OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
DISZTÓPIA
DISZTÓPIA : Az emlékek őre

Az emlékek őre

Győri Hanna  2017.07.08. 11:29

Lois Lowry: Az emlékek őre Lois Lowry: Valahol, messze Lois Lowry: Hírvivő Lois Lowry: A fiú
 
Írta: Lois Lowry
Kiadó: Animus

Lois Lowry Az emlékek őrének nem szánt folytatásokat. A regény kerek egész, világa és nyelve kidolgozott, tökéletes. Tökéletesen tisztára pucolt, nyomasztó szegleteit járjuk végig azon a párszáz oldalon, amikor végigkövetjük egy család életét ebben a falanszterben, ahol nincs kötődés, nincs otthon, nincs semmilyen érzelem, hiszen az érzelem csak megzavar.

A felülről irányított rendszerben kijelöltetik az emberek helye, aki kicsit más, azt “elbocsátják” (megölik), persze fájdalommentesen. Ami zavaró, az nincs.

 

Csak annyit sejtünk, hogy valami nagyon fájdalmas világkatasztrófa történt, és az emberek apró közösségekre szabdalva próbálnak felépíteni egy olyan világot, amiben alapérték a biztonság, hogy ne történhessen semmi baj. De az a magasszintű technika és szervezési tudás mégiscsak ennek az elmúlt civilizációnak az eredménye, és úgy döntenek, hogy a fenntartásához meg kell őrizni valamennyire ennek a civilizációnak az emléket. Egy ember viseli a tudás terhét, az emlékek őre.
 
Fogoly ő is, akár a többiek, de nem puszta termelőegység, amelyet némi hormontablettával meg lehet szelidíteni. Az érzelmek birtokában képes vágyni valami másra is, mint a biztonságra. Hozzá osztják be a főszereplő család nagyobbik fiát (nem igazi családról van szó, hanem tudományos alapossággal megfelelően passzoló emberek hatékonyabb termelőegységbe való gereblyézéről), hogy kövesse az emlékek őrét, legyen új őr, mert van egy különleges képessége. Miközben Jonas megismeri a múltat és az érzelmeket, az apja egy éve hazahord egy kisfiút, akit nem tudtak családba adni, mert sírós. Két évesen “elbocsájtanák”, ami miatt az apa rettenetesen szomorú, de végsősoron nem tesz semmit. Jonas viszont elrabolja a kis Gabrielt és átszökik vele a hídon.

A második és harmadik részben (Valahol, messze, Hírvivő) két másik közösséget ismerünk meg. Hamar kiderül, hogy az emberi közösségek szinte mindenhol a gyengék kiszorításával próbálnak túlélni, kivéve Faluban, ami befogadja a menekülteket (mint Jonas és Gabe).

A negyedik, záró kötetben visszatérünk Jonas városába, de nem őt követjük. Lois Lowry ebben a kötetben Gabe-t akarta megírni Jonas után, de végül egész másfelé kanyarodott a tolla. Az újszülött Gabe helyett Claire, Gabe anyja kerül előtérbe (újabb beszélő névvel a nemakarom-próféta, az angyal után a tisztaság, ragyogás).

Lowry azt mondta, hogy amikor írta regényt, akkor kiírta magából a vágyat, hogy vissza akarja kapni repülőtiszt fiát, aki meghalt egy gyakorlaton. Pontosan ez az erőssége a regénynek: Claire alakja, amíg őt követjük, a regény első két nagy fejezetében. Gabe halvány marad hozzá képest. Különleges képessége, hogy másnak a fejébe tud helyezkedni, képes beleérezni, nincs igazán kidolgozva.

Claire viszont teljesen magához láncolja az olvasót. Tőle lesz letehetetlen a könyv, beszippant, tudni akarja az olvasó, hogy most akkor mi lesz? Pedig nem történik semmi: apró lépésekben haladunk előre. Claire-t 12 évesen szülőanyának választják ki egy olyan társadalomban, ami legszívesebben megtagadná a test és az érzékek létét, ahol a nőket egy beavatkozással termékenyítik meg. Nem kell tablettákat szednie, hirtelen kinyílik előtte a világ. 14 évesen megszüli a gyerekét, de valami történik a szülés lefolyása közben, és nem lehet többet anya - beosztják máshova. De mivel a tökéletes rendszert is emberek működtetik, becsúszik egy hiba: Claire megtudja a gyerek nemét és számát. Elkezd kötődni.

És mivel nem kap tablettát, egyre erősebben vágyik a gyerekre. Meg is oldja, hogy önkéntesként látogathassa, felvehesse, simogathassa, a fülébe gügyöghessen. És amikor Jonas megszökteti Gabe-t, ő is elszökik. A tenger egész máshol veti ki, kimossa belőle az emlékeket, amelyek lassan térnek vissza. Az ipari forradalom előtti körülmények közt élő, ősközösségszerű halászfalu befogadja, de hiába szeretik, lenne meg itt a helye, ő elvágyódik. A beilleszkedés, önmegismerés, változás folyamatát izgalmas, torokszorító történeti tudja tenni az elbeszélés feszültsége, noha egy helyben állunk, és az ugyanolyan napok ismétlődnek monoton rendben.

A harmadik részben nehéz a feladat: mindazt, amit Claire felépített, le kell zárni úgy, hogy a lezárás súlya megfeleljen az (élet)történet nehézségének. Az elbeszélésbe idegen testként ékelődik be a Cseremester hangsúlyos szerepe (az előző részekben is megjelent ez a mitikus alak, de nem volt jelentős szerepe): míg eddig mindenki valós ember volt, ha különleges, irreális képességekkel is, a Cseremester a misztériumjátékokból szalajtott és némi üzletemberből összegyúrt klasszikus sátán: bűzös lehelet, lódenkabát/köpönyeg. Emberi tulajdonságokat kér a vágyak teljesítéséért. Claire csak rajta keresztül juthat el a Faluba, Gabe-hez - így viszont valójában nem jut el hozzá. Innentől meseivé válik az elbeszélés, a Cseremester legyőzése egy ilyen mitikus harc - kár, hogy ahhoz képest nagyon könnyű legyőzni és nagyon egyszerűen van lebontva a gonosz jelleme - ha ezt annak lehet nevezni.

 

A könyv mégis magával ragadó, mert abban nagyon jó, amiben Lowry eddig is jó volt: a karakterek, a kisvilágok, a mikValahol messzerokozmosz felépítésében, az emberi viszonyok apró rezdülésekben való megjelenítésében. A torokszorító feszültség nála mindig ezekből adódik: ahogy az egyén ütközik a világgal, beilleszkedik, és visszapattan, önmaga próbál lenni az adott, szűkös keretek között - ez Lowry nagy témája, és ezért érdemes annyira a kamaszok kezébe adni a könyveit.

Forrás: pagony.hu

Az emlékek őre

Valahol messze

Hírvivő

A fiú

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót