OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
TOP 25+25
TOP 25+25 : A világ legszebb mosolya

A világ legszebb mosolya

Hintafa blog  2016.04.08. 21:45

16+
Írta: Brynjulf Jung Tjønn
Fordította: Petrikovics Edit
Sorozat: Magasfeszültség
Kiadó: Kolibri Kiadó, 2015
Oldalszám: 136
 
Újabb Magasfeszültség! - könyv jelent meg a Kolibri Kiadónál, ami már önmagában is izgalmas, hiszen ezidáig csupa olyan regényt választottak, ami mellett egyszerűen nem lehetett elmenni. És letenni sem, bár időnként meglehetősen provokatív kérdéseket taglalnak. Dehát feszültséget teremteni csak így lehet.
 
Ezúttal egy fiatal koreai származású, norvég író Brynjulf Jung Tjønn kisregényét, A világ legszebb mosolyát választották a 16+ korosztály számára. A téma most is egyszerre szívszorító, és felemelő. Kamaszoknak halálról? Csakis így.
 
 

Henrik nagybátyja, apapótló jóbarátja, férfi-előképe haldoklik. Küzd a rákkal és nem áll nyerésre. Eközben Henrik anyukája (Simon testvére) minden lélegzetvételével, gondolatával Simon életben tartására koncentrál. Főszereplőnk életébe -miközben magára hagyatottan, vadul próbálja processzálni a felnőttek számára is nehezen befogadhatót/felfoghatót- beköszönt az első szerelem.
 
A könyv végig e két pólus között halad előre. Felvillanásszerűen követik egymást a képek, ide-oda ugrálva az időben. Hol Simonnal kapcsolatos régebbi, vagy egészen friss emlékekbe csöppenünk, hol Kjersti gyönyörű, napfénytől átszőtt mosolyát látjuk felvillanni magunk előtt.
 
Tjønn elegáns megoldást választott ennek kényes témának a bemutatására. Sosem túlzottan részletgazdag, de nem is takarja el a naturális részleteket. Igen, van benne hányás, hártyavékony bőr, de mindezek csak felvillanások, amikkel érzékelteti a valóságot, de nem terheli túl a képzeletet. Letisztultan, cirkalmaktól mentesen mutatja be Simon lassú, nem csak lelkileg nehéz elmúlását.
 
Ahogyan fokozatosan elszürkül, elvékonyodik az egész léte, folyamatosan veszik ki a melegség, a fény. Egyébként sem a haldoklás fizikai stációin van a hangsúly, hanem azokon a lelki folyamatokon, amiket a látottak Henrikből kiváltanak. Ezt váltják Henrik-Kjersti képei az első, mélyen felkavaró szerelem ragyogásáról, az elementáris, minden sejtet megmozgató, kirobbanó boldogságáról, tele, nyári napfénnyel, szeplőkkel, csillogó vízcseppekkel. 
 
Ahogy haladunk előre a történetben, egyre jobban közelít egymáshoz a két világ, először egészen távolról látjuk mindkettőt, majd az idő előrehaladtával egyre gyorsabban váltakoznak a képek, egyre közelebb kerülünk a tetőponthoz, amikor az események, az érzések összekeverednek. Amikor a végtelenül édes és az elmondhatatlanul keserű vegyül, és lesz belőle egy harmadik, nehezen meghatározható, de a maga módján mindenképpen gyönyörű egyveleg. 
 
Az író tehetségét dicséri, ahogyan apró lépésekkel, néha csak finom jelzésekkel, máskor a valóság vad, rémisztő tényeivel közelít Simon halálához. Fájdalmas, szomorú, és végtelenül megkapó, amint ez a tizenéves fiú megfogalmazza azokat a kétségbeejtő lelki kínokat, gondolatokat melyeket nagybátyja halála miatt fokról-fokra megél.
 
A tehetetlenség kétségbeejtő érzését, a dühöt, a mély vágyat, hogy a másik is megtapasztalhassa, amit már sosem fog, a közelgő, betöltetlen űrtől való rettegést. Sőt, próbálja elképzelni milyen lehet olyan tehetetlenül, választás nélkül létezni, ahogyan Simon teste elfolyik, akár a tenger. Miközben az ő kamasz teste telve van kicsattanó energiával, napfénnyel, de legfőképpen a legutolsó sejteket is elemi erővel átitató érzéssel, amit Kjersti vált ki belőle. Egyáltalán hogyan lehetséges, hogy egyfelől reménytelenül boldogtalan, ugyanakkor elementárisan boldog is?
 
Természetesen a gyönyörű képek mit sem érnének, ha nem szépséges nyelvezettel írnák le őket. Magyarul Petrikovics Edit munkájának köszönhetően olvashatjuk. 
 
Mindig, mielőtt kézbe veszem a Magasfeszültség!, vagy más ehhez hasonló sorozatok könyveit elgondolkodom, hogy egyáltalán miért olvastatunk ilyen témájú könyveket a már nem gyerek, de még nem igazán felnőttekkel. Nincs nekik elég, más bajuk?? Egyáltalán felfogják, kell nekik tudni ezekről? Nem állítom, hogy azzal tesszük a legjobbat, ha ezeket a témákat kicsapjuk az ebédlőasztalra, mint egy szelet nyers húst, a maga pőreségében, aztán tessék fogyasztani, meg persze emészteni.
 
Amikor P megszületett, megfogadtam, hogy ha kérdést fog feltenni, legyen az bármilyen kellemetlen az adott időpillanatban, én akkor is válaszolni fogok, persze a korának megfelelő szinten. Mert arról nem voltak kétségeim, hogy egészen cifra helyzetekben fog előrukkolni velük. Nyilván mondanom sem kell, hogy nem is csalódtam. Friss eset, pár hete történt ebéd közben -természetesen vendégünk is volt-, amikor P-nek eszébe jutott megtudakolni, a kisbabák eredetét, meg a hogyanját. Megkapta a választ és mindenki elégedett távozott a helyszínről. És valójában ez a lényeg, hogy beszéljünk róla, legyen bármennyire is kellemetlen nekünk egy téma, ne söpörjük a szőnyeg alá! 
 
Hiszem, hogy bölcsen járunk el, ha ahelyett, hogy kipárnázott védőfóliával gondosan becsomagolt világot nyújtunk át nekik, amiben egy csepp csúfság, szomorúság, rútság, igazságtalanság sincs, megosztjuk velük a valóság kevésbé rózsaszín, sőt időnként megdöbbentően ambivalens szeleteit is. Akár olyan finom eleganciával, ahogy Brynjul Jung Tjønn mesél róla.
 

<vissza a címoldalra

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót