OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ELENGEDÉS - GYÁSZ
ELENGEDÉS - GYÁSZ : 3-5 éveseknek: Kékmanó, a főnyeremény (2) Marci és a galibák - Verekedéstől pityergésig

3-5 éveseknek: Kékmanó, a főnyeremény (2) Marci és a galibák - Verekedéstől pityergésig

Írta: K. László Szilvia
Illusztrálta: Szőnyi Gergely
Kiadó: Könyvmolyképző, 2014
Oldalszám: 88

Marci kalandjai folytatódnak, hiszen a mindennapok során – csakúgy, mint minden óvodás – rengeteg nehézséggel, váratlan helyzettel találja szembe magát.

Rigómese

"Meg lehet-e kímélni a gyerekeket a fájdalomtól? Meg tudjuk óvni attól, hogy találkozzon a halállal?

Szerintem nem. Nem lehet, és nem is kell. A gyerekek nagyon finom, érzékeny vevőkészülékkel rendelkeznek, a legapróbb történésekre is reagálnak. Pontosan tudják, hogy a családban feszültség, fajdalom van, érzik, ha szüleik szomorúak. Akkor is, ha kifelé mindenki mosolyog! A bizonytalanság mindig félelmetesebb, mint a kimondott dolgok.

Sokkal érthetőbb számukra az, ha saját fejlettségi szintjüknek, életkoruknak megfelelően megbeszéljük velük a rossz történéseket, érzéseket is. Lehet beszélni a halálról. Arról, hogy bizony apa, és anya is szomorú olykor, és sírni is szabad. Ki lehet menni a temetőbe, lehet emlékezni együtt. A bánat az élethez tartozik, senkit nem kerül el. Meg kell tanulni feldolgozni, túlélni ezeket a napokat, és a felnőttek feladata az, hogy ezt is megtanítsák a gyerekeknek. Az őszinte, szeretetteljes kommunikáció, az „itt vagyunk egymásnak” érzés erősítése gyógyító hatású. Ezek a napok sok családban az emlékezésről szólnak, nem érdemes kirekeszteni ebből a kicsiket sem. 
 
A Marci és a galibák sorozat meséi komoly témákat is körüljárnak. Ebben a mesében, a halállal találkozik Marci." (K. László Szilvia)

 

rigók
Hol van a szó, amit már kimondtak,
Hol van az álom, a tegnapi mese?
Hol van a sírás, hol van a nevetés,
Hol van a dédi mosolygó szeme?
Benne van már, benne minden fában,
Vízcseppeknek minden mondatában.
Szétterül, és elúszik az égen,
Benne van már minden napsütésben.
 

Marciék egy kedves, sárga házban laktak. A ház aprócska volt, de a kert gyönyörű és hatalmas. Legalábbis Marci szerint. Apa ugyan mindenkinek azt mondogatta, hogy a kert icipici, de Marci szerint egyáltalán nem volt az, hiszen belefért egy homokozó, egy csúszda és még egy hinta is. Egy egész játszótér! A gyerekszoba ablaka alatt pedig gyönyörű, dús, hófehér virágú rózsabokor illatozott. Ezen a rózsabokron minden reggel egy sárgarigó fuvolázott. Marci reggelente ki sem kelt addig az ágyból, amíg nem hallotta a sárgarigó reggeli köszöntőjét.

Egyik reggel azonban hiába várta, nem jelentkezett a kis énekes. Csodálkozott rajta, de az okát nem kutatta különösebben.

Nagy riadalom támadt azonban, mikor reggeli után kiment az udvarra. A rózsabokor alatt megtalálta a kismadarat, ami mozdulatlanul feküdt.

– Alszik? – kérdezte szorongva anyától, és úgy érezte, a levegő egészen fagyos lett körülöttük.

– Meghalt – felelte csendesen anya, és kerülte a kisfiú tekintetét.

– Nem lehet feléleszteni?

– Nem.

– Elemet sem lehet benne cserélni?

– Sajnos, nem.

Marci ezt sehogyan sem akarta elfogadni, hiszen a rajzfilmekben olyan könnyen megy minden. Egy kicsit meghal ugyan a macska, aztán felugrik, és vígan fut tovább. Csak van valami segítség most is? Talán barátja, Kékmanó választ ad majd a kérdéseire. Elég volt csak erősen rágondolnia, a manó már ott is termett mellette. Ő is nagyon szomorúnak tűnt, még egy könnycsepp is megjelent a szeme sarkában, ahogy nézte a halott madárkát.

– Éleszd fel gyorsan – követelte Marci, és várakozva nézett a manóra.

Ő azonban sajnálkozva rázta a fejét:

– Sajnos nem tehetem! Nem tudom feléleszteni.

– De akkor mit csináljunk most?

– Eltemetjük. Gyere, segítek!

Papírba csavarták a madárkát, és eltemették a kerítés tövébe. A sír tetejére három kis hajtást ültettek a fehér rózsabokorról.

Marci kicsit megnyugodott, de a szomorúság azért benne maradt, és nagyon sokféleképpen, néha egészen váratlanul tört fel belőle. Volt, hogy úgy érezte, kiabálnia kell nagyon hangosan, néha ok nélkül belekötött valakibe, máskor pedig hirtelen sírva fakadt, és nem tudta megmondani, hogy mi baja van.

– Hol van most a rigó? – kérdezte egyik nap Kékmanót.

– A szívünkben. Mindig velünk van, amikor csak rágondolunk.

– De nem látom már többet?

– Ha behunyod a szemed, mindig előtted lehet.

Marci nem volt teljesen elégedett a válasszal, de sokat gondolkozott a hallottakon. Anyát és apát is gyakran faggatta, és lassan kezdte felfedezni a különbséget az élő és az élettelen dolgok között.

Szomorú napok voltak ezek. Hiába énekelt száz és száz madár, a kisfiúnak nagyon hiányzott a reggeli fuvolaszó, üres volt a rózsabokor a sárgarigó nélkül. Aztán ahogy telt az idő, enyhült a fájdalom. Szorgalmasan gondozta, locsolta a három tő rózsát, amit a kisrigó sírjára ültettek, és a gondoskodás eredményeként a következő tavasszal már virágba is borult mind a három.

Egyik reggel ismerős fuvolaszót hallott. Kíváncsian szaladt az ablakhoz, és nem akart hinni a szemének. Az új rózsabokron ott ült egy sárgarigó, és csodaszépen énekelt. Egy pillanatra azt hitte, hogy az elpusztult dalnok tért vissza, aztán észrevette, hogy ez a madárka kisebb, és nem egészen olyan, mint a másik volt. Nagyon hasonlít rá, de mégsem ő.

– Anya! – hívta anyukáját. – Nézd meg, ki van itt!

Anya mosolyogva nézte a sárgarigót, és azt mondta:

– Lehetséges, hogy az elpusztult madárkának a gyereke, esetleg a gyerekének a gyereke jött el hozzánk.

Ettől kezdve minden reggel gyönyörű fuvolaszóra ébredtek, és Marci arra gondolt, hogy kis barátja mégsem tűnt el egészen. Tovább él a gyerekeiben, és a többi, még meg sem született sárgarigóban.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót