OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : 4 éveskortól - Történetek kíváncsi gyerekeknek (1) Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák?

4 éveskortól - Történetek kíváncsi gyerekeknek (1) Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák?

4-8 éveseknek
Írta: Petra Maria Schmitt
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2019
Oldalszám: 120
 
Tudod mi az a revolverfogsor?
Hallottál már olyat, hogy valaki a fülével lát?
És hogy kerülnek színes csíkok a fogkrémbe?
Miért emelik fel a kutyák a lábukat pisiléskor?
Mennyi kérdés…

Ahogy a valóságban, úgy a könyvben szereplő gyerekeknek is rengeteg kérdése van az őket körülvevő világgal kapcsolatban.

Szerencsére ezekben a mesékben mi is választ kaphatunk világunk egy-egy izgalmas és bonyolult kérdésére.

A magyarázatok pedig néha a felnőtteket is meglepik!

 

 

A könyv alcíme – Történetek kíváncsi gyerekeknek – elég beszédes. Kinek ne lenne ismerős a helyzet, amikor a gyerek olyan kérdésekkel hoz zavarba, hogy lehet-e kézen állva enni? És inni? És miért nincs szakálluk az indiánoknak? 

Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? Hmmm, ez a kérdés csak egy gyereknek juthat eszébe! És az hogy,  hogy kerülnek színes csíkok a fogkrémbe?

Miért emelik fel a kutyák a lábukat pisiléskor? Kinek ne lenne ismerős a helyzet, amikor a gyerek olyan kérdésekkel hoz zavarba, hogy lehet-e kézen állva enni? És inni? És miért nincs szakálluk az indiánoknak?

miert-nem-jarnak-fogorvoshoz-a-capak-belso1

Ilyen konkrét kérdésekre adnak válaszokat a történetek Petra Maria Schmitt és Christian Dreller Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? című könyvében. Az egyikben játék közben kérdeznek a gyerekek a szüleiktől, a másikban a tanítónőnek szegeznek kérdést, a harmadikban az állatkertben kérdezik a cápák gondozóját.

01.jpgA német kiadók már jó ideje élen járnak az ismeretterjesztő könyvek, különösen a sorozatok terén. Ezekben a könyvekben viszont, ha érdekesebben és játékosabban is, de mégiscsak tankönyvszerűen tálalt információkat találhatunk. Témaköröket járnak körbe, szemléltetnek, és nincs is ezzel semmi baj. Sőt. Komoly rajongótábora van ezeknek a gyerek olvasók körében. Néha halljuk is a Pagony könyvesboltjaiban, ahogy alkudoznak velük a szüleik. „Ez tényleg nagyon jó, de ne csak ilyet válassz. Legyen közte mese is, amit este tudunk majd olvasni.“

Ez a könyv ilyen. Ráadásul a gyerekek gyakran egy konkrét kérdésre keresnek választ, vagyis fordított utat járnának be, mint a hagyományos ismeretterjesztő könyveknél. Azokban egy felvezetés és a témakör szisztematikus ismertetése (a sarkköri élőhely sajátosságai, az ott élő állatok), az összefüggések megértése (miért alakultak ki a specifikus tulajdonságok és életmód) után, valahol a tizedik oldalon jutnak el oda, hogy miért nem fázik a pingvin lába. Itt ez fordítva megy: a pingvin lábánál kezdünk, és onnan haladunk tovább, hiszen a válasz további kérdéseket vet fel. Ennek a korosztálynak pedig pont ez a módszer fekszik legjobban.

02.jpgAki belelapoz a könyvbe, láthatja, hogy a műfaj nagyon is ismerős. Csak a forma szokatlan, merthogy könyvben kevés az ilyen, de az igényesebb tévésorozatokban láttunk már ilyet. Nagy tisztelője vagyok például a Kratt testvéreknek, az amerikai ifjúsági ismeretterjesztés nagymestereinek. Kedvencem a kisebbeknek szánt Állatkert a hátizsákban című sorozatuk, ami élőszereplős, rajzfilm- és gyurmafilmelemekkel mutatja be az állatok tulajdonságait, érzékszerveit, tanulási folyamatait, élőhelyeit.

Másik, nagyobbaknak készült rajzfilmsorozatukkal, az Állati küldetéssel pedig még történetmesélősebbre vették a figurát. Ezekben is hasonló a képlet: egy kérdésre keresnek választ (Zoboomofoo pedig nagyon jól és sokat kérdez), vagy egy problémára megoldást, ennek kapcsán kerül szóba a tágabb kontextus, folyamatosan fenntartva az érdeklődést. Szóval nem találta itt fel senki a spanyolviaszt; a Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? mégis nagy rést töm be. Egyrészt mert a saját, jól ismert szituációikkal (van egy jó kérdésem, és apa nagyon vakarja a fejét) tudnak azonosulni, másrészt meg mert ez egy könyv. Olvasni, felolvasni lehet, esti mesének akár, és közben beszélgetni is egy kicsit. Nem sorban haladni, hanem kiválasztani egy történetet. Egy-egy iskolai óra felvezetőjének is nagyon jól el tudok képzelni egy-egy fejezetet.

04.jpg

Azzal se mondok újat, hogy vannak témák, amikben egy-egy gyerek nagyon jártas. Valószínűleg sokan ismertek olyan óvodást, aki többet tud az őslényekről, mint a szülei. Vagy hogy jobban megmaradt a gyerekben, amit a mászókáknál hallott a repülőszakértő barátjától, mint amit aznap a suliban tanultak. A Miért emelik fel a kutyák a lábukat pisilés közben? például pont erre a helyzetre épít: egy kisfiú magyaráz kutyasétáltatás közben a barátjának.

Van ezekben a történetekben sok-sok érdekes fizika és biológia, egy kis hogyan-működik és hogyan-készül, de pszichológia is. A miért sírunk ha szomorúak vagyunk? című fejezet például inkább a lelki szükségletekről, mint a sírás fiziológiájáról szól.

A történetek valószerűek és természetesek, ebben sokat segít, hogy a szerzők nem igyekeztek erőltetetten egy állandó szereplőgárdára építeni. Minden sztoriban más gyerekekkel és felnőttekkel találkozunk, így nem tereli el a gyerekek figyelmét, hogy esetleg nem jöttek be az állandó főszereplők. Meg jól is esik nekik azt látni, hogy sokféle gyerek sokféleképpen érdeklődik, kinek-kinek más az érdeklődési köre, de egyben hasonlóak: ugyanolyan kíváncsiak, mint ők.

 

 

miert-nem-jarnak-fogorvoshoz-a-capak-belso2

miert-nem-jarnak-fogorvoshoz-a-capak-belso3

miert-nem-jarnak-fogorvoshoz-a-capak-belso4

 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót