OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESEPEDAGÓGIA
MESEPEDAGÓGIA : Mese hatása a gyerekek fejlődésére

Mese hatása a gyerekek fejlődésére

„Anya ma fáradt, apa pedig nem ér rá. Majd holnap mesélünk neked.”

Amikor ilyen mondat hagyná el a szánkat, gondoljunk arra, hogy a mese a gyerek fejlődésében ugyanolyan fontos, mint a megfelelő étkezés. Míg a táplálkozás a testi fejlődéshez nélkülözhetetlen, a mese a gyermek szellemi, lelki gyarapodását szolgálja.


A mesék a lelket építik, a képzeletet színesítik, segítenek beletanulni az emberek közösségi szokásaiba, szabályaiba, rávezetnek jó és rossz közötti különbségre, magyarázzák ezt az idegen, egy kisgyermek számára másként fel nem fogható világot.
 
A mesék elűzik a félelmet, erősítik a kapcsolatot szülő és gyermek között, felvidítanak, elszórakoztatnak. Mese nélkül nem csak a személyiség lesz majd tompább, kiforratlanabb felnőttként, de nehezebben megy majd a beszéd, az olvasás, a szövegértés, a problémamegoldás, a kreatív alkotás, a tanulás, a barátkozás, a párkapcsolatok, a munka, és általában véve kevesebb kapaszkodót talál majd az élet útvesztőiben magára utalt, felnövő gyerek.

 


 Így hat a gyermekek fejlődésére a mese

Szókincs és verbális készségek

A gyermekek már születésüktől kezdve – sőt már az anyaméhben is – kommunikálnak a maguk eszközeivel, de verbális képességeik 12 hónapos koruktól kezd kialakulni, majd 2 és 3 éves kor között robbanásszerű fejlődésen megy keresztül. Ebben az időszakban már egy körülbelül 400 szavas szókészletet használnak, megtanulják használni a névmásokat, különbséget tesznek múlt- és jelen idő között, egyes és többes számot használnak, ismerik a testrészek, színek, emberek, tárgyak neveit és 3-5 szavas mondatokat tudnak „szerkeszteni”.

Ezen kívül fáradhatatlanul ismételgetik a rímeket, verseket és a nekik olvasott meséket is. Ez az ismételgetés nagyon fontos része a tanulásnak, eközben ismeri fel ugyanis a gyermek a nyelv szövegösszefüggést, a mondatok és szavak jelentését. Ebben a folyamatban tehát a meseolvasás és hallgatás nagyon fontos szerepet játszik, ami nélkül mind a gyermek szövegértése, mind szókincse és beszédkészsége is lassabban és gyengébben fejlődne.

Fantázia

A mesével elbeszélt történetek mellé nem kap előre gyártott képi világot a gyermek. Támpontként legfeljebb a mesekönyv illusztrációi szolgálnak, de ezeket már ő „hozza mozgásba”, az ő képzelete szerint alakulnak át, formálódnak a figurák. Az elképzelt mesefigurák azután a gyermek képzeletében bármikor bármivé alakulhatnak, új formát ölthetnek és a legváratlanabb helyzetbe kerülhetnek, amikor eléri azt a kort (nagyjából öt évesen), amikor már maga is aktív formálójává válik a mese történetvezetésének.

Ez egy igen gazdag agyi tevékenység, amely fejleszti és bejáratja, megdolgoztatja az idegi pályákat és kapcsolatokat, míg például a televízióban látott rajzfilmek nem követelik meg a gyermektől, hogy a saját képzelőerejét mozgósítva jelenítse meg a történeteket fejben, hiszen készen kapja a látványt. A hallgatott mesék fantázia fejlesztő szerepe ezért igen nagy jelentőségű a gyermek fejlődésében és nagy segítséget jelent majd a felnőtt életében is, hiszen gyér, szürke fantáziával nehezebben birkózna a kreativitástképzelőerőt igénylő élethelyzetekkel.

Figyelem, koncentráció és logikai készségek

Alapszabály, hogy egy kisgyerek annyi percig tud folyamatosan koncentrálni, ahány éves. Egy kétéves kicsi tehát legfeljebb két percig tud odafigyelni valamire, majd érdeklődése más irányba fordul. A koncentráció képessége fokozatosan fejlődik, de igazán csak akkor ér el megfelelő szintet, ha ezt rendszeres gyakorlással, tudatosan is fejlesztik. Ehhez a meseolvasás kiváló eszköz, hiszen a gyerekek ösztönösen érdeklődéssel fordulnak a mesélő és a mese felé.

Ugyanakkor a mese nem csupán a figyelmet köti le, de gondolkodásra is késztet, és a történetek hallgatása során a kicsik lassanként felfedezik a bennük rejlő ok-okozati összefüggéseket, értékeli a hallottakat, következtetéseket von le, egyszóval egy sor olyan szellemi tevékenységet végez, amelyek gyakorlásával megtanulja az összefüggő, elemző, logikus gondolkodást.


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót