OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MÓRA - TABU KÖNYVEK
MÓRA - TABU KÖNYVEK : Soha senkinek - Amiről nem készül családi fotó...

Soha senkinek - Amiről nem készül családi fotó...

Miklya Anna
 
Egy könyv - két vélemény: MIklya Anna
 
A Móra könyvkiadó Tabu könyvek címmel indított új sorozatának első darabja a német írónő regénye. A kiadó olyan kötetek megjelentetését tervezi, amelyek fiatalok nyelvén szólnak a társadalom által elhallgatott, nehezen érinthető, veszélyes témákról: a Soha senkinek egy családon belüli szexuális zaklatás történetét beszéli el egyszerű, könnyen érthető nyelven. „Malvina vagyok. Május elején leszek tizennégy.”

Malvina sovány kamaszlány, a tükörben vizsgálja, nőttek-e a mellei, utálja a telepi fiúkat, féltékeny a nővérére, szeretne menstruálni, hogy végre igazi nő legyen, és szexuális zaklatást szenved el a nagyapjától. Saját maga, akárcsak szülei, akik nem hajlandóak észrevenni sem a bántalmazásra, sem a félelemre utaló nyilvánvaló jeleket, úgy gondolja, ez valahol a normális, az elfogadható határán táncol, vagy ha nem is – nem mer beszélni róla, mert fél bajba sodorni a családját. Inkább temet és elfojt, magába persze, amilyen mélyre csak tud.

Meddig, és milyen mélyre lehet ezt eltemetni? Olvastunk, hallottunk már ilyen történetekről, tudjuk, hogy akár évtizedekig is, vagy ahogy a regény Bitschek nénije meséli gyermekkori barátnőjéről: akad, aki inkább a halált választja, csak ne kelljen tovább tűrnie. Malvinának többszörösen is szerencséje van, ő a történet végére könnyebben, mondhatni, simán megússza az egészet. És éppen ez az, ahol az egész történet defektet kap.

 

Furcsa egy tabutémát feszegető írónő szemére vetni, hogy túlságosan kesztyűs kézzel, finomkodóan bánik a történettel, pedig erről van szó. Persze nem lehet tudni, hogy Hanika kinek szánta a könyvét, és ez már önmagában bonyolulttá teszi a kérdést: gyerekeknek vagy felnőtteknek? Kamaszoknak? Olyanoknak, akiket érint a téma személyesen is, vagy olyan olvasóknak, akiket nem?
 
 
Az a helyzet ugyanis, hogy Malvina életében a zaklatáson túl, ami nyilván borzasztó és félelmetes, minden pontosan úgy alakul, ahogy alakulnia kell. Szerelembe esik, viszontszeretik, megértő segítőre talál a szomszéd néni személyében, aki mindent felismer és amatőr lélekbúvár módján noszogatja a beismerésre, majd amikor végül elhatározza magát, hogy beszél a nagyapja által elkövetettekről, csodálatos módon baleset történik, nagyapa kórházba kerül, és nem kell végignéznünk, ahogy Malvina a rendőrségre megy. Ha ez a regény olyan gyerekeknek szól, akiket molesztálnak, akkor még megértem az író szándékát.
 
 
Ha viszont, és ez a valószínűbb, abban szeretne olvasói segítségére lenni, hogy felismerje a körülötte lévő világban megeső bűntetteket, tragédiákat és azok következményeit, akkor nem alkudhatna meg, nem érhetné be félmegoldásokkal.
 
 
Ennek a regénynek, bármilyen furcsán hangozzon is ez, olyannak kellene lennie, mint egy felvilágosító könyvnek: a szörnyűségeket a maguk teljes valójában, kompromisszumok nélkül megmutatnia (és itt természetesen nem a regény szexualitására gondolok). A megalázottság, magányosság, bűntudat sokkal mélyebb és borzasztóbb kálváriáján mehet keresztül egy hasonló sorsú kislány, és nagyon kicsi annak a valószínűsége, hogy ennyi odafigyelő, szerető, tapintatos ember vegye körül, hogy azonnal megértően fogadják és elhiggyék a történetét, hogy a nagypapa véletlenül rosszul legyen, és hogy az egész zaklatási ügy ilyen gyorsan, szinte következmények nélkül lezáruljon.
 
 
Az írónő reálisan ábrázolja azt, hogy Malvina szülei mennyire nem hiszik, nem akarják elhinni a kislány által bevallottakat – ez az az út, amit az írónőnek következetesen be kellett volna járnia ahhoz, hogy egy igazán reális, bár kétségkívül katartikusan kegyetlen történetet adjon az olvasói kezébe. Így viszont a Soha senkinek félkész, be nem fejezett érzetet kelt, mintha az írónő maga is félt volna témája borzalmasságától. Bátorság nélkül azonban nem megy. Malvinának sem ment.
 
Nagyon jó dolognak tartom a könyv megírását, a témaválasztást, a családon belüli erőszakról és zaklatásról szóló diskurzus elkezdését, de úgy gondolom, bőven van még kibeszélni- és megírnivaló ebben a tabutémában.
 
Forrás: meseutaca (2011. december 2.)
 

 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót