OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ELENGEDÉS - GYÁSZ
ELENGEDÉS - GYÁSZ : 7-11 éveseknek: Boldogan éltek, míg meg nem haltak… és azután?

7-11 éveseknek: Boldogan éltek, míg meg nem haltak… és azután?

Így segítsük gyermekünket a gyászban Írta: Singer Magdolna
Illusztrálta: Ruttkai Bori
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2011
 
Ez a könyv nem mesekönyv, mégis megkerülhetetlen, mivel olyan gyakorlati tanácsokkal lát el, amivel megértethetjük gyermekünkkel az elmúlás fogalmát, és átsegíthetjük őket a gyász időszakán.
 
Ez egy foglalkoztatókönyv, amely elsősorban a szülőknek ad támpontokat ahhoz, hogyan lehet és kell beszélni a halálról, a szomorúságról, a bűntudatról és a haragról, amelyek a gyász gyakori kísérői. A szülőnek ki kell választaniuk azokat a fejezeteket, amelyek a családra vonatkoznak; az idős, hosszasan beteg nagyszülő elvesztésének feldolgozására más javaslatokat nyújt a szerző, mint egy várt, de soha meg nem érkezett kistestvér halálánál.
 
A történetek feldolgozása közös munkát igényel. A „feladatok” pedig finoman terelnek a szomorúságból a megbékélés felé, és végül emlékeztetnek az élet örömteli, boldog pillanataira. A kötet végén az üresen hagyott lapokra a gyermek lerajzolhatja gondolatait a halálról, a lélekről, az érzéseiről, és végül a szép emlékekről.
 

„Ez a foglalkoztató könyv abban a rendkívül nehéz helyzetben igyekszik segítséget nyújtani az egész család számára, amikor meghal egy szeretett családtag vagy hozzátartozó” – olvashatjuk a nyitó mondatot abban a könyvben, amely a népmesék befejező formulájából ered: Boldogan éltek, míg meg nem haltak…

És azután? A mesét elolvasva erre az „azután”-ra nemigen szoktunk gondolni. Legalábbis gyerekként nem. Pedig nemcsak a rossz, de a jó válasz is megüli a lelket. A mentálhigiénés szakember segítsége nemcsak gyerekeknek szól, hanem szüleiknek is, mivel ez a kis könyv

„Megmutatja, hogy lehet és kell is beszélni a halálról, a szomorúságról, a dühről, a bűntudatról – és mindenféle érzelemről, amely a gyász gyakori kísérője” – olvashatjuk a bevezetőben. Singer Magdolna, aki Polc Alaine tanítványa, hospice- és gyásztanácsadó, itt hangsúlyozza: nem szabad titkolózni, vagy merő jó szándékból „hazudni”, azaz ködös történeteket kitalálni, egyrészt, hogy saját fájdalmunkat leplezzük, másrészt, hogy a gyereket „megkíméljük”.
Nézzük, ha röviden is, miben áll e könyv foglalkoztató jellege!

A szerző (egyre bonyolultabb, egyre nehezebben megválaszolható) kérdéseket tesz fel, pl. Láttál-e esetleg elütött kutyát, macskát, sünit az úton? Mit éreztél, amikor elpusztult kedvenc háziállatod?

Aztán jönnek az elhunyt emberekkel (ismerősössel, nagyszülővel, szülővel, testvérrel stb.) kapcsolatos kérdések.

A halál megértetése végső soron arra megy ki, hogy elfogadjuk: élve vagy halva (hiszen mi is meghalunk) részei vagyunk a Nagy Egésznek. Az élet és a halál rendje alapvető jelenség a természetben, az Univerzumban. Senki nem maradhat egyedül a gyász feldolgozása során. A gyerekek szintjéhez alkalmazott szöveget Rutkai Bori színes illusztrációi kísérik.

A kötet utolsó lapjaira a gyermekolvasó rajzolhat. Nem könnyű feladat megrajzolni még egy élettelen kisállatot sem, de a lélekről, a világmindenségről, az emlékekről, a haragról, a szomorúságról, a szeretetről a gyermekben kialakult belső képet papírra vetni az igazán fogós feladat. (Csokonai Attila)
 
Makkai Kinga
 
Mottó:
„Elengedni valakit vagy békében lehet, vagy sehogy.”
(Pál Ferenc, Csíkszereda, Nyitott Akadémia, 2011)

Minden mese, minden történet véget ér. Minden élet lezárul fizikai szinten. A test halála azonban kérdések sorozatát indítja útra gyermekben és felnőttben egyaránt. Olyan kérdésekét, amelyeket kényes lehet megválaszolni magunknak is. A vívódások általában bent folytatódnak: fájdalom, félelem, gyász kíséretében.  A felnőtt megfeszített, tudatos lelki-szellemi munkával, a gyermek pedig szimbolikus nyelven tud némi megnyugtató választ adni önmagának. Ezen az úton nyújt nagy segítséget Singer Magdolna keménytáblás foglalkoztatókönyve.

 

Az utóbbi években egyre több szak- és gyermekirodalmi könyv témája a halál, a gyermeki gyász, és a veszteségélmény feldolgozása. Kialakult erről valamiféle beszédmód, mégis ez a könyv újszerű gyakorlatias, foglalkoztató, tényleges (gyász)munkára invitáló jellege miatt. A könyv megjelenésének időzítése (2011. Mindenszentek) nem véletlen: a tényleges gyászfeldolgozást célozta meg a Móra Kiadó. Jó eséllyel!

 

Az önmagát is foglalkoztatókönyvként meghatározó könyv abból indul ki, hogy a mai kultúránk elvesztette azokat a kapaszkodókat – hitet, hagyományokat, szabályokat – amelyek átsegítették a régebbi korok embereit gyászukban. Hozzátenném, hogy azért is van nehezebb dolgunk, mert többet tudunk ma a gyermeki lélekről is (legalábbis azt hisszük).[1] 

 

A halál sokszor ijesztő, felfoghatatlan számunkra, tanácstalanul nézünk  szembe vele. Mit mondjunk a gyereknek? Mennyit és hogyan? Mikor avassuk be az elmúlás rejtelmeibe? Kimondjuk-e a meghalt szót?

E kérdések mögött saját félelmeink húzódnak meg, és a halállal szembesülve legtöbbször saját értékrendszerünk is újraértelmeződik.[2]A gyermek megérzi a felnőtt hezitálását, hallgatását, szenvedését, és ha nem kap választ, nagy valószínűséggel önmaga ellen fordítja tapasztalatát. Nem érdemes elhallgatni érzelmeinket, erőt kell vegyünk magunkon, és  a lehető legkomolyabban véve minden apró jelzését, válaszolnunk kell a kérdéseire. Be kell ismernünk, ki kell mondanunk, hogy nagyon fáj. Fel kell vállalnunk a gyermek előtt a gyászfeldolgozás stádiumait. Tárgyilagosan, őszintén. Úgy, ahogy meggyőződéssel hisszük a folytatást.[3]

 

Elvesztett hagyományokkal, kapaszkodók nélkül nincs könnyű dolga a felnőttnek, szülőnek. A tudomány, a ráció nyelvén nem magyarázható megnyugtatóan a halál, ráadásul a kisgyermek gondolkodása minőségileg különbözik a felnőttétől: ő a játék, a szimbólumok nyelvén ért, a szimbólumok nyelvén tudja kifejezni magát. Rajzban, (báb)játékban, mesében tudja feloldani saját feszültségeit. Megítélésem szerint éppen ebben ragadható meg e könyv legnagyobb értéke: lépésről lépésre a szimbólumok nyelvén, saját rajzban való kifejezésre szólítja fel a gyermeket.

 

Gyakorlatias segítséget nyújt a szülőknek abban, hogy hogyan segítsék gyermekük gyászfeldolgozását. A természet örök érvényű körforgásával szemlélteti azt a felismerést, hogy bár fájó, mégis természetes velejárója az életnek az enyészet, a porladás, a halál. Az ember halála a test működésének leállását, mozdulatlanságát jelenti. Szemléletesen kifejezve olyan a test „mint egy ruha, amelyből kibújunk”, ha már nincs szükség rá. De a lélek nem szűnik meg létezni. A lélek ebben az értelemben egy magasabb szintű létben folytatja tovább útját, ahol már nem korlátozódik léte fizikai keretek közé.

 

Kék színnel kiemelve a gyermekekhez szól, tőlük kérdez a szerző: volt-e háziállatod, mely meghalt?, láttál-e elütött állatot?, mit éreztél?  stb.  Saját tapasztalatok mozgósításával indítja a közös feldolgozást. „Mondj neki kedveset, szépet!”

Ezek a mondatok erősítik a gyermekben azt a hitet, hogy a szeretet tovább él, hogy a szeretetteljes emlékezés segít abban, hogy továbbmenjünk az úton. Fontos mondanivalója  a könyvnek az is, hogy  egy nagy rendszer, az univerzum részesei vagyunk. Mindennek megvan a maga helye, szerepe, ideje és értelme. Minden átalakul. A test a földben értékes ásványokká alakul át, mely táplálja majd a növényeket. Minden, ami elmúlik egy körforgás részévé válik, és ez megnyugtató, valamelyest feloldja a megszűnéstől való félelmünket.

 

A könyv nemcsak foglalkoztató jellege miatt újszerű, hanem a gyermekkönyvekben szokatlan témára, a lélek testből való kilépésére, az ún. halálközeli élményre is kitér. Szubjektív értelmezésem szerint ez a békesség, fájdalommentesség, fényözön szintén megnyugtató. Ha egyfajta tudásként fogadjuk el ezt a  megváltó élményt, akkor máris megszűnik bennünk az ismeretlentől való félelmünk, könnyebben el tudjuk engedni azt, aki „jó helyre ment”.

 

Egy családtag elvesztése közös veszteség, éppen ezért közös ügy a feldolgozás is. Ez a könyv jó keretet nyújt a mély családi beszélgetésekre, a szeretett hozzátartozó hiánya fölött érzett különféle érzelmek tudatosítására és megértésére, a félelmek megszüntetésére, enyhítésére. A kimondás és annak megtapasztalása, hogy más is érez hasonlóan, már önmagában is megnyugvást jelent mindannyiunk számára. A közös feldolgozás pedig hozzásegíti a családot ahhoz, hogy az együttérzésben, együtt szenvedésben megéljék a még mélyebb összetartozást, hogy a gyermek megtapasztalja, hogy a család erős támasz és vigasz egyben.

Olyan mintát nyújt a könyv, amely minden felnövő gyermeknek szükséges útravaló, amely segít minket emberül élni és érezni. Megbékélni és elengedni, ha elérkezett az idő.


1] Vö. Polcz Alaine: Meghalok én is? Jelenkor, Pécs, 1993, 5.o.

[2] Véleményem szerint az értékrendszerünk újragondolása nagy pozitívuma az elmúlásnak, hiszen ráirányítja figyelmünket az igazán fontos dolgokra.

[3] Itt jegyezném meg, hogy azok, akik hisznek a lélek halhatatlanságában, a keresztényi élet-halál elgondolásában, azoknak messzemenően előnyük van a megnyugvás ösvényén, azokkal szemben, akik a test halálát azonosítják a teljes véggel, megszűnéssel.

Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót