan részt veszünk. A diákjaink pedig főleg a biológus, környezettan/környezettudomány, biomérnök és környezetmérnök szakos hallgatók.

 

Fontos számodra a környezet megóvása, a szennyezés megszűntetése. Sok mindent lehet hallani, olvasni mostanában erről a témáról, de Te mit tanácsolnál, mit tehet egy átlagember? Szeretnéd a környezettudatosságot belevinni a történeteidbe is?

Mindenképpen szeretném, ha ezek a témák valamilyen szinten bekerülnének a köztudatba, és mindenki próbálna is tenni valamit a környezetünk megóvása érdekében. A környezetvédelem egy globális ügy, nem csak rajtunk, az átlagembereken áll vagy bukik a dolog, hanem politikának is masszívan része: nemzetek feletti összefogás lenne szükséges, hogy megoldás születhessen az egyes környezeti problémák orvoslására vagy mérséklésére.  Éppen ezért az egyén sajnos nagyban nem tudja befolyásolni a dolgokat, de hiszek abban, hogy tudatformálással egy jobb jövő elé nézhetünk. Egy új, környezettudatosabb szemléletmód kialakítása lenne fontos az átlagember részéről.
 
A teljesség igénye nélkül, de még így is érdemes néhány dologra odafigyelni, ami nem nagy dolog, néha unásig ismert, de valahol mégiscsak el kell kezdeni:
 
Az, hogy nem szemetelünk, alap. Azonban érdemes a hulladékot szelektíven gyűjteni, ha a lehetőség adott rá, hiszen sokszor újra felhasználható, ami számunkra már nem szükséges, az attól még lehet érték – csak épp nem jó helyen van (persze kérdés, hogy a megfelelő másodnyersanyag feldolgozására alkalmas iparág ott van-e a háttérben).
 
Egy átlagos magyar háztartásban naponta nagyjából száz liter szennyvíz termelődik fejenként, ami már alapból döbbenetes, de annak fényében, hogy a WC-tartályban is ivóvíz minőségű víz van, egészen nagy pazarlás is egyben. Érdemes hát spórolni a vízzel, már csak azért is, mert egyes előrejelzések alapján 2025-re a világ lakosságának harmadát érinti majd a megfelelő minőségű ivóvíz hiánya.
 
Az elektromos eszközeink rengeteg áramot fogyasztanak, és ez az áram jelenleg jórészt nem „tiszta” forrásból származik (ahol mégis, ott meg további problémát okozhat az áram tárolása is abban az esetben, amikor nem használódik fel azonnal). Ezt tudatosan is mérsékelhetjük kisebb fogyasztású elektronikai cikkekkel, vagy azzal, ha a gépeinket teljesen áramtalanítjuk, amikor nem használjuk őket.
 
Most csak ezt a hármat szedtem össze a hely rövidsége miatt, és mind ismert volt már sokunknak, de jó ezeket észbe vésni. Bár sokat nem tehetünk, de amire képesek vagyunk, azt ne hanyagoljuk el.
 
Személy szerint néhány éve amolyan tradíciómmá vált, hogy ősszel meghirdetek a Facebook-on egy „Októberbúcsúztató szemétszedés” nevű eseményt, amihez bárki bárhol csatlakozhat. Az idén is örömmel várom majd a jelentkezőket.
 
Olyan szép ez a világ, őrizzük meg a következő generációknak is!
 

Egy interjúban arról beszéltél, hogy elkezdtél sportolni. Mit sportolsz, és esetleg van-e más, amit szeretnél ezen a téren kipóbálni?

Aki ismer, az tudja, hogy nem vagyok sportember (meg is látszik rajtam), de pár éve elkezdtem minden januárban kitűzni magam elé egy reális, megvalósítható célt, és a tavalyi a rendszeres sportolás volt. Ez mára odáig fajult, hogy hetente akár négyszer is eljárok izzasztani magam. Persze, nem kell nagy dolgokra gondolni: főleg TRX, egy kis spinning és néha egy-egy pilates (kíváncsiságból). Az egész igazából csak azért van, hogy próbáljam fitten tartani magam.
 
Van egy törpehörcsögöd. Ha tehetnéd, milyen más háziállatot tartanál?
 
Óh, ha lehetne, akkor mindenfélét! Egy tanyán nőttem fel, és rengeteg állatot tartottunk. Ha tehetném, újra körbevenném magam kutyákkal, macskákkal, kacsákkal, libákkal, tyúkokkal, gyöngytyúkokkal, fürjjel és galambokkal. Még felsorolni is hosszú… Nagyon sokan kóbor vagy megunt állatként kerültek hozzánk (és a baromfiknak sem kellett rettegniük a vasárnapi ebédektől), mindnek megvolt a saját története. De talán most lenne láma is!
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót