OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : Darwin-játszma

Darwin-játszma

Zemen Annamária  2016.07.26. 19:39

Írta: Mészöly Ágnes. Móra Könyvkiadó, 2015., 304 oldal

MészölyÁ_Darwin-jatszma-bor200Happy end nélkül

Korhű látlelet a mai Magyarország fiataljairól, minden­napjairól, problémáiról: ez Mészöly Ágnes regénye. Valóságos téma, szókimondó stílus, nem várt, megrázó, mellbevágó végkifejlet. Elit gimnázium, négy szívbéli barátnő, fiúk, szülők és tanárok. Zajlik az élet, peregnek pörgős napok, mint a homokóra szemcséi, de egyszer csak nem lehet többé megfordítani a homokórát, valami véget ér, valami nincs tovább…

A történet főszereplője a gimnazista Hamar Kata, ő maga meséli el az eseményeket, de a lineáris vonalvezetés mellett megjelenik egy másik idősík is: a naplószerű visszaemlékezés, amelyet szintén ugyanő vet papírra. A napló segít, hogy megértsük a történéseket, általa izgalmasabbá, árnyaltabbá válik a sztori, de mindezen felül a napló eszköz ahhoz is, hogy az író valamiféle megoldást találjon a korántsem mindennapi és feszültségtől pattogó helyzetre.

 

A kiinduló helyzet nem túl bonyolult: a gimnáziumi osztály új osztályfőnököt kap, mert az előző szülési szabadságra ment. Az összeszokott közösség és a rájuk tukmált „idegen” közti kapcsolatot bizalmatlanság gyöngíti. Kecskeméti tanár úr – ahogy a gyerekek nevezik: Kecsó – nem találja meg velük a közös hangot. Ezért a négy hangadó barátnő elhatározza, hogy kikészítik a férfit. Katának eggyel több oka is van: úgy sejti, hogy Kecsó épp az ő – itt, a gimiben tanító – elvált édesanyjának csapja a szelet. No, ezt már igazán nem hagyhatja.

A gyerekekre, a tinédzserekre általában jellemző, hogy nem képesek messzebbre látni saját pillanatnyi érdekeiknél. Bár látszólag rém magabiztosak és eltökéltek, nincsenek még tisztában saját életükkel, s ezt kompenzálják nagyra nőtt egójukkal. Szükségük lenne a terelgetésre, arra, hogy a felnőttek értelmes párbeszédet folytassanak velük, de ezt általában éppen azoktól nem kapják meg, akikre leginkább számítaniuk kellene. A szülőktől és a tanáraiktól.

Kata szüleinek válása elég viharos volt, az apja otthagyta őket egy fiatalabb nőért, és új családot alapított vele. A lelkiismeretét azóta anyagiakkal próbálja enyhítgeteni. A csapat másik tagja Patrícia, szintén hatalmas traumát hurcol: édesanyja magára hagyta egy félőrült, rokkantnyugdíjas apával. Ezt nem feledteti az sem, hogy a lány szép, okos, és modellkedéssel még pénzt is keres. A harmadik a vallásos családból származó Hargitai Lili, akinek a bátyja, Márk szerelmes Katába. A negyedik a művészlélek Zsófi, őt író barátok veszik körül. A négy lány az összeesküvést a neten (hol másutt) csetelve szervezi meg, hiszen a fiatalok életének fő színtere a világháló, szinte le sem lehet robbantani őket a webről. Nem okoz nekik sem technikai, sem erkölcsi akadályt, hogy feltörjenek egy email fiókot és egy Facebook-oldalt. Előre kitervelten és különös kegyetlenséggel készítik ki az egyébként ártalmatlan, csak éppen a pályára alkalmatlan, beugró osztályfőnököt.

A tinik Mészöly Ágnes megrajzolta világa nagyon élethű. Megnyilvánulásaik egyáltalán nem tűnnek művinek, szóhasználatuk megfelel a mai fiatalok beszédstílusának. És nemcsak a stílus, hanem az érzelmi megnyilvánulások, illetve az ezeket kiváltó okok is reális képet vetítenek a mai magyar valóságról. Nem foglalkozunk eleget a fiatalok problémáival, a szülők elfoglaltak, a tanárok leterheltek, és nem marad idő a lényegre: a beszélgetésre, az értelmes eszme- és gondolatcserére. Ez a hiány vezet el a könyvben ábrázolt tragédiához – tegyük azért hozzá: a valóság nem ilyen végletes. Szerencsére.

Mészöly Ágnes talán még időben kongatja a vészharangot – bár kérdés, hogy ki hallja meg, és aki hallja, az tud-e belenyúlni a folyamatba. Mert túl sok a lelkileg megtört, a problémáival magára hagyott diák, túl sok a szintén súlyos lelki és/vagy anyagi gonddal küszködő szülő, de a másik oldalon sem jobb a helyzet: nem kevés a túlzott anyagi jólét burkában tartott, felnőni nem tudó csemete.

Hiába puffognak politikusi szólamok a családvédelmi jelszavakkal: a való életben változatlanul lesznek csonka családok, szétváló szülők, akik gyerekeket hagynak maguk után. Az elváló/elvált szülők új családot alapítanak, új gyerekek veszik körül őket. És lesznek mintacsaládnak látszó kirakatcsaládok is, elkerülhetetlen ez. Az viszont igenis elkerülhető, hogy sérüljenek az itt felsorolt körülmények miatt veszélyeztetett gyerekek, fiatalok. Például ha válás után is megkapják a nekik járó odafigyelést, türelmet, törődést.

Zemen Annamária
Forrás: olvassbele.com

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót