OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : "De miért"?

"De miért"?

"Mesélni igyekszem két és fél éves okos kislányomnak - mondja egy anyuka -, de közben mindig elveszítem a türelmemet. Enikő ugyanis mostanában folyton belekotyog a mesébe ...
Vagy megtetszik neki egy ritmus, és ismételgeti szakadatlan (iciri-piciri, iciri-piciri), vagy kérdez: "de miért, anya? Miért?" - Egyszerűen képtelenség egy mesét végigolvasni neki.

Előfordult már az is, hogy meguntam, és otthagytam:  "jó, ha nem vagy kíváncsi a folytatásra, nem olvasok tovább!" - Persze irdatlan bőgés lett a "fegyelmezés" eredménye. Én meg egész éjjel nem aludtam a lelkifurdalástól."

Az anyuka valószínűleg nincs egyedül problémájával. A miért-korszak megnehezíti ugyan a mesét - de nem hiábavaló. Ebben a korban már nem csak esti "rítus" a lefekvés előtti mesélés, ilyenkor már a gyerek igazi információkra is kíváncsi.

 

Elképzelhető, hogy mesélni kezdünk, de a felolvasásból beszélgetés lesz. Törődjünk bele - ne ragaszkodjunk mindenáron a meséhez! Ha letorkolljuk a kérdések miatt, természetes kíváncsiságát, beszélgető kedvét nyesegetjük. A későbbiekben sem árt, ha egy-egy mesét, szófordulatot, kifejezést nem értve: kérdez. Ezekből a kérdésekből derülhet ki: mitől fél, mi nyomasztja, mi izgatja, milyen gondolatok foglalkoztatják.

Sok anya talán attól fél, hogy amíg a mesének egyszer vége van, a beszélgetést nem lehet abbahagyni. Nem lehet igazán beszélgetni, ha fejünkben az jár, hogy a konyhában vár a mosatlan, vasalnunk kellene, és folytathatnánk a sort, ezt minden édesanya tudja. Az is igaz, hogy estére a mama elfárad, míg sokszor a gyerek ilyenkor látszik igazán felébredni. Ez is természetes állapot, hiszen ebben a két-három órában látja együtt a családot, ezek az "ünnep-órák" neki.

Mit válaszoljunk?

A "miért?" kérdések azért fontosak, mert következtethetünk belőlük arra, hogy a gyermek számára aktuálisan mi érdekes. Ha például a meseszövés menetét szakítja meg a gyermek gyakori közbekérdezéssel, álljunk meg a mesélésben és magyarázzuk el számára, amire kíváncsi. Nem baj, ha ezáltal nem jut idő befejezni a történetet. Ebben a helyzetben valószínűleg fontosabb a gyermek számára az, hogy megértsen bizonyos összefüggéseket, mint maga a mese.

Megoldást jelenthet, ha egy órát viszünk be magunkkal a gyerek szobájába. Megmutatjuk neki, hogy a nagymutató hová fog érni, mikor már aludni kell. Így a beszélgetésnek is lehet vége, nem kell attól tartanunk, hogy a gyerek időhúzásnak használja az esti mese vagy a beszélgetés idejét.

A két-három éves gyermekeknek a legideálisabb az a mese, amit anya vagy apa talál ki, és amelynek főszereplője maga a gyermek (ezek az ún. én-mesék). Ha a szülő ilyesfajta történetekbe kezd bele, nem zavarja a felnőttet a gyerek kérdése, inkább segítenek neki továbbszőni a mese fonalát.

 
Forrás: Baba Magazin

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót