OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : 3 éves kortól - Szép álmokat, Ella!

3 éves kortól - Szép álmokat, Ella!

Írta:  Carl-Johan Forssén Ehrlin
Fordította: Petrikovics Edit
Illusztrálta: Agócs Írisz
Kiadó: Kolibri,  2016
Oldalszám: 36

„Nem ​vagyok álmos!” „Szomjas vagyok!” „Félek!” Ha nálatok is gyakran elhangoznak ezek a mondatok lefekvéskor, akkor itt az ideje, hogy megismerkedj Carl-Johan Forssén Ehrlin pszichológus világhírű, altatást segítő mesekönyveivel.

Az első kötetet, az Aludj el szépen, Bendegúz!-t több mint 40 nyelvre fordították le, és hazánkban is óriási sikert aratott. A várva várt folytatásban, a Szép álmokat, Ella! című könyvben, a szülők újabb relaxációs technikákkal, a gyerekek pedig új szereplőkkel ismerkedhetnek meg.

Ella, az elefántlány egy varázslatos erdőn keresztül vándorol az álom kapujáig, magával hívva csemeténket is.

 

A svéd pszichológus különleges módszereinek köszönhetően a mesehallgatás során szerzett megnyugtató élmények segítenek a gyerekeknek az ellazulásban, és abban, hogy rövidebb idő alatt és szívesebben aludjanak el.

A gyerekek Ella személyében új társat kapnak az álomhoz vezető úton Bendegúz mellé, a szülőket pedig a szerző korábban soha nem közölt, hasznos tanácsokkal látja el új kötetében, és választ ad a leggyakrabban feltett kérdésekre is. A napi altatás rutinja így nemcsak tovább egyszerűsödik, de változatosabbá is válik.

A magyar kiadás kép világát ezúttal is Agócs Írisz illusztráció teszik különlegessé.
 
 

Hintafa blog

Bendegúzhoz hasonlóan itt sem a történeten van a hangsúly, hiszen nem a hagyományos értelemben vett mesekönyvről beszélünk, ami sokaknak furcsa lehet az esti mesék világa után. A könyv minden tartalmi eleme, a felolvasás módja azt a célt szolgálja, hogy a gyerek (is) ellazuljon, egy kellemes, nyugodt állapotba tudja magát hozni. Ebben a történetben Ellát kell elkísérnünk a varázserdőn túlra, kedvenc alvóhelyére, ahol vele együtt hajthatjuk álomra a fejünket.

img_1460.jpg

MIközben komótosan átsétálunk az erdőn, Ella mesél az egymás után elalvó szereplőkről és helyszínekről, (a zabálnivalóan cuki) Szendergő Szőrpocokról (köszönet a fordítónak, Petrikovics Editnek érte), az Álomhozó Lépcsőről és Patakról, Hortyogó Helgáról. Az ereszkedést és elringató mozgást közvetítő képek már önmagukban is nagyon jól elősegítik a fokozatos relaxációt, a feszültségek elengedését. Alvástúránk ezen a pontján viszont nem mással találkozunk mint Bendegúzzal, aki Álomhozó Pepitónál járt. A tőle kapott álomport Ella segítőkészen az alvásra készülőkre fújja, hogy a nyugalom újabb rétege rakódjon a hallgatóságra.

img_1457.jpg

Álmatag Egérkével történő találkozásnál elhangzó mondatokért külön hálás vagyok. A fogkefét szorongató  Egér (az esti fogmosás nagyon f-o-n-t-o-s, ez a rajz pedig még egy ok, hogy nagyon szeressem Agócs Íriszt) arról beszél, hogy átadja magát a nyugalomnak, mert így  "láthatja magát alvás közben". Ez egy olyan motívum ami T-nél rendszeresen előtör lámpaoltáskor (a  tortúra kezdetének pillanata). Fél. A kiszámíthatatlan sötéttől, ami átveszi a világosság helyét. Megszűnik mindaz, ami előtte még sziklaszilárd volt (pedig SOHA nincs egyedül éjszaka). A fény hiánya nagyon elbizonytalanító, rémítő érzés, nem csodálom, hogy az addig szendergő gyerek tágra nyílt pupillával bámul bele a mélyébe és egyszeriben már nem akar elaludni. Természetesen ez egy életkori sajátosság, ami idővel elmúlik majd, de amíg ez bekövetkezik, a tudatos lazítás, megnyugvás technikájával igyekszem oldani a feszültségét.

De  most még kicsit menjünk vissza az erdőbe, hiszen nem teljesen ért véget az út. Ella bóbiskoló Apukájának útmutatásaival érünk el Ella ágyához, ahol a kiselefánt csak akkor tud elaludni, ha mi is vele vagyunk. Mi pedig a tucatnyi ásításunk és elandalított gondolatainknak köszönhetően bízvást követhetjük a példáját.

A gyakorlatban

Elárulom, hogy az első esti olvasások után másnap reggel képtelen voltam felidézni a könyv egyes részeit. Felvillantak ugyan homályos képek, de nem tudtam volna kronológiai sorrendbe állítani őket.  Persze, hiszen nem is az alapos szövegértésen van a lényeg.  Amit viszont nagyon jól tudtam, hogy mindkét gyerek éjszakai pihenése érzékelhetően nyugodtabb volt. P-nek már rutinja van, ő hamarabb rákapott a könyv ízére, viszont a kisebbik nem egyszer megmakacsolta magát. Az is előfordult, hogy nem engedte kézbe venni sem a könyvet, mert -ahogy ő mondta- nem akart még aludni. Lámpaoltáskor viszont (miután háromszor megkérdezi, hogy ott vagyok-e még) gyakran kéri, hogy meséljek neki az Álomhozó Lépcsőről és a Patakról.

img_1454.jpg

Miért is ne? Hiszen ez nem egy rigorózus szabályokhoz kötött módszer. Ha kell, igazodjuk a gyerek igényeihez, szükségleteihez. Egyébként kellemes újdonság a kötet végén található szülőknek szóló útmutatás, amiben a szerző is hangsúlyozza ezt a flexibilitást. Nem kell ódzkodni, ha változtatásokat eszközlünk (nálunk például két gyerek hallagtja a mesét, ezért nem látom értelmét, hogy bármelyiküket is külön néven nevezzem) a mesében. Ha vannak kedvenc részek, mesélhetjük többször is. Ha nem sikerül elsőre, másodikra, sokadikra az elalvás akkor se adjuk fel. Még akkor se ha  a mese után ha nem alszanak el a gyerekek varázsütésre, a relaxáció és a tudatos elcsendesedés sokkal zavartalanabb éjszakai pihenéshez vezet. Olyan felxibilis, személyre szabható technika ez, amire nemcsak nekünk, hanem a gyereinknek is rá kell éreznie.

img_1453.jpg

Ella álomtúrája -Bendegúzhoz hasonlóan- szuggesztív "olvasmány". Az előző részhez képest mintha hangyányit nagyobb hangsúlyt kapott volna a fizikai megnyugvás. Szimpatikus újdonság, hogy megjelenik Ella apukája is, olyannyira, hogy anyu már indulásunk pillanatában -természetesen álmatagon- elbúcsúzik a kiselefánttól, akit végül apu kísér el az ágyhoz. És miért is ne? Hiszen az apukák is vannak olyan ügyes altatók, mint az anyukák. Bendegúzzal felváltva olvasva Ella erdei kirándulása kellemes változatosságot hoz az esti rutinba. 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót