OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ELENGEDÉS - GYÁSZ
ELENGEDÉS - GYÁSZ : 2/1 A GYEREKEK, A MESÉK ÉS A HALÁL

2/1 A GYEREKEK, A MESÉK ÉS A HALÁL

A gyerekek számára az a tény, hogy meghalunk, a mesék nyelvén megfogalmazva is nehéz, gyakran elfogadhatatlan és félelmetes, mégis izgalmas és vonzó. A halálról szóló meséket, a családi történeteket nagyon-nagyon szeretik a kicsik, többször kérik, újra és újra hallani akarják. Legyen része az életre való felkészítésnek, hogy bátran beszéljünk, meséljünk a halálról!

 Bajzáth Mária mesepedagógus, a Meseközpont szakmai vezetőjének írása.

„Anya… ha meghalsz, várj engem a Göncölszekér rúdjának első csillagánál!"

Ezt a mondatot, tavalyelőtt súgta a fülembe a kisebbik fiam, miközben a temetőt jártuk.

Pár hónapja óriási meggyőződéssel fejtette ki, hogy a halál csak egy más világba vezet. A más világ: a másvilág.

Tegnap este azt kérte, olyan mesét meséljek, ami halálos, és tényleg meghalnak benne. Olyat meséltem. Nemcsak azért, mert november van, az enyészet hava, a halottakra való emlékezés ideje. Nemcsak azért, mert virágokat és koszorúkat veszünk, gyertyát gyújtunk, összegyűlik a család, régi történetek, képek kerülnek elő, temetőkbe megyünk, sírok és sírók között járunk.
 

Azért, mesélek neki „halálosakat”, mert foglalkoztatja a halál, természetesen nemcsak őt, hanem szinte minden gyereket. Azokat is, akiknél nem szokás a halottak napi emlékezés. Azokat is, akik esetleg otthon nem is hallanak a halálról. Ők is alkotnak képet róla az ovis és iskolatársak történeteiből, látják a tévében. Nem állandó téma ez a gyerekek között, de visszatérő, minden életkorban elő-elő kerül. A halál része az életünknek, mindannyiunk számára elkerülhetetlen, egészen biztos, hogy mindenkivel meg fog történni. A téma mégis sokszor tabu, sem a szülők, sem a pedagógusok nem szívesen beszélnek róla, kerülik.

Pedig a gyerekeket érdekli az elmúlás, az élet végessége, rettenetesen kíváncsiak rá. Kérdeznek róla, mi meg gyakran félrenézünk, kerüljük, nem tudjuk, hogyan közelítsünk, keresgéljük a szavakat, mellébeszélünk.

Valaha (70 éve!), abban a sokat emlegetett „régi világban”, a gyerek részt vett a születéstől a halálig tartó minden rítusban, ünnepen, és eseményen. Ott volt az unokatestvérei keresztelőjén, a rokonai esküvői szertartásán, és ott állt a felravatalozott halott mellett is, a nyitott koporsónál. Együtt élt idős, beteg családtagokkal, sőt, korának megfelelő gondozási feladatokat is kapott: beszélgetett, vizet adott. Nemcsak közeli családtag révén került kapcsolatba az elmúlással, hanem akkor is, amikor elvitték halottat látni. Elbúcsúzott a gyerek is a halottól, szóval, főhajtással, érintéssel, de akár csókkal is, fektébe öltöztették, kivitték a temetésre. Naponta látta a halottaskocsit. Saját tapasztalatot szerzett az élet folytonos körforgásáról, és bizonyosságot arról is, hogy a körforgás ellenére az emberi élet véges.

 

Simonyi Cecília illusztrációja az Ember életideje című meséhez, a Járom az új váramat című mesegyűjteményből.

Kezdő lépésként, amikor még „csak” beszélnünk kellene a halálról, és botladozik a nyelvünk, nem találjuk a szavakat, olyankor hívjuk segítségül a mondókákat és a népmeséket.

A népmese számtalan lehetőséget kínál az elmúlással kapcsolatban is, ahány gyerek, annyiféle megoldást választ. Mindig azt, amit épp el és be tud fogadni, fel tud dolgozni.

 

Minden korosztály, minden gyerek, minden élethelyzet, más-más kérdést vet fel a témával kapcsolatban, és különböző válaszra tart igényt.

Azoknak, akik nehezen közelítik meg a témát, mindenképp a fokozatosságot javaslom, a gyerek érzi, ha a szó nem hiteles. Ezek a mesék nem a gyászhoz, nem a veszteséghez kapcsolódnak elsősorban, sokkal inkább a felkészítést, ismerkedést segítik.

Retteghetünk a haláltól, és vágyhatunk a halhatatlanságra. Nemcsak az életben, a mesében is.

A halhatatlanságra vágyó királyfi is ezt tette, olyan országot keresett, ahol a halálnak nincs hatalma. Egy folyó fölött lebegő kastélyban rátalál a halhatatlanság birodalmára, melynek királynőjét feleségül veszi, s boldogan élnek. Azonban egyszer csak vágyni kezd haza, ám a felesége hiába mondja, hogy a halandó világban már évezredek teltek el, a királyfi útnak indul. Otthon tényleg több ezer év telt el, és amikor visszaindul, útját állja a halál, aki jogait követeli. A mese magyar változataiban a hősnek végül sikerül megmenekülnie, és az örök élet birodalmában boldogan él, ám más népeknél meghal. Mindig azt a változatot meséljük a gyerekeknek, amelyik számunkra hiteles.

A hangya meg a hó története lehet a következő lépés. A mese minden képe a végességről és a határokról szól, pontosan jelöli ki az erők és az ember helyét a világban, de csak az utolsó sorában jelenik meg a halál, mint erő. Nélkülözhetetlen, életre szóló, helykijelölő útravaló:

„Olyan erős vagyok, hogy elvisz a halál.”

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót