OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : Miért fontos a "miért-korszak"?

Miért fontos a "miért-korszak"?

https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1979/19791/197912/19791281_bda193d683e616fab3d38c89bf038985_wm.jpgA szülő felelőssége és küldetése
a "miért korszakban"

Egyszerűbb az oktatási intézményeket szidni, mint magunkba nézni. Pedig sokkal meghatározóbb, mit hoz a gyerek otthonról. A "miért korszakban" is fontos küldetése és nagy felelőssége van a szülőnek.

Mielőtt az első gyerekem elérte volna a miért korszakot, nagyon vártam már, hogy frappáns gyerekkérdések töltsék be a házat. Kíváncsi voltam, milyen eredeti kérdésekkel fog előállni. Törvényszerűen meg is érkezett ez a korszak is, és pár hét után már értettem, miért tartja ezt sok anyuka roppant fárasztónak. Mert valóban az. Nem lehet egy kérdést rövidre zárni, egy válasz rögtön szüli az újabb kérdést. És persze egy páréves gyerek nem veszi azt figyelembe, hogy anya épp fáradt, frusztrált, vezet, másra figyel stb.

 

Mégis, azt gondolom, borzasztó fontos alapokat teszünk le gyerekünk intellektuális fejlődésében, ha türelmesen válaszolgatunk a kérdéseire. És nem elsősorban azért, amit válaszolunk neki, hanem mert megtanulja, hogy kíváncsinak lenni jó, kérdéseket föltenni érdemes, és a gondolkodás által egyre több és több információhoz juthat. Egyszerűen az a világkép alakul ki benne, hogy kérdések által a világ felfedezhető, nem kell félni az ismeretlentől, hiszen az meg/kiismerhető.
 
Sokat kritizáljuk a mai oktatási rendszert, hogy nem arra buzdítja a gyerekeket, hogy kérdezzenek, sokkal inkább azt várja el tőlük, hogy a leadott anyagot bebiflázzák. Ez sajnos a legtöbb helyen így is van, de ha minden rosszallásunkat az iskolára zúdítjuk, akkor sem biztos, hogy a helyzet változni fog.

Azt lenne inkább érdemes megnézni, mi az, amit a szülő igenis tehet azért, hogy jó kérdező, azaz kíváncsi tanuló legyen a gyereke. Hát, például azt teheti, hogy otthon már egészen kicsi kortól kezdve arra buzdítja a gyerekét, hogy kérdezzen nyugodtan. A kérdésekre pedig normálisan, kielégítően és persze a gyerek szintjén mindig válaszol. Ha erre az adott helyzetben nincsen lehetőség, akkor azt lehet neki mondani, hogy

"Erre most nincs időm válaszolni, de ne felejtsd el, és térjünk majd vissza rá, jó?"

És igenis térjünk vissza rá! Sőt szerintem az is nagyon fontos, hogy elismerjük, ha valamit nem tudunk:

"Hűha, ez valóban jó kérdés. Nem is tudok rá így hirtelen válaszolni. De tudod mit? Nézzünk utána közösen!"

De fontos, hogy ilyenkor tényleg járjunk utána a dolognak és ne csak lerázó szöveg legyen! (Halkan jegyzem meg, ha a gyerek azt látja, hogy ilyenkor az internet segítségével tudjuk meg a választ, akkor még azt is megtanulhatja, mire való valójában az internet, így nem az online játékokkal és a közösségi oldalakkal teszi egyenlővé a világhálót.)

Szóval, ha jó mélyen elültetjük a gyerekünkben, hogy a kérdéseire választ kap, akkor az iskola majd kevésbé tudja kikezdeni a kíváncsiskodó természetét. De ha már otthon elvesszük a kedvét, hogy kérdezzen, akkor az iskolában pláne leszokik a kérdezősködésről. Pedig a helyes kérdésfeltevés a tanulás lényege. Mert ha egy gyerek maga fogalmazza meg, hogy mit akar megtudni, akkor valószínűleg fontos számára a válasz, és jobban is fog emlékezni rá.

Sugata Mitra, a neves pszichológus által létrehozott School in the Cloud iskolai programban például központi szerepet foglalnak el a gyerekek által feltett kérdések, olyanok, minthogy
"Miért van hajunk?",
"Honnan ered és miért fontos a boldogság?",
"A többnyelvű emberek milyen nyelven álmodnak?" stb.
 
Szóval ebben az esetben is, mint oly sokszor, az a meghatározó, mit hoz a gyerek otthonról, milyen indíttatással indul. Persze egyszerűbb az iskolát, meg a tantervet szidni, de sokkal célravezetőbb magunkba nézni és ott keresni a megoldást (vagy legalább egy részét). Ha mi, szülők minden tőlünk telhetőt megteszünk, akkor nyugodt lelkiismerettel engedhetjük útjukra a gyerekeinket.
 
 Csupa Szív Magazin

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót