OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Kiss Judit Ágnes - Babaróka ajándéka

Kiss Judit Ágnes - Babaróka ajándéka

Hajdu Zsanett  2018.02.09. 10:13

kjaBabarókával tágul a világunk

"A Babarókában a gyerek szemével is látni a helyzeteket, miközben látni a magam szülői hibáit. Hiszen Mamaróka – bár nagyon igyekszik – hibázik olykor: türelmetlen, dühös, értetlen, vagy csak elege van, és a maga dolgát akarja csinálni. Nincs mindig igaza. Ő is csak egy ember. Azaz róka. Összevész a gyerekével. Aztán kibékülnek. Fontos ezt megmutatni, de főleg megtanulni."

A kétezres évek óta rengeteg köteted jelent meg, és született már regényed is. Hogyan kerültél a gyerekirodalom közelébe?

Magától értetődő lenne azt válaszolni: született egy gyerekem. Valójában évekkel korábban Lackfi János biztatott gyerekversek írására. Akkor a bennem élő kislányhoz fordultam, elsősorban neki, róla írtam a verseket, amik a Szörnyszomszéd című könyvemben jelentek meg.

 

Miért pont a meséken keresztül szólsz a gyerekekhez? Verseket is szoktál írni a kislányodnak?

Ebben szerepe van annak is, hogy a szülők szívesebben olvasnak meséket a gyereküknek. Viola lányomnak nincs különbség, hogy Varró Dani, Kányádi, Nemes Nagy Ágnes, Zelk Zoltán, Weöres, esetleg épp az én verseimet hallgatja, vagy pedig prózában írt mesét.

Melyik a te kedvenc gyerekkori meséd?

Nagyon korán, három-négyévesen kezdtem olvasni, főleg népmeséket a világ minden tájáról. Talán Macskacicó a címe annak, ahol a csillagos homlokú lányt fekete macskává varázsolja egy gonosz boszorkány – azt nagyon szerettem. Később Andersent is, bár rettenetesen féltem némelyik történettől.

Kik a kedvenc kortárs mesélőid?

Egyelőre kedvenc könyveink vannak, amikben a rajzok legalább annyira fontosak mint a történetek, nem pedig kedvenc szerzőink – bár Varró Dani egyik versének köszönhetően Viola megtanult csendben maradni, ha alszom.

Amikor Babaróka az oviban szemtanúja a fába szorult féreg történetének, akkor minden szülőben felsejlik Lázár Ervin meséje. Mit gondolsz az ő írásairól?

Nagyon szerettem Lázár Ervint, de már nagyobbacska gyerekként. A Berzsián és Dideki, a Szegény Dzsoni, a Négyszögletű kerek erdő, A hétfejű tündér felnőttként is ugyanúgy leköt, mint 8-10 éves koromban.

Mitől lesz egy piciknek szóló mese élmény a gyerekeknek és a szülőknek is? Szerinted fontos a mesék kettős kódolása?

Korábban írtam egy gyerekdarabot, és az előadáson az tűnt fel, hogy a felnőttek máshol nevetnek, mint a kisgyerekek. Amikor családi filmet nézünk, ott is fontos, hogy nekem, a szülőnek ne legyen unalmas. Nyilván ez a helyzet akkor is, ha én magam mesélek. Ugyanúgy szerepelnie kell az én nézőpontomnak, mint a gyerekének.

Hogyan született meg benned Babaróka? Ki ő? Miért pont róka lett a mama és a kisróka figurája?

Mamarókát és Babarókát az IKEÁ-ban lehetett kapni évekig. Én máig nem tudok ellenállni a plüssállatoknak. Nekik se tudtam, mert már akkor éreztem, hogy nagyon jól el fogják tudni játszani mindazt, ami velünk történik. Amióta ők az életünkbe léptek, teljes a rókakultusz. A cica pedig családi állatunk volt.

Hogyan dolgozol? Hogy születnek a meséid?

Viola kezdte már kétévesen a szerepjátékokat. Ha konfliktusunk volt, újrajátszotta Mamarókával és Babarókával. Néha pont úgy, ahogy megtörtént, máskor pedig egyfajta javított kiadásban, amikor a rókák jobban oldanak meg egy helyzetet, mint nekünk sikerült a valóságban.

Hogy tetszenek a rajzok? Így képzelted el?

Nagyon megszerettem a figurákat, ahogy Egri Mónika látja. Külön tetszett, hogy megmutattam az illusztrációkat Violának, neki pedig feltűnt, hogy arról a képről, ahol Babaróka oltást kap, hiányzik Mamaróka, és nem öleli meg. Ezt megírtam Móninak, félóra múlva ott volt Mamaróka is a rajzon.

Kaptunk már a fb-on egy kérdést, hogy vajon Babaróka fiú-e? Szerinted ez lényeges kérdés egy gyereknél?

Igyekeztem, hogy ne lehessen teljesen eldönteni, mert nem tartom annyira fontosnak. Viola épp úgy tologatja a kisautókat és szeret építeni, mint babát ringatni. Ő már nagyon tudja magáról, hogy lány, fontos is neki, de mikor megkérdeztem, hogy Babaróka fiú-e vagy lány, azt mondta: Babaróka!

Most is születnek mesék Babarókáról? Tervezel folytatást?

Állandóan rókásat kell játszanom. Néha már igazán elegem van a rengeteg rókázásból, fogtam is a fejem, hogy most csőbe húztam magam, mikor az otthoni játékokon kívül még tíz mesét is ígértem! Rengeteg dolog történhet még velük, hiszen velünk is történik. Kérdés, hogy lesz-e kedvem, türelmem a figurákhoz további könyvek erejéig.

Neked miben segítettek ezek a történetek?

A gyerek szemével is látni a helyzeteket. És belátni a magam szülői hibáit. Hiszen Mamaróka – bár nagyon igyekszik – hibázik olykor: türelmetlen, dühös, értetlen, vagy csak elege van, és a maga dolgát akarja csinálni. Nincs mindig igaza. Ő is csak egy ember. Azaz róka. Összevész a gyerekével. Aztán kibékülnek. Fontos ezt megmutatni, de főleg megtanulni. Nem lehet konfliktusmentes életet élni, de tudunk megoldásokra törekedni.

A történetek nagyon érzékenyen mutatják be az anyaság és a gyereklét zökkenőit. Mi a négyéves lányommal egy szuszra végigolvastuk az egészet, egyszerűen nem tudtuk abbahagyni. Se ő, sem én. Mit gondolsz, mitől működik jól egy kicsiknek szóló történet?

Talán attól, hogy egyszerre látja benne a saját világát, és egyszerre tud tőle eltávolodni. Minden megtörténhet egy gyerekkel, ami Babarókával, ugyanakkor távol van az egész, állatok között. A legfontosabb ezekben a történetekben, hogy Babarókának az elsődleges személy, az anya mellett újabb és újabb kapcsolatai alakulnak ki, ahogy tágul a világa. És persze mindenütt azért érezheti magát biztonságban, mert a háttérben akkor is ott van anya és apa, amikor Babaróka épp nincs velük.

Kinek ajánlod a meséket?

Azoknak a gyerekeknek, akiknek már pont elkezdett kitágulni a világuk. Akik szeretnek másokkal játszani, de a legjobban még mindig a szüleikkel. Akiknek néha beleütközik az akaratuk a korlátokba, néha bajba kerülnek, kíváncsiak mindenre, és mindig vissza tudnak futni a szüleik mellé a biztonságba.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót