OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MÓRA - TABU KÖNYVEK
MÓRA - TABU KÖNYVEK : Soha senkinek - Amiről nem készül családi fotó...

Soha senkinek - Amiről nem készül családi fotó...

Tamás Zuzsa
 
Egy könyv - két vélemény: Tamás Zuzsa
 
Én nem akartam erről a könyvről írni. Utáltam, el akartam felejteni. Mert nagyon jó.

Nem titok: a könyv egy nagyapja által molesztált kislányról szól, vagyis pedofíliáról, szexuális zaklatásról, erőszakról, amely ráadásul a családon belül zajlik – ez éppen elég rémes ahhoz, hogy az embernek ne legyen kedve írni róla. (Olvasni se sok.) Végül a Móra kiadó Tabu könyvek sorozatának mottója térített jobb belátásra: Törd meg a hallgatást!

Beate Teresa Hanika regénye egy péntektől a két héttel későbbi péntekig nem csupán 15 nap eseményeit foglalja magába. A főhős és narrátor Malvina naplószerű feljegyzéseiben bőven jut hely az emlékeknek – már azoknak, amelyek megvannak még. Mert míg a villa története – egy lebontásra ítélt régi épületé, amely Malvina és legjobb barátnője, Lizzy búvóhelye, egyúttal a telepi fiúkkal vívott (presztízs)harc tárgya és helyszíne – apró részletekig menően él a kislány emlékezetében, valójában úgy érzi, nem emlékszik semmire: olyan, mint egy fényképalbum, amiben nincsenek fotók.

 

Az elfojtott emlékek lassan törnek fel. Ahhoz, hogy végre megjelenjen egy kép, kiszínesedjék, élessé váljon, szükség van valakire, akivel beszélgetni lehet. Márpedig a családban nincs ilyen személy: az autoriter apa, a folyton migréntől gyötört anya, a 17 éves, riválisnak tekintett, nagymenő nővér és a hétvégenként hazalátogató báty Malvinában csak a rossz korban lévő kamaszt látják, nem hallják meg, nem értik, amit mond. Pedig rá-rákezd: nagyapa megcsókolt. De vagy nem is reagálnak, vagy a nagyszülői szeretet jelét látják a csókban.
 
 
Márpedig nagyapa csókja nem olyan csók. „Egy péntek délután történik meg velem” – indul a regény, és ekkor még nem tudjuk, hogy nem először történik, s hogy történt már rosszabb is. Tán maga Malvina sem tudja, legalábbis lassan jelenik meg az első kép az albumban. Hogy mégis megjelenik, az elsősorban a nagyapával egy házban lakó Bitschek néninek köszönhető, aki figyeli, megszólítja és meghallgatja (meghallgatná) Malvinát. Míg a család apátiáját sikerült fájdalmasan reálisan ábrázolni, Bitschek néni „boszorkányos” alakjában van némi túlzás: kiderül, hogy lengyel származású, fahéjillatú konyhájában védőangyalok képe lóg, kávézaccból jósol és sót hint a küszöbre rontás ellen, a macskájában pedig a nagybátyja gonosz lelkét véli felfedezni. Ő tehát a messziről jött idegen, aki mégis tisztábban lát, mint bárki Malvina környezetében.
 
 
Az első kiszínesedett képen még a nagymama is látható, Malvina pedig csak hétéves. Sokáig a hagyományos nagymamaszerepben látjuk, úgy tudjuk, a lány őt szerette a legjobban. Szép lassan – Malvinával együtt eszmélve – jövünk rá, hogy nagymama mindent tudott, hallgatásával cinkosa volt a nagyapának, sőt első ízben ő maga szolgáltatta ki Malvinát a részegen követelőző nagyapának. „Hilda, üvöltötte, így hívták a nagyit, küldd ki az én Malvinámat! Ezt kiáltotta újra meg újra, nagymama és én közben egymásba kapaszkodtunk. Nem akarok kimenni, suttogtam, rettenetesen félek, és a nagyi azt mondta, hogy légy bátor, légy most nagyon-nagyon bátor.”
 
 
Ez volt az a rész – a kötet kellős közepén –, ahol olyan végtelen keserűség töltött el, hogy dühös lettem a könyvre, az egész világra. A nagymamák nem mondhatják azt, hogy légy most nagyon bátor, nem tolhatják ki a kislányokat az ajtón, nem lökhetik a követelőző férfiak karjába! A nagymama szerepének tisztázásával válik érthetővé a regény eredeti címe: Rotkäppchen muss weinen (Piroskának sírnia kell). Nemcsak arról van ugyanis szó, hogy Malvina – mint „Piroska a meséből”, ahogy egy ízben szóvá is teszi a lány után kajtató Zakó – mindig kosárban viszi az ételt s az üveg bort a nagyapjának. Hanem arról, hogy azt a kosarat képletesen igenis a nagymamának viszi, aki sajnos hagyta magát fölfalatni, s Malvina-Piroskát a helyébe bújt farkas várja. A nagymama rákban halt meg (felfalta [!] a rák), ami saját bevallása szerint is azért hatalmasodott el rajta, mert „ha valaki megsebez, és te nem figyelsz rá, hogy a sebed begyógyuljon, akkor kifejlődik belőle valami, ami egyre csak növekszik, és felfal téged belülről”.
 
 
Nem nehéz kitalálni, milyen sebre nem figyelt oda a nagymama. És bár azt mondja, „nem szabad elfordulni, amíg a sebed az utolsó szót ki nem mondja”, és belátja, hogy ő maga sosem figyelt, a halálos ágyán mégis megesketi Malvinát, hogy „nem hagyja cserben” nagypapát, vagyis hogy hallgatni fog. Ez teremt hát zsarolási alapot, amire a nagyapa jó néhány lapáttal rátesz: hol azt állítja, hogy nagymama Malvina miatt halt meg, hol azt, hogy nagymama akkor boldog, ha Malvina boldoggá teszi nagypapát, és mindeközben tökéletesen tisztában van azzal, hogy Malvinának úgysem hinne senki.
 
 
Számomra elsősorban ennek a keserves csalódásnak a regénye a Soha senkinek. Mindemellett egy boldogabb történet is kibontakozik: az első szerelemé. Nem tudom, hiteles-e, ahogyan Malvina nehézkesen, de mégis közel engedi magához a villáért küzdő fiúk vezérét, Zakót: félek, egy rendszeresen molesztált lány elutasítóbb Malvinánál, de tudom, ha még ez a szerelem se kapna esélyt a könyv lapjain, aligha lehetne ifjúsági regénynek nevezni. Pedig az: lebilincselő olvasmány, élvezetes nyelvezettel, empatikus kamaszábrázolással, jó tagolású fejezetekkel; borzalma nem a szexuális zaklatás plasztikus ábrázolásában rejlik, az ugyanis egyáltalán nincs is ábrázolva. Sokkal inkább a magára maradt Piroska sűrű, sötét erdejétől félünk. Amelyből, állítja a könyv, van kiút.
Forrás: meseutca (2011. december 2.)

 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót