OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : Az első miért-korszak szépségei

Az első miért-korszak szépségei

Tippek a miért-korszakra,
avagy a végeláthatatlan kérdések kezelése
 
A harmadik szülinaphoz közeledvén „elleptek” minket a miért szócskával kezdődő kérdések. Ha egyszer elindul a miértek áradata, ember legyen a talpán, aki meg tudja állítani őket!

Eleinte, amikor felfedeztem, hogy a miért-korszakba érkeztünk, csak úgy dagadt a keblem a büszkeségtől. Milyen okos az én kislányom! Kíváncsi arra, hogy a dolgok miért történnek, érdekli a világ működése, tudni akarja, hogy mi-mivel függ össze. Na de ennyit kérdezni? És minden válaszból egy újabb kérdés adódik!

Valószínűleg az első időszakot bemelegítésnek szánta a kicsi lány, mert többnyire olyan kérdéseket tett fel, amit könnyen meg tudtunk válaszolni. A „Miért megyünk a bölcsibe?” vagy a „Miért kell aludni?” típusú kérdésekre valamennyi családtag nagy odaadással és a legkisebb okításának felelősségét átérezve adott választ. A gondok akkor kezdődtek, amikor a miértek végeláthatatlan láncolatba kezdtek szerveződni, és egyre inkább próbára tették még a leglelkiismeretesebb válaszadókat is…

 

Ha jól belegondolok, és „tudományos alapon” próbálom megközelíteni a problémát, ezeknek a kérdéseknek két altípusát lehet megkülönböztetni:

1. Az egyik típusnál azért nehéz válaszolni, mert vagy nem tudom a választ, vagy nehezen tudom egy három éves szintjén elmagyarázni. „Miért esik az eső? Miért kell pisilni?”- az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre nem könnyű úgy válaszolni, hogy az egy ilyen apróság „épülésére” szolgáljon.

2. Aztán ott van a másik kérdés-típus, ami nem valódi érdeklődéstől vezérelt, hanem inkább csak attól a késztetéstől, hogy a válaszadót szóval tartsa a kérdező. Szegény megkérdezett még be sem fejezte a választ az előző kérdésre, és máris itt van a következő miért. Mintha a lényeg nem is a válasz volna, hanem az, hogy a kérdések sora minél tovább tartson…

Bármennyire nehezünkre esik néha, a miértekre mindig kötelező válaszolni! A „nem tudom” is helyes válasz, és az is elfogadható, ha egy megválaszolhatatlan kérdésre „ügyes politikusként” úgy válaszolunk, hogy másra tereljük a szót.

A lényeg, hogy figyeljünk oda a mi kis csemeténkre, mert ez az időszak nagyon fontos képességek elsajátításában segíti. Megtanulja értelmezni az ok-okozati összefüggéseket, megtanul általánosítani, következtetéseket levonni. Később ez a tudás számtalan összetett képesség (pl. értékelés, alternatívák közötti döntés, jövőre vonatkozó feltételezés) fejlődésének az alapja lesz. Persze azért előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor nem a legjobb választ sikerül megtalálnunk. Ne aggódjunk, nem a tökéletesség a legfontosabb, hanem az igyekezet!

Majd minden családtag került már „kutyaszórítóba” az elmúlt hónapokban a mi kis „kérdezőgépünk” jóvoltából. A fiam egy fárasztó nap után éppen joghurtot eszegetett a fotelban, amikor a kishúga rázúdította a miért áradatot. A „Miért eszel?” és a „Miért vagy éhes?” kérdésekre még ment a válasz, a harmadik miért-re azonban már felpattant, és kikérte magának, hogy még egy joghurtot se tudjon nyugodtan megenni. Elvonult a szobájába, és ismerve a húgát, még azt is megjegyezte, hogy meg ne próbálja őt követni a miért-jeivel!

Nemrég még a legállhatatosabb válaszoló címre érdemes nagymama is belegabalyodott a válaszadásba, és a sokadik miértre valami ilyesmit válaszolt:
     „Azért, hogy úgy legyen, ahogy van.”
A válaszon nem csak Zsófi lepődött meg, hanem maga a válaszadó is, aminek össznépi derültség lett a vége.

Az egyik emlékezetes kérdéssor a bölcsiben hangzott el, már az első kérdés is meglepett. Amikor délután négykor megérkeztem az én kis szemem fényéért, az ölelés és a puszi után nekem szegezte a kérdést: „Miért jöttél értem?” Kissé meglepve azt válaszoltam, hogy „azért, mert szeretlek!” Azt gondoltam ennél több nem kell, ez mindent megmagyaráz. Naná, hogy nem úsztam meg a „miért szeretsz?” kérdést! Kellett vennem egy nagy levegőt, segítséget várva néztem körül, aztán a bölcsis társakat látva ennyire futotta: „azért, mert te vagy az én babám!” Biztos, ami biztos, még egy nagy puszival is nyomatékosítottam a választ! Na erre aztán nem is jött újabb kérdés…

Akkor is megdöbbent, amikor az egyik kérdése után válasz helyett visszakérdeztem: „miért érdekel, hogy miért?” Jó hosszan elnyújtva kezdett a magyarázatba, de aztán az „aazééééért, meeeeert” után csak egy csintalan mosoly következett.

Úgy tűnt ráébredt, hogy nem mindig van szüksége miértekre. Legalábbis ezek után vagy öt percig nem kérdezett újra…

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót