OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : Skellig – Szárnyak és titkok

Skellig – Szárnyak és titkok

Harányi Anna  2016.07.28. 18:24

Írta: David Almond, fordíttta: Cséplő Noémi.  Pongrác Kiadó. 2009., 127 oldal
 
Főkép

Amikor a költözés és kishúga betegsége felborítja Michael életét, a fiú hirtelen magányos és bizonytalan lesz. Aztán egy vasárnap délután belopózik a romos garázsba, és valami varázslatosan különlegeset talál. Egy fura lényt, akinek szüksége van Michaelra, hogy életben maradhasson. Mina, a szomszéd kislány segítségével Michael meggyógyítja Skelliget, és a gyerekek élete örökre megváltozik.

„- Doktor úr szerint a szeretettel lehet gyógyítani? – kérdezetem. - Felhúzta a szemöldökét, csücsörített, az állát ütögette. Egyik diák jegyzetfüzetet és ceruzát vett elő a zsebéből. 
- Szeretet – mondta az orvos. – Hm. Ugyan mit tudunk mi, orvosok, a szeretetről? – kacsintott rá a jegyzetfüzetes diáklányra, mire az elpirult. – A szeretet a gyermek, ki lélegzetünk issza, a szeretet a gyermek, ki a halált riasztja vissza
- William Blake? – kérdeztem.
Felnevetett. 
- Művelt ember áll előttünk – dicsért meg.”  

 

David Almond irodalomtanárként élt Angliában, míg fel nem hagyott az írás kedvéért vele. Első ifjúsági regénye a Skellig, Whitbread-díjat kapott a megjelenés évében 1998-ban, 2010-ben pedig gyermekirodalmi munkásságáért tüntettek ki Andersen-díjjal. A szerző William Blake iránti rajongása és tisztelete folyton megmutatkozó motívuma a regénynek.
 
Nagyon sokáig vitatkoztam magamban az ifjúsági regény besorolása miatt, de a végére nem csak megbékéltem, hanem egyet is értek vele. Azt éreztem ez a történet annyira mély, hogy nyomasztóan hat a kamasz olvasókra, és felbuzgott bennem az anyai ösztön, hogy védjük meg a gyerekeket a szomorúságtól, a valóságtól, amíg csak lehet.
 
Több szempontból sem volt igazam. A gyerekeket nem tudjuk megvédeni és nem is kell.! Kötelességünk viszont terelgetni őket, és ezzel a könyvvel egy fantázia kaput adunk a kezükbe.
 
Azt gondolom, hogy mire ifjúsági irodalmat kezd olvasni az ember, már nem hisz a mesékben, tudja hogy nincs Télapó, egészen reálisan szemléli a világot, ami körbeveszi.
 
Azért ifjúsági regény mégis a Skellig és tanulságos minden idősebb korosztály számára is, mert pont a csodába vetett/elveszett hitet mutatja meg.
 
Michael szüleivel a belvárosból, egy külvárosi elhanyagolt házba költözik, aminek elvadult kertjében áll egy tákolmány. Ebben a korábbi lakó élete során összehordott lomok porosodnak. Michaelnek megtiltják, hogy belépjen oda, mert az épület bármelyik percben összeomolhat. A kamasz fiút azonban vonzza valami láthatatlan erő. Így találkozik a garázsnak nevezett sufniban egy megkövesedett, kopott ruhájú, poros alakkal, aki mozdulatlanul várja az elmúlást, a többi kidobott és elfelejtett lom között, és azokkal együtt.
"A csodák addig léteznek, amíg hiszünk bennük. "
Skellig, a garázs érces hangú, betolakodója minden igyekezete ellenére sem tudja eltaszítani a kisfiút, aki mindenáron meg akarja menteni. Nemcsak a teste, de az érzései is megcsontosodtak a végre várva.

Michael újszülött kishúgának beteg a szíve. Aggodalma és tehetetlensége vetekszik egymással. Talál valamit, amit irányíthat, amiért küzdhet. Skellig megmentése pedig egyféle feladat számára, amiben elmenekülhet a valóság súlya alól. Minden jel arra mutat, hogy a húgán csak egy csoda segíthet, hogy közöttük maradjon. A fájdalmát és dühét Skellig ápolásába fordítja. Mikor megérinti a lapockái helyét, elérkezett a pillanat, ami új lendületet ad neki, és a történetnek is. Reményt ad magára a reményre és a csodára.

Az új környezet új barátot is hoz számára, egy egészen másféle módon gondolkodó kislányt, Minát.
Mina édesanyja nem szereti a kötöttségeket, ebben a szabad szellemben neveli és tanítja otthon lányát az élet különlegességére, szépségeire és néha könyörtelen valóságára. Mina megtanítja, hogy ne csak lássa, hanem élje is át a világot, hogy észrevegye az apró részleteket és a körforgás egészét.
 
Michael és Mina megélnek egy csodát, amit csak részben tudnak megmagyarázni. Abban a korban vannak, amikor még hisznek, de már kételkednek is, így ez a két érzés megharcol egymással a könyvben. Ők már biztosan más felnőttek lesznek.
 
A regény szerkezete rövid, lényegre törő, nagyon egyenes és világos fejezetekből áll. Könnyen érthető, sodró lendületű. William Blake versrészletei nem csak betétként, hanem ars poétikaként jelenik meg a történet folyamán. Az idézetekben elmélyülhetünk, de nem veszünk bele. Nem sznobságból kerültek oda, ahova, teljesen beleépülnek magába a történetbe. A megfogalmazás egyszerű és tiszta. Különösen tetszett, amikor Michael gondolataiba enged bepillantást a szerző. Hihetőnek érződik, a megfogalmazás, amit egy kamasz báty érezhet a betek húga iránt, egy lány, vagy a szülei iránt. A szülői szerepek az aggódó, szeretből épülnek fel, míg az iskola megmutatása párhuzamba állítható a szerző életútjával.
 
A könyv keménykötésű és védőborítós kiadás, látványos, esztétikus, ami vonzza a tekintetet. A belső oldalakon látható illusztrációk ismétlődőek, számomra kicsit nyomasztóak, de a történet előrehaladtával megtartva az eredeti alapötletet egyre lágyul. A szimbolikát értem, talán csak a kivitele nem tetszik. Mindegy is.  A fejezetszámok betűtípusa viszont harmonizál a történettel. Ami viszont zavaró volt számomra, hogy több alkalommal is árvasorok maradtak az oldalakon, amit egy kevésbé merev tördeléssel, kiküszöbölhetőek lettek volna. Ez azért baj, mert kampókat dobál az olvasóra és megakasztja szemet, kizökkent a történetből.

Szárnyak titka címmel 2000-ben jelent meg először magyar fordításban az Egmont Kiadónál. Itthon az ismeretséget azt gondolom a mostani Pongrác kiadással érte el Skellig címen, akik újból felfedezték és a magyar közönséggel megismertették ezt a kicsit kívülállókról szóló mesés történetet.

Harányi Anna
Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót