OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : Dettikéről és más istenekről

Dettikéről és más istenekről

pagony.hu  2016.07.22. 01:24

Írta: Elelekes Dóra, illusztrálta: Treszner Barbara. Csimota Kiadó, 2016., 130 oldal 

Dettikéről és más istenekről meseregény azokra a gyerekekben felmerülő problémákra reflektál, melyek a felnőttéválás útján felmerülnek, a szülőket pedig izgalmas időutazásra invitálja: oldalról oldalra ismerhetünk rá 9-12 éves önmagunkra. 
 
Az elbeszélő nem más, mint Dettike képzeletbeli barátja, Balambér, aki a kulcslyukban él. Az ő szemszögéből ismerhetjük meg a két főistent, Anyukát és Apukát, valamint az istenkirálynőt, kislányukat, Dettikét.
A legjobb kortárs szöveg, a legszebb családmese, amit az elmúlt időben olvastam! 

 

Elekes Dóra nem mindennapi narrátora fejezetről fejezetre vezet végig minket egy kislány mindennapjain. A Dettike fejében kavargó, világot felfedezni vágyó gondolatokról, identitásproblémákról, szülők és gyerekek közt húzódó nézőpontkülönbségekről olvashatunk. Az elbeszélő nem más, mint Dettike képzeletbeli barátja, Balambér, aki a kulcslyukban él. Az ő szemszögéből ismehetjük meg a két főistent, Anyukát és Apukát, valamint az istenkirálynőt, kislányukat, Dettikét. A kulcslyuk elszigeteli Balambért a világtól, annak csak egy kis részét érzékeli, épp úgy, ahogy Dettike viszonyul magához a világhoz.
 
A gondolataiban létező kis lény az, aki keresi a válaszokat az élet nagy kérdéseire, aki – míg Dettike átlagos gyerek módjára a földön hempereg, csínyeket eszel ki, édességet fal –, nem csak érzékeli a világ furcsaságait, de egyre inkább igyekszik válaszokat találni a felmerülő kérdésekre.

 
 
Dettikéről és más istenekről reflektál azokra a gyerekekben felmerülő problémákra, melyek a felnőttéválás útján felmerülnek, a szülőket pedig izgalmas időutazásra invitálja. Oldalról oldalra ismerhetünk rá 9-12 éves önmagunkra: hogyan viseltük a feleslegesnek tűnő szabályokat, hogyan próbáltunk fiúkként lányok, lányokként fiúk szerepébe bújni. Kíméletlenül rávilágít a felnőttek és gyereke(i)k közötti szakadékra, mely szinte ellehetetlenítni a két oldal közötti kommunikációt. Felnőtt fejjel is izgalmas, ugyanis a könyv híd a szakadék fölött. Betekintést enged az elfeledett gyermeki nézőpontba.


Szembeállítja egymással a gyermeki őszinteséget, és azt a szülői felelősségérzetet, ami miatt a felnőttek sokszor éppen az ellenkezőjét mondják annak, amit valójában gondolnak. A hatodik fejezetben a szülők megtalálják a gyerek elrejtett üzenőfüzetét, amibe jó sok intőt véstek. Anyuka és Apuka jókat kacagnak a bugyuta megrovásokon, amikor hazaérkezik Dettike az iskolából:

 
„- Gyere csak ide kislányom. 

- Minek, Apuka? 

- Beszédem van veled, kislányom. 

- Ne már, Apuka. 

- De bizony hogy, kislányom. Megtaláltuk az üzenődet, kislányom. 

- Hajaj, Apuka. 

- És tele van intővel, kislányom. 

- És eldugtad előlünk, kislányom, és nagyon szomorúak vagyunk, kislányom, és hogy képzelted ezt, kislányom, óra közben dudorászni, evés közben uzsonnázni, tornaórán zongorázni, Dömdödömöt lelúzerezni, tiszteletlenkedni, bárdolatlankodni, neveletlenkedni, szófogadatlankodni, kislányom; ez így nem mehet tovább, kislányom, nézd csak meg a Nettikét, kislányom, vegyél róla jó példát, kislányom, mert ő bezzeg jó kislány, kislányom, ma pedig nincs esti mese, mars a szobádba, punktum!”


Ha kellő önkritikával rendelkezünk, akkor nagyokat derülünk az értelmetlen, sablonos kifejezéseken (punktum, ő bezzeg jó kislány), a gyerekek pedig rádöbbenhetnek: a szülők bizony nem mindenható istenek. Olykor ők is tévednek, füllentenek, igazságtalankodnak.

A könyv az emberi természet különösségét igyekszik bemutatni. Nemcsak képet alkot arról, hogyan cselekszünk bizonyos helyzetekben, hanem mélyebbre ás, és betekintést enged a miértekbe. Dettike szereti megtapasztalni az élményeket, csavarogni, felfedezni, míg a kötelezettségei iránt kevésbé elhivatott. Dettikét folyton nógatják a szülei, hogy tanuljon, rakjon rendet, viselkedjen jól, ő ennek természetesen következetesen ellentmond. A házit rendszerint barátnőjéről, Nettikéről másolja, akit, mint követendő példát állítanak elé a szülei. Képzeletbeli barátjának szerencsére varázserővel rendelkező társai is vannak, Nyű és Szú, akik Dettikét saját kérésére egy időre Nettikévé változtatják. De nem csak ő alakul át, hanem a szülei is.

Az asztalnál Nettike anyukája, az éppen aktuális apukajelölttel kártyázik. A lakásban kosz, mosatlan mosatlan hátán. Az anyuka leckeírás helyett inkább arra bíztatja a Nettikét, hogy kártyázzon velük, és bemutatja neki az új apukáját. Miután a kislány nem tűnik túl lelkesnek, megígéri neki, hogy visszaviszi az „apukakölcsönzőbe”, „úgysem valami okos”. Ezután Nettike leckeírásba menekül, hogy elterelje a gondolatait.

Dettikét sokszor megszidják, ha koszos a ruhája, vagy csavarog, jó kislányokkal kell játszania, tanulnia, nehogy plázacica legyen, ezért úgy dönt, hogy nem akar többé „kislányom” lenni. Megkéri Balambért, hogy változtassa fiúvá. Sajnos rá kell döbbennie, hogy az élet a fiúk számára sem tökéletes.

„- Hogy nézel ki már megint, fiam, olyan koszos vagy, mint egy utcagyerek már megint, fiam, hát nem megmondtam, hogy ne játsszál a rossz gyerekekkel, fiam, a jó gyerekekkel játsszál, fiam, és tessék szépen tanulni nekem, mert cipőfelsőrész-készítő lesz belőled, fiam, meg sportolni nekem, mert nyámnyila nyúl lesz belőled, fiam, és nem összevissza kúszni-mászni nekem, meg összekoszolódni nekem, fiam, már megint mit pityeregsz, mi vagy te, kislány, fiam, ma nincs esti mese, mars a szobádba, punktum!”


Ezután Dettike úgy dönt, nem akar senki más lenni, csak kúszós-mászós, kiabálós, koszos Dettike.

Minden fejezet megnyugtató befejezéssel zárul. Bátorítja a gyerekeket önmaguk felvállalására, szabad véleménynyilvánításra, és megmutatja, hogy mindenki keresztül megy hasonló problémákon a „nőtté válás” útján. 

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót