OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
ISMERETTERJESZTŐ 4-6 ÉVESEKNEK
ISMERETTERJESZTŐ 4-6 ÉVESEKNEK : Sziasztok, érzelmek!

Sziasztok, érzelmek!

  2021.03.02. 00:59

4-8 éveseknek
 
"Olyan kultúrában élünk, ahol az érzelmeket nem tudjuk igazán jól felismerni (sem a sajátunkat, sem a másokét), megélni őket pedig nagyon nem szabad. Ez az édesen és gazdagon illusztrált könyv mindkettőben segít."
 
 - Sziasztok, érzelmek!Kiadó: Napraforgó
Oldalszám: 90
Megjelenés: 2020. október 12.

Az érzelmek felismerése és megfelelő kezelése nagyon fontos képesség, különösen gyerekkorban. Amikor azonban a szülők megpróbálják elmagyarázni az érzelmeket a gyerekeknek, hajlamosak a felnőttek szókincsét, érvrendszerét használni, így az üzenet nem ér célba.

Ebben a kötetben a felnőttek külső szemlélőként jelennek meg, a történetek főszereplője két gyermek. Bálint és Hanna testvérek, a szüleikkel és a nagyszüleikkel élnek.

Hétköznapi történeteikben az olvasó felismerheti a különböző érzelmeket, mint a boldogságot, az irigységet, a dühöt vagy a féltékenységet. Ebben a történetekben elhelyezett kis ikonok is segítenek, mert ezeken a pontokon a felolvasó nagyok és a mesehallgató kicsik együtt dönthetik el, vajon éppen milyen érzelmek dúlnak a főhősökben, így maguk is megtanulják felismerni őket.

 

uveghegyentul

Nem is gondolnánk mennyire fontos, hogy gyermekeink ne csak megéljék, de meg is értsék érzelmeiket. Kisgyerekes anyukaként tudom, hogy a gyerekeknek nagyon nehéz beszélni érzelmeikről, különösen,ha azok negatívak. Egy-egy dühkitörés, hiszti vagy vita után mégis, jól esik beszélgetni a történtekről. Az egyes érzelmeket megélni sem egyszerű, nem, hogy szavakba önteni. Ha nem ismerik az öröm, bánat, csalódottság, félelem jelentését, hogyan tudnák azokat elmondani, majd feldolgozni magukban.

Az érzelmi intelligencia fejleszthető, sőt azért, hogy értékes tagjai legyünk a társadalmunknak, fejlesztenünk is kell. Meg kell tanulnunk önmagunknak, de meg kell tanítani gyermekeinknek is érzéseik felismerését, kezelését. Éppen ezért hihetetlen hasznosnak találtam a @napraforgó kiadó gondozásában megjelenő EQ fejlesztő mesekönyvet.

A Sziasztok érzelmek! című könyv az óvodás és kisiskolás korosztályt célozza meg. A történetek egy család hétköznapjai, azon belűl is a testvérek, Hanna és Bálint érzelmei köré vannak felépítve. Bálint óvodás, Hanna iskolás, és mint a legtöbb gyermek, nagyon intenzíven élik meg érzelmeiket. A szereplőkkel és a szituációkkal a kicsik könnyen tudnak azonosulni.

A mesékben szinte oldalanként találunk kérdéseket arra vonatkozóan, mit éreznek a szereplők. A válaszokat ikonokon jelölik, gyermekünknek kell kiválasztani a helyes érzelmet. Ezáltal nem csak az érzések felismerése, de a szöveg megértése is ellenőrízhető.

A könyvben hét mese kapott helyet, amelyek központi témája a félelem, boldogság, szomorúság, féltékenység, csalódottság és a düh . Nagyon tetszett, hogy gyermekek problémáinál az édesanya volt az, aki segítséget nyújtott számukra és helyreállította a békét. De ez a hétköznapokon sincs másként. Ugye?

A kicsik érzelmi megnyivánulása már kétéves kor körül jelentkezik, gondoljunk csak a hisztire, a NEM AKAROM korszakra. Ezek a dühkirohanások általában családi környzetben tapasztalhatók.

Óvodai környezeteben, kiscsoportos korban is megnyilvánul néhány alapérzelem - a düh, féltékenység - a közös játék során. Ezt láthatjuk Majoros Nóra meséjében, az  Összeköt a barátság könyvében.

Azok az érzelemek, melyeket a Sziasztok, érzelmek mesekönyv egy-egy történet kapcsán feldolgoz, a két évvel ezelőtt megjelent Gaston érzelmei sorozatban (szomorú, fél, dühös, féltékeny)  is nyomon követhetó, melyekben az író-gfrafikus óvodai relaxációs terapeuta, Aurélie Chien Chow Chine még tanácsot is ad az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez.

A Sziasztok, érzelmek mesekönyvben - a fentieken kívül - még két  ellentétes érzelemmel, a boldogséggal és a szomorúsággal is foglalkozik egy-egy történetben.

 

Az ovisoknál a legnagyobb félelmet az esti lefekvés okozza. Képzeletükben ugyanis megelevednek a tárgyak, s a sötében szörnyek jönnek elő ágyuk alól. Ezt erősíti meg Bálint nővére, Hanna is, bár megnyugtatja öccsét, hogy éjelente a szekrénybe bújnak.

 

nidhyana-surya-devi

A szülők egyik legnehezebb és legfontosabb feladata, hogy megtanítsák gyermekeiknek, hogyan kontrollálják érzelmeiket és hogyan oldják meg konfliktusaikat.

Sajnos ez az amit az iskolában nem tanítanak, és amellyel a legtöbb felnőtt is hadilábon áll. Aki egyetemre is jelentkezik, az legalább 15 évet ül az iskolapadban. Lesz ezalatt matematika órája, angol, irodalom, történelem, de "konfliktuskezelés", "problémamegoldás" vagy "érzelmei intelligencia fejlesztés" nem szerepel majd a tanrendjében. Pedig ezt a tudást már 3-10 éves kor között érdemes lenne tudatosítani a gyermekben, hogy a későbbiekben már reflexszerűen tudja feloldani a benne keletkező feszültségeket, érzelmeket és külső szemlélőként legyen képes analizálni önmagát és másokat helyzetekben, majd képes legyen irányítani azokat.

A legtöbb konfliktust és a legtöbb szenvedést a Földön az okozza, hogy képtelenek vagyunk uralkodni érzelmeinket. A világon a legtöbbet a saját érzelmeik miatt szenvednek az emberek. Ez okozza a legtöbb pszichés megbetegedést, a legtöbb agressziót, félelmeket, szorongást, stresszt, gyilkosságot és öngyilkosságot, túlfűtött, szélsőséges reakciókat és kitöréseket... Az életben való sikerhez és a kiegyensúlyozott, boldog élethez önkontrollra, megfelelő önanalízisre és érzelmi intelligenciára is szükség van, valamint arra, hogy gondolataink és az ebből fakadó érzelmeink ne zavarjanak össze minket, ne uralkodjanak el rajtunk, tehát hogy megfelelően tudjuk kontrollálni őket. A kontroll ebben az esetben nem valamiféle szabályozást jelent, hanem sokkal inkább érzelmeink intelligens módon való vezetését. Mivel minden akciót reakció követ, így nagyon fontos, hogy gyermekeinket minél hamarabb megtanítsuk a konfliktushelyzetek, vagy kiélezett helyzetek felismerésére és annak higgadt, felelősségteljes kezelésére. Meg kell tanulniunk a feszültségeket kiengedni, elengedni.

A harag, a düh és más negatív érzelmek nagyon gyorsan elégetik az embert. Ezektől a negatív érzelmektől nem csak belső, hanem külső békénket is elveszítjük, és ezzel párhuzamosan a tiszteletet is más emberek irányába. A belső feszültség egyszercsak kitör belőlünk, vagy ha bennünk marad, akkor megbetegít. Meg kell tanulnunk szembenézni önmagunkkal. Meg kell tanulnunk saját negatív gondolataink, negatív érzéseink és negatív természetünk ellen harcolni. Meg kell tanulnunk tudatosan élni, tudatosan irányítani érzelmeinket, gondolatainkat, cselekedeteinket és ezeket harmóniában, egyensúlyban tartani.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót