OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : A láthatatlan hős - Egy igaz ember budapesti története

A láthatatlan hős - Egy igaz ember budapesti története

Wittmann Ildikó  2016.07.07. 18:15

Írta: Luca Cognolato, Silvia Del Francia, fordította: Todero Anna. Manó Könyvek, 2015., 200 oldal
 
A fikció és a kíméletlen történelmi adatok
 
Csak az a fránya történelem ne lenne, gondoljuk, míg végigbukdácsoljuk a Visszafelé az autóban című fejezetet a regényben, amely egyszerre akar történelmi gyorstalpalót adni a második világháború kirobbanásának okáról, főbb eseményeiről, tragédiáiról; mindezt egy gyors párbeszédbe építve, amelynek ugyanakkor az épp megismert szereplőket is jellemeznie kell.
 
Luca Cognolato és Silvia Del Francia A láthatatlan hőscímmel megjelent, Giulio Perlasca budapesti működéséről szóló ifjúsági regénye, szomorúan konstatálhatjuk, az első magyar nyelvű életrajzi regény erről a valóban példaértékű személyről. A cím utal nem csupán arra a hősiességre, amellyel Perlasca a háború végnapjaiban embereket ment, hanem arra az alázatra, arra a szerénységre is, ahogyan szinte élete végéig őrzi magában valódi énjének titkát. Páratlan emberi nagysággal van tehát dolgunk.

 

Épp ezért megengedőbbek lehetünk a jelen művel is, hiszen ráadásul olasz szerzők tollából pontos helyrajzi ismeretet vonultat fel Budapestről, a kor magyar és külföldi politikusairól, funkcionáriusairól. A legnagyobb erénye ennek a könyvnek, hogy nem hagy bennünket eltévedni a háború sötét fellegében.

Hatalmas hiányosságunk, hogy ezekről az emberi történetekről, a bátorság, az emberség eltántoríthatatlan képviselőiről csak a történelemórákon hallunk, a történelemkönyvekben olvasunk Magyarországon. Pedig az lenne jó, ha az örökké élő kultúra részeseivé válnának, regények, filmek születnének róluk, s így az emlékük annyira eleven és megközelíthető lenne, hogy tetteik akár a mi tetteink alapjává válhatnak.

Viszont így van már egy, történelem szempontjából elég pontos ifjúsági regényünk; mondhatjuk, hogy nyert ügyünk van, kezdődhet az alapozás, és ez így is van.

Úgy tűnik azonban, hogy a szerzők mintha túl nagy falatot helyeztek volna a tányérjukra: bár Perlasca rövid budapesti mentőmunkájára fókuszálnak, nem tudják legyűrni magukban azt az igényt, hogy teljes történelmi tablót fessenek. Így aztán az irodalmi szöveg többször átcsúszik tényközlésbe, a regény végén pedig függelékek, utószavak találhatók – nem haszontalanság, de nem a regény műfaját erősítik.

Nehezen egyensúlyoz a szöveg a fikció és a kíméletlen történelmi adatok tálalása között. Sokszor pont akkor válik átélhetővé az olvasmány, amikor a tények felett álló elképzelt jeleneteket olvassuk; a valósághoz közelítő kitalált mondatokat a valóságban is létező személyektől. Máskor meg pont a melodramatikus átkötések csordulnak túl, a hatvanas-hetvenes években íródott, mára kissé avíttas ifjúsági regények hangnemét reprodukálva.

Ha tehát hangnemében nem is mutat újítást, szemléletében – mindenképpen újnak számító őszinteséggel – nem púderezi a regény a korabeli magyar közélet különféle megnyilvánulásait sem. Az őszinteség pedig mindig jó választás, hiszen közelebb visz az önismerethez, ami egy történelmi regénynek végső soron a célja.

Wittmann Ildikó
Forrás: gyermekirodalom.hu

 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót