OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : Miért vannak és hogyan lettek

Miért vannak és hogyan lettek

Már hároméves kor előtt kicsit más szemmel kezdi el figyelni gyermekünk a világot. Egy olyan időszak veszi kezdetét, amikor már nem elégszik meg csupán azzal, hogy dolgok vannak, egyre inkább az is érdekli, hogy miért vannak és hogyan lettek.

Ha egy szülő komolyan veszi ezt az időszakot és igyekszik nem egy “mert azt mondtam” vagy egy “te még ehhez kicsi vagy válasszal elütni a gyermek őszinte kíváncsiságát, akkor a legmeglepőbb kérdésekre is meg kell találnia valahogyan a választ.

A szülő sokszor azt érezheti, hogy polihisztornak kellene lennie ahhoz, hogy minden kérdésre tudja a megfelelő választ, hogy ezeket a válaszokat a gyermek korának megfelelően, az ő nyelvén tudja megfogalmazni. Pedig nem is biztos, hogy a gyermek tudományos igényű magyarázatot vár és az is lehet, hogy a válasz tolmácsolására a játék nyelve is kiválóan megfelel.
 
Müller Zsófia gyermek- és ifjúsági szakpszichológust kérdeztük

 

Miért kérdezi folyton, hogy “miért”?

"Ez idő tájt a környezet megismeréséhez és feltérképezéséhez a mozgás mellett megjelenik a beszéd a kisgyermek fejlődési eszköztárában. Kérdéseivel tapogatja le az ismeretlen területeket, amit eddig automatikusan megcsinált, annak az értelmét és célját is szeretné látni és megérteni. A “miért” ablak a világra.” – mondja Müller Zsófia gyermek- és ifjúsági szakpszichológus.

“Minél többet kérdez a gyermek, annál többet birtokol a világból. Ez a birtoklás magabiztosabbá és egyre nyitottabbá teszi őt, fejlődik a gondolkodása és a nyelvi készsége. Ha megválaszoljuk a kérdéseket, az olyan a kisgyereknek, mint egy puzzle: apró részenként áll össze az egész világ körülötte. Ezért érdemes minden kérdésre válaszolni, természetesen azon a szinten, amit ő is megért."

Vannak “helyes” válaszok?

Számos szakember mondja azt, hogy szülőként komolyan kell vennünk minden kérdést és igyekeznünk kell, a lehető legkielégítőbb válaszokat adnunk. Dr. Miriam Stoppard angol orvos-író, akinek számos könyve jelent már meg Magyarországon, így ír az egyik könyvében:

"Én abban hiszek, hogy a gyermekeknek mindig az igazat kell mondanunk. Azt azonban ne feltételezze senki, hogy mindig könnyű nyíltnak és őszintének lenni."

Még az első hallásra egyszerűnek tűnő kérdésekben sem. Ha például egy kisgyermek azt kérdezi tőlünk, hogy “miért esik az eső?, elsőre őszinte válaszként valószínűleg a víz körforgása jut eszünkbe. A kisgyermek számára azonban az a folyamat még túl bonyolult lesz, nem valószínű, hogy meg fogja érteni, ezért találnunk kell egy másik őszinte választ, ami a gyermek számára is érthető. Ha például azt mondjuk neki, hogy azért, hogy nagyra nőjenek a fák és a virágok, azzal még őszinték maradtunk és egy olyan választ adtunk, ami számára is érthető.

Mondhatom, hogy “nem tudom”?

"A miértek megválaszolása az első bonyolultabb kommunikációs helyzet szülő és gyermeke viszonyában.” – mondja Müller Zsófia.

"Már nem kell kitalálni, mit szeretne a beszélni még kevéssé tudó kisgyermek, és a szituáció már azon is túlmutat, hogy a kicsi alapvető utasításoknak engedelmeskedik-e vagy sem. Lehetőségünk van valami kölcsönös kialakítására, ami a bizalmat és a biztonságot építi tovább mind a két félben. Ezért fontos ebben a helyzetben az őszinteség!"

Bármennyire is szándékunk azonban az őszinteség és fáradságot nem ismerve kutatjuk a válaszokat, bármelyikünkkel megeshet, hogy egyszer csak tanácstalanul állunk egy kérdés előtt, mert magunk sem találjuk rá a választ. Vajon bevallhatjuk-e ilyenkor gyermekünknek, hogy a mi tudásunk is véges és nem tudjuk a választ a kérdésére?

„Igen, hiteles válasz a gyermek szemében a „nem tudom“, elfogadhatóvá teszi a gyermeknek a saját nem tudását." – válaszolja Müller Zsófia.

„A kérdezz-felelek így nem válik megfelelési helyzetté. A kérdésre a szülő és a gyermek együtt is megkeresheti a választ.”

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót