OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : Az első MIÉRT korszak

Az első MIÉRT korszak

2.5-3 éves kor közt eljön az az időszak, amikor a nyiladozó értelmű gyermek rácsodálkozik az őt körülvevő világban tapasztalható események közti összefüggésekre. Ebben az időszakban egyre többet hangzik el a kérdés "miért?". Erről az időszakról talán kevesebb szó esik, mint a dackorszakról, mert nem annyira meghatározó a szülő és gyermeke közti interakcióban. Ám ez a korszak is fontos, méghozzá a kisgyerek értelmi fejlődése szempontjából.

A kisgyermek gondolkodásának fejlődése egyéves kortól:

– 1,4 koráig beszéltet (beszédészlelés), majd kérdez,
– 1,5 – 2 éves kortól az első "mi ez?”  korszak,
– 2-3 éves korban az első  "miért?” korszak veszi kezdetét,
– 3-4 éves  korra a második "mi ez?" korszakba lép,
– 4-5 éves korban a második "miért" korszak: ”mi történik, ha?”, "hogyan?", "honnan"?
 
Okok keresése

 

A gyermek értelmi fejlődésének fontos része, hogy cseperedvén, kezdi megérteni az események közti ok-okozati összefüggést. A korai megfigyelések arra utaltak, hogy az okság jelentését egy kisgyermek két és három éves kora közt kezdi megérteni, de mára kiderült - részben magyar kutatók munkássága nyomán -, hogy ez ebben a formában nem igaz.
Egyes események közti oksági összefüggést, a gyermek már igen korán, egy éves kora előtt is megért, de az események közti összefüggésekről három éves kora körül kezd beszélni. Ilyenkor kerül elő leggyakrabban az események okát firtató "miért?" kérdés.
 
Kis felfedezők

A gyermek nem csak a viselkedését irányítja eddigre már az okság szabályainak megfelelően, hanem arra törekszik, hogy másoktól szóbeli magyarázatot kapjon a környezetében látottak kiváltó okaira. Szeretné megérteni, hogy ami körülötte történik, miért történik. Ha például felszáll a buszra édesanyjával a végállomáson, szeretné érteni, hogy miért nem indul el busz azonnal, ahogy azt más helyen felszállva már megszokta.

Az ilyen kérdések arra utalnak, hogy a gyermek kíváncsivá vált a tágabb környezetére is. Megérti, hogy az is hatással van rá, nem csak az ő vagy szülei szándéka. E kérdésben annak készsége is tükröződik, hogy a kisgyermek képes már elvonatkoztatni a közvetlen megélt tapasztalataitól, kezdi általánosítani azokat, és ezekből megpróbál következtetni a jövőben bekövetkező eseményekre. Ez, vagyis az okság megértésének készsége kulcsfontosságú lesz számára, hiszen a jövőben kibontakozó számtalan összetett képességnek ez adja alapját, ezért nem mindegy, hogy miként kezeljük gyermekünk mérhetetlen kíváncsiságát.

Mit válaszoljunk?

A "miért?" kérdések nagyon fontosak, mert következtethetünk belőlük arra, hogy a gyermek számára aktuálisan mi érdekes. Ha például a meseszövés menetét szakítja meg a gyermek gyakori közbekérdezéssel, álljunk meg a mesélésben és magyarázzuk el számára, amire kíváncsi. Nem baj, ha ezáltal nem jut idő befejezni a történetet. Ebben a helyzetben valószínűleg fontosabb a gyermek számára az, hogy megértsen bizonyos összefüggéseket, mint maga a mese.

Általában is fontos, hogy a gyermek "miért?" kérdéseire válaszoljunk, hiszen a szülő a kisgyermek számára megkérdőjelezhetetlen tekintély, akinek a szava rengeteget számít. Tőle várja, hogy segítse bizonyos dolgokban, így az okság természetének megértésében is.

Ez persze nem jelenti azt, hogy minden kérdésre tudományos alapossággal kell válaszolni, épp ellenkezőleg. Olyan választ érdemes adni, amit a gyermek is megért, hiszen ebből érezheti, hogy a világ megismerése nem lehetetlen, hanem egy izgalmas, soha véget nem érő kihívás. Ha a szülő sem tudja a választ, akkor mondhatja: "Ezt most nem tudom megmondani, de majd együtt megnézzük, jó?"

Ilyenkor, ha az édesanya vagy apuka valóban veszi a fáradságot, és a gyermekével együtt igyekszik feltárni az ismeretlent, mintegy játékos keretbe foglalja a világ megismerését. Ez jó alkalmat ad arra is, hogy gyermeke közvetlenül lássa, miként ért meg egy felnőtt bizonyos összefüggéseket.

Építsünk a kíváncsiságára

A kisgyermek egymásba fonódó "miért?" kérdéseit - amikor egy ok okára és annak az okára stb. kíváncsi - sem érdemes letorkolnunk. Használjuk ki ezt a lehetőséget arra, hogy beszélgessünk vele, hiszen egymást követő kérdéseinek hátterében vélhetően az a szándéka áll, hogy vele foglalkozzunk.

A kérdésekből kialakuló beszélgetéssel csiszolhatjuk a gyermek értelmét és szóbeli kifejezési képességeit, és így remek alkalom nyílik arra is, hogy kellemesen töltsük el vele együtt az időt. A gyermeki kíváncsiság nyitott az új dolgokra, ezért akár a hisztis viselkedés is csillapítható azzal, ha egy érdekes dologra hívjuk fel a gyermek figyelmét.

A kisgyermek egymásba fonódó "miért?" kérdéseit - amikor egy ok okára és annak az okára stb. kíváncsi - sem érdemes letorkolnunk. Használjuk ki ezt a lehetőséget arra, hogy beszélgessünk vele, hiszen egymást követő kérdéseinek hátterében vélhetően az a szándéka áll, hogy vele foglalkozzunk. A kérdésekből kialakuló beszélgetéssel csiszolhatjuk a gyermek értelmét és szóbeli kifejezési képességeit, és így remek alkalom nyílik arra is, hogy kellemesen töltsük el vele együtt az időt.

A gyermeki kíváncsiság nyitott az új dolgokra, ezért akár a hisztis viselkedés is csillapítható azzal, ha egy érdekes dologra hívjuk fel a gyermek figyelmét.

Összegzésként

A "miért?" korszak tehát fontos állomása az értelem fejlődésének, és jó lehetőséget nyújt arra, hogy játékos módon fejlesszük a kisgyermek későbbi mindennapi életéhez oly nélkülözhetetlen képességeit.
 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót