OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : 4 éveskortól - Történetek kíváncsi gyerekeknek (2) Hogyan mennek az űrhajósok vécére?

4 éveskortól - Történetek kíváncsi gyerekeknek (2) Hogyan mennek az űrhajósok vécére?

4-8 éveseknek
Írta:
Petra Maria Schmitt - Christian Dreller
Illusztrálta: Heike Vogel
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2020. február 26.
Oldalszám: 120

Az űrutazás során az űrhajósoknak rengeteg kihívással kell szembe-nézniük, de a műszerek kezelése és az űrhajó irányítása közben bizony nekik is kell vécére menniük.

De vajon hogyan?

A Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? - ismeretterjesztő meséi után újabb történeteket olvashatunk a természettudományok világából a gyerekek számára is érthető és izgalmas mesék formájában.

Tudj meg minél többet a világról, ami körülvesz!


 

pagony.hu

Miközben zötykölődöm a villamoson, vagy már félálomban fekszem, gyakran kapom magam azon, hogy egészen képtelen dolgokon gondolkodom. Biztos vagyok benne, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Már csak abból a hatalmas lelkesedésből kiindulva, amivel ti, a vásárlóink is üdvözöltétek az első mesés ismeretterjesztőnket, a Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák?-at.

Bartók Pagony üzletvezetőjének ajánlója

https://www.pagony.hu/resources/images/x9/a0/9q/post_full/lakoma.jpg

A Pagony kiadó életében ezek az első gyereknyelven megírt tudományos mesekönyvek, úgyhogy nagyon örülünk, hogy szélesedett a palettánk.

Az, hogy a gyerekek fejében rendkívüli összefüggések és furcsaságok bontakoznak ki, nem újdonság. Hogy a felmerülő őrületes és kacifántos kérdésekre a gyanútlan szülő mennyire kreatívan tud reagálni, már más tészta. Egy nehéz nap végén nem biztos, hogy készen állunk megválaszolni olyan kérdéseket, mint például hogy mi zúg a tengeri csigában. Ez teljesen érthető, senki ne hibáztassa magát, ha nem tud úgy működni 0-24-ben, mint egy lexikon.

Az a tapasztalatom az elmúlt három évből, amit a Pagonyban töltöttem, hogy a gyerekek legtöbbször a természettudományos szekciónál ragadnak le, és sokszor engem is betalálnak a kérdéseikkel, ami mindig nagyon vicces párbeszédekhez vezet.

Társalogtam már egészen kicsikkel Egyiptomról, a naprendszerről, arról, hogy mi mozgatja a Bartók Pagony kirakatában a hatalmas óriáskereket, és még sorolhatnám. Sokszor érzékelem, hogy bár nagyon érdekli őket, amit nézegetnek és olvasgatnak, nem mindig érthető számukra a magyarázat. Ez természetes is, hiszen ezeknek a könyveknek a többsége nagyobbaknak szól. A 4-6 éves korosztály kicsit „kimaradt a jóból” eddig, pedig telis-teli vannak király kérdésekkel és hatalmas érdeklődéssel.

Az, hogy a Hogyan mennek az űrhajósok vécére? mesés keretek között, szórakoztató formában juttatja sok-sok új információhoz a kicsiket, szerintem zseniális ötlet. Hozzájuk hasonló korú gyerekeken és családjaikon keresztül magyaráz el folyamatokat, amikbe bele tudnak helyezkedni, és amiket így könnyedén meg is tudnak érteni. Nagyon praktikus, hogy minden mese 3-4 oldalas, rövid, abszolút emészthető hosszúságú. Így aztán fáradt estékre is tökéletes, de ha nagyon lelkesek vagytok, akár többet is olvashattok egyszerre.

Mivel a könyv 4-7 éves korosztálynak íródott, a nyelvezete egyszerű, nem bonyolítja túl a magyarázatokat, ennek ellenére nagyon tartalmas. Még áramkörökről is szó esik az egyik mesében, olyan logikusan levezetve, miért kapcsolódik le a hűtőben a lámpa, amikor becsukjuk az ajtaját, hogy még én is megértettem. Na jó, ez csak vicc volt, de tény, hogy egy csomó olyasmit tesz világossá, amit nem olyan egyszerű elmagyarázni a kíváncsiskodó utódoknak. Rengeteg különféle téma felmerül benne, például hogy tényleg ezer pár lába van-e az ezerlábúnak, vagy hogy miért nem használtak a középkorban evőeszközt. Utóbbinál szerintem elkerülhetetlen lesz egy középkori vacsora megrendezése…

 

smokingbarrels.blog

Tudományos kalandok az egész családnak

A mesekönyvek fontosak, hiszen az ember első kapcsolatát jelentik az írott kultúrával. Ez a különleges fantázia világ hívatott elindítani a könyvmollyá válás rögös útján az egyszerű olvasót. Nem is olyan rég találkoztam egy cikkel, mely hasznos tanácsokat tartalmaz az olyan szülők számára, akik szeretnék olvasóvá nevelni gyermekeiket. Bár itt a nevelni szó szerintem túlságosan erős kifejezés. Úgy gondolom, a szülő dolga inkább az, hogy meghozza gyermeke kedvét az olvasáshoz. Sajnos egyelőre személyes példám nincs ez ügyben. Annyit tudok csak elmondani, hogy annak idején az én szüleim hogyan mutattak példát az olvasás terén is.

Mert ez a kulcs, a példa. Hiába akarja a szülő, hogy a gyerek olvasson, ha ezt a szokást nem látja anyutól vagy aputól sokkal nehezebb dolga lesz. Engem személy szerint kiskorom óta rengeteg könyv vett körül. Anyukám nagyon szeretett és szeret ma is olvasni. Persze édesapám is begyűjtötte a maga szakkönyveit, amelyeket féltő gonddal óvott. De talán az igazi jó példa nagypapám volt. Az ő éjjeliszekrényén mindig volt valami olvasnivaló. Ha jobban belegondolok, az egész ott kezdődött, hogy nekem és az öcsémnek szinte minden este felolvasásra került egy mese a Hetvenhét magyar népmese című könyvből. Máig emlékszem fából faragott Péter történetére, mely talán mindörökre a kedvenc mesém marad. Viszont azt butaság lenne állítani, hogy a mai gyerekek a rég bevált mesékkel lenyűgözhetők. Persze ezzel az állításommal szemben is akad pár üdítő kivétel. De a mai gyerekekbe annyi kérdés és energia szorult, hogy az ember gyakran úgy érzi, mindent tudni akarnak. Pont az ilyen kíváncsi gyerekeknek íródott a Hogyan mennek az űrhajósok vécére című bájos kötet. De ne lepődjön meg a meséket felolvasó szülő, ha még ő is tanul valamit a 117 oldalas meséskönyvből.

Tizennyolc családi történeten keresztül ismerhetik meg a kíváncsi gyerekek a világ érdekes titkait. Nem kell nagy létigazságokra és bonyolult összefüggésekre gondolni. Olyan varázslatos titkok leleplezéséről van szó, melyek hétköznapjaink részeként mindig velünk vannak. Megtudhatjuk, hogy miért nem fáj a hajvágás vagy, hogy miért viszket a szúnyogcsípés. Játékos és kedves történeteken keresztül ismerhetik meg a gyerekek a természettudomány világát és a megismerés örömét.

Be kell valljam, első körben a kötet címe miatt akadt meg a szemem ezen a kiadványon. Aztán, amikor kibontottam a levélben érkezett kötetet, tudtam, hogy szeretni fogom ezt a meséskönyvet. A keménytáblás, kék színű kötet első fogásra igazán masszív, időtálló könyvnek ígérkezett. Csak remélni tudom, hogy sok forgatást fog megélni. A kötetben több remek színes, aranyos illusztráció is helyet kapott, Heike Vogel munkája magáért beszél. Kedves, aranyos gyermeki rajzok ezek, melyek egyszerre idilliek és modernek. Azért is különösen értékesek, mert előfordulhat, hogy gyerekkori emlékeket hoz felszínre a felnőtt olvasóban ez a pár remek rajz. A kötet legnagyobb tanulsága számomra, hogy több meséskönyvet kellene olvasnom. Igaz, bevallom, furán néztek rám, amikor most a vírus utáni állapotok miatt dugig lévő fogorvosi rendelőben előkerült a gyerekkönyv a táskámból. De komolyan, az a felnőtt, aki játékos szívű akar maradni, ne felejtse el a meséket.

k3.jpg

Mint már fentebb említettem, ez a kötet meglepően modern. Minden megvan benne, ami a régi történetekből hiányzik. Családi nyaralás a tengerparton, okostelefont használó szülők, óvóbácsi és modern társas kapcsolatok. Az utolsó két dologgal foglalkoznék egy kicsit, hiszen azok nem véletlenül maradtak meg a fejemben. Már majdnem elkönyveltem egy hagyományos meséskönyvnek aktuális olvasmányomat, amikor jött Frici bácsi a Miért jobb kézzel fogunk kezet? című történet óvóbácsija.

Mondanom sem kell ez igazi meglepetésként ért. Az igazság az, hogy kis hazánkban valahogy még mindig elképzelhetetlen hivatás ez egy férfi számára. De jó látni, hogy legalább a mesék világában találkozik már ezzel a gyerkőc. Kifejezetten örülök neki, ha bármilyen történet hitelesen, a jelenkornak megfelelően mutat be egy segítő hivatást. Hasonló örömöt legutoljára akkor éreztem, amikor jó pár évvel ezelőtt a Dr. House egyik részében végre helyén kezelték a szakmámat és a szociális munkás nem csak szimplán gyámügyes volt. Egy másik történet is meglepően sok fejtörést okozott. A Miért kell aludni? egy feltehetően válása után önmagát éppen összeszedni készülő apuka története, akinek ráadásul még rossz napja is volt. Természetesen a rövidke történet végére megoldás születik a problémára és itt jön a csavar, feltűnik apu új barátnője. Eleinte kicsit meglepett ez a történet. Valóban itt tartunk, hogy erről kell szólnia egy mesének? Aztán jobban végiggondoltam az egészet és rájöttem, hogy nekem semmi bajom ezzel a rövidke kis epizóddal. Sajnos tény, hogy a mai világban nem mindenki tudja megtartani a holtodiglan holtomiglan örök hűségét. És valóban vannak olyan esetek, ahol sajnos a válás a legjobb alternatíva. Szerintem igenis mesélni kell a gyereknek erről, hiszen a világunk része ez is, sajnos legalább annyira, mint a sötétben világító hűtő vagy éppen egy doromboló kiscica.

Persze nem kell ennyire komolyan venni ezt a kötetet. Hiszen nem csak ilyen társadalmi és morális kérdések várják a gyerekének mesét olvasó felnőttet, vagy éppen a kíváncsi gyermeket. Az egyik mesében megismerhetjük az evőeszközök történelmét. A Miért eszünk késsel-villával? igazi személyes kedvencem lett. De a tengeri kagylók különleges képességét bemutató Mi zúg a tengeri csigában? című családi nyaralás története is igazán aranyos, rövid családi epizód lett, melynek örök emléke és legfőbb kelléke van valahol az én könyvespolcomon is. Természetesen nem hagyhatom ki a kötet címadó elbeszélését, mely a Hogyan mennek az űrhajósok vécére? címet viseli. Egy kedves kis történet Mátéról, a kíváncsi kisfiúról, aki űrhajósnak készül és egy igazán fontos kérdés nem hagyja nyugodni.

k2.jpg

A kötet hátoldalának tanulsága szerint a mesék 5 és 8 éves kor közötti gyermekeknek íródtak. Szerintem mindenképpen megéri beruházni erre a kötetre, mely egyébként már nem első ebben a formában, hiszen a Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? ugyancsak hasonló formában várja a kíváncsi gyerekeket. Mindemellett jelen kötet kiváló ajándék is lehet egy kisiskolásnak. De igazán egy mindig kíváncsi, kérdéseket gyakran feltevő gyerkőc számára lesz nagy kincs ez a tudományok és komoly gondolatok felé vezető meséskönyv.

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót