OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : Csókás nyár

Csókás nyár

Papp Eszter  2016.08.21. 18:13

Írta: David Almond, fordította: Rindó Klára.  Pongrác, 2011., 292 oldal 
 
David Almond forró nyári történetében arra a vidékre vezeti az olvasót, ahol jelenleg él, ahol a kastélyok, római erődök és megannyi ősi rom visszhangozzák a letűnt korok kegyetlenkedéseit.
"A rettegés, a mészárlás, a halál helye volt ez" - írja Almond.
Sok más fejlett-világbeli gyerekhez hasonlóan ma itt élik gondtalan mindennapjaikat a tizenévesek. Botokkal felfegyverkezve játszanak háborúsdit a vadregényes tájakon, és arról fantáziálnak, hogy milyen lenne, ha visszatérnének az erőszakos idők.
 
Ahol az Irakba készülő katonák hadgyakorlatozásáról kiszűrődő hangok szolgáltatják az aláfestést a játékháborúkhoz, vadászgépek zúgásai, fegyverropogás és tompa robbanások visszhangoznak a kietlen, vad vidéken. Itt él Liam, Patrick Lynch író fia, aki egy napon kést talál a földben.

 

A Csókás nyarat általában nem Almond legjobb könyvei között tartják számon. A leginkább azt szokták felróni neki, hogy a stílus nem olyan letisztult, mint ahogy azt megszokhattuk tőle. Viszont most egy tizennégy éves fiú a narrátor, tehát a szöveg így, ebben a formában hiteles. Nyers sorok, filmkockaszerűen sorjázó képek, megannyi kis szenvtelen helyzetjelentés egy kamaszfiú mindennapjaiból.

Liam egy kincskeresés alkalmával kést talál a földben. Csak egy ócska hámozókés, de a fiú képzeletében római kori fegyver, igazi háborús ereklye, amit azonnal el is nevez Halálhozónak. Ez a kés kíséri végig Liam nyarát, és játszik majd kulcsszerepet a történet csúcspontján.

Elsőre nem nagyon tudtam, mire akar kilyukadni Almond a történettel. Van ez a kés, egy fiú, aki szeret vadul, szabadon élni, meg egy elhagyott kisbaba, akihez egy csóka vezeti el a főszereplőt és barátját. Közben állandóan visszatekintünk a régi, háborús időkre, hisz a történet olyan környezetben játszódik, ahol nem mehetnek el a szereplők a múlt mellett. Hadrianus impozáns fala mellett játszanak, régi csatatereken, elfeledett hősök jelöletlen sírjai felett szaladgálnak. És ha nem lenne elég a régmúlt idők háborús maradványaiból, akkor itt vannak a mai erőszak hírhozói, a gyakorlótér katonái, a vonuló vadászgépek, a tévé híradásai a helyi újságíróról, aki Irakban tűnt el, vagy egy Libériából menekült, titokzatos fiú. És egy idő után világossá válik: minden ugyanabba a körbe tér vissza, minden szál ugyanoda fut. Liam körül mindenki, még a csóka is ugyanarra tanítja a fiút. De a felnőttkor küszöbén már neki kell választania, és még szerencsés, hogy választhat. Bármelyikünk lehetne gyilkos, ha elég korán elkapnák. Valamennyiünk bőre alatt ott rejtőzik a gyilkos - mondja sokat sejtetően a libériai fiú.

A kérdés A vadóc óta maradt ugyanaz: a bennünk lakozó szörnyeteget nevelgessük, mint ahogy a nattrassek teszik, vagy inkább az angyalt segítsük magunkban, ahogy Liam anyja mondja? Persze vannak látszatmegoldások is. Max, Liam gyerekkori barátja a tisztes, rendes állampolgár szerepét választja. A kívülállóét, aki megrögzötten hárít, aki csak az előírásoknak megfelelően cselekszik, járja a mások által előre kijelölt csapást. Max már választott, de a választása kevéssé az övé, valahol korlátoltabb, mint Liam, akit megérintenek a világ történései, számára semmi sincs elég messze, sem időben, sem térben. Még ha rossz úton is jár néha, legalább keresi önmagát, kész arra, hogy megismerje saját, legbelsőbb lényegét, akármit is jelentsen ez.

Alig voltam idősebb Liamnél, amikor kitört az iraki háború. Tanulmányi táborban voltam épp, és Liamhez hasonlóan én is az erdőben csavarogtam minden nap, este pedig tévén néztük az első híradásokat. Másnap a fiúk pacifistának csúfoltak, mintha az valami szitokszó lenne. Jó lett volna akkor a Csókás nyár. És sajnos a mai gyerekeknek sincs kevésbé szükségük rá. Bárki bármit mond, David Almond megint nagyon ráérzett. Csak tudnám, honnan tudja ilyen pontosan, milyen tizenévesnek lenni. Mert tényleg ilyen:

“Nem akarok megint kicsi lenni. Ugyanakkor mégis. Azt szeretném, hogy olyan legyek, mint amilyen akkor voltam, olyan, amilyen most vagyok, és olyan, amilyen a jövőben leszek. Én akarok lenni, semmi más, csakis én. Bolond akarok lenni, mint a bolondgomba, vad, mint a szél, és nyugodt, mint a föld. Minden egyes dolog akarok lenni, ami csak létezik. Felnövök, és nem tudom, mi az a felnövekvés. Élek, de még nem kezdtem el élni. Néha egyszer csak eltűnök magamból. Néha olyan, mintha egyáltalán nem is ezen a világon lennék, és egyszerűen nem is léteznék.”

Papp Eszter

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót