OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
TABU
TABU : Trevor

Trevor

  2018.06.26. 19:57

Írta: James Lecesne
Fordította: Júlia Moldova
Kiadó: Tilos az Á, 2014
Oldalszám: 96

Trevor egy vidám, jó humorú, tizenhárom éves fiú, de otthon és az iskolában különcként kezelik. Trevor művész szeretne lenni, mégpedig olyan, aki megváltoztatja a világot. De miért vesz föl csillogó Lady Gaga-jelmezt halloweenkor? Trevor szerint azért, mert jól néz ki, és amúgy is Lady Gaga a példaképe. A többieknek erről teljesen más a véleménye. Egy ideig a szülei és a barátai is megpróbálnak úgy tenni, mintha Trevor egy átlagos srác lenne. Hisz ez volna a legjobb, nem? Könnyebb elfogadni azt, aki olyan, mint te vagy én. Ha valaki nagyon más, akkor mindenki félrenéz, és reménykedik, hogy nem jól látja. De Trevor különleges, tehetséges és más, és ilyen is akar maradni. De meddig úszhat szemben az árral?

A Trevor egy fordulatos, amerikai kisregény a kamaszkori útkeresésről, a másságról és az elfogadásról. Elfogadni magunkat és egymást nem a legegyszerűbb, de a legszebb feladat a világon.
 
Mind mások vagyunk?

 

sajatszoba.hu
 
Régóta tudjuk, hogy az előítéletes gondolkodás nagy károkat okozhat. Ahogy azt is, hogy ha egy gyereket elhanyagolnak a szülei, ha nem beszélgetnek vele otthon, ha nem jut idő a problémáira, akkor könnyen értéktelennek érezheti ma-gát. Ráadásul a tizenévesek különösen sérülékenyek: miközben az identitásukat keresik, egyszerre próbálnak beilleszkedni a közösségbe és különlegesnek lenni, elszakadni a szüleiktől és támogatást kapni tőlük. Szükségük van az odafigyelésre, a szeretetre, elfogadásra, még ha erre sokszor látszólag elutasítóan is reagálnak. Akivel otthon nem törődnek eleget, az az iskolában gyakran válik zaklatás, vagy akár súlyosabb erőszak áldozatává. James Lecesne Trevor című könyve ezt a folyamatot mutatja be nagyon tömören, szikáran, de kellően érzékletesen, érzékenyen és tabudöntögetően.– Pál Mónika pszichológus írása.

Trevor, a regény főszereplője 13 éves, egyke és kamasz. Akár átlagos, nyugodt élete is lehetne. Látszólag mindent megkap otthon, merész tervei vannak, nyitott, érdeklődő, érzékeny, értelmes fi ú. Szereti a musicalt, Lady Gagát, és hozzá hasonlóan meg akarja változtatni a világot. Több barátja is van, az egyikük, Pinky, nem fél kimutatni az érzéseit, és még sírni sem szégyell. Van Trevorban bármi elfogadhatatlan?

Úgy tűnik, hogy az iskolatársak szerint igen: nem tudják hova tenni Trevor viselkedését, „buzisnak” tartják őt, ezért kigúnyolják és kiközösítik, a Facebookon gyűlölködő posztokat küldenek neki. Még azok is ellene fordulnak, akikben megbízott, akiket a barátainak hitt. Művésznek lenni, táncolni és énekelni, izgalmas ruhákba öltözni, érzelmekről beszélgetni fiúként nem menő ebben a közösség-ben. Sőt, büntetést von maga után, és megvan az esélye annak, hogy aki így viselkedik, az sehová sem fog tartozni. Szigorú normák uralkodnak, mintha már tizenévesen el kellene köteleződni valami mellett, és úgy élni, ahogy a csoport többi tagja. De mi történik akkor, ha valaki úgy szeretne a közösség része lenni, hogy megmaradhasson önmagának?

A legrosszabb, hogy Trevor senkivel sem tud beszélgetni a problémáiról, egy időre teljesen magányossá válik. Drukkolunk neki, hogy ne maradjon egyedül, de milyen lehetőségei vannak egy tinédzsernek, aki egyszerűen csak élni szeretné az életét?

A könyv Trevor nézőpontjából feszeget súlyos és komoly kérdéseket. A történetet ő meséli el, és az események ismertetése mellett beszámol az érzelmeiről, dilemmáiról is. Miért kell mindenáron megmondani bárkinek, hogyan viselkedjen, milyen ruhában járjon, milyen zenét szeressen vagy milyen nemű emberekbe legyen szerelmes? Miért nincs mindenkinek joga ahhoz, hogy jól érezze magát, és egyszerűen csak szeressék? Miért van szükség kétségbeesett tettekre ahhoz, hogy a szülők és a barátok végre odafgyeljenek a kamasz fúra, törődjenek vele? Miért nem lehet Trevor egyszerűen csak Trevor? Kell-e, és jó-e megfelelni a normáknak, nem megy-e ez a kreativitás, vagy egyenesen a boldogság kárára?

A könyvből az is kiderül, milyen ártalmas tud lenni, ha a felnőttek nem veszik komolyan a gyerekek érzéseit. Azt mondogatják, hogy majd túl lesz rajta. Pedig amit egy gyerek érez, az ugyanúgy itt és most létezik, ugyanúgy az aktuális valóság, mint a felnőtt érzelmei. Trevor szülei elfoglaltak, egész nap dolgoznak, este pedig a tévé előtt ülnek, és nem igazán vesznek tudomást a fiukról. Ilyen helyzetben nem könnyű őszintének lenni, Trevor nem is képes megnyílni az anyja előtt. A szülők még egy papot is képesek „felbérelni” ahelyett, hogy egyszerűen csak beszélgetnének, és teret adnának a fúnak ahhoz, hogy ki- bontakozhasson. Trevor eszköztára pedig nem túl gazdag, hogy felhívja magára szülei figyelmét; hiszen még gyerek. Mégis ő az, aki végül elindítja a változást, felnyitja a felnőttek és az iskolatársak szemét, de ennek nagy ára van.

Ajánlom ezért a könyvet azoknak, akik most tapasztalják meg, vagy kamaszként átélték, milyen érzés kiközösítve lenni. Azoknak, akik úgy érzik, hogy valamiben mások, mint a többiek, vagy egyszerűen csak nem értik, miért nem fogadja el őket egy közösség, vagy akár a társadalom. A szülőknek is ajánlom, ha szeretnék megérteni a gyereküket, ha féltik őt, vagy nem tudják, hogyan közeledjenek hozzá. Akkor is érdemes elolvasni, ha ijesztőnek tűnik a gyerekünk, a rokonunk vagy a barátunk bár- milyen másságának lehetősége, mert féltjük a csalódástól, vagy mi is nehezen fogadjuk el ezt a másságot. Lehet, hogy sokan úgy gondolják, nem tesz jót a gyereknek, ha ilyen komoly és szomorú témákról hall és olvas, mert ez feleslegesen terheli. Ez azért nem igaz, mert a kiközösítettség, az értéktelenség érzése, a másság megtapasztalása több gyereket érint, mint hinnénk, és azoknak is hasznos tudni erről, akik a többséghez tartoznak ugyan, de nem szeretnének ártani társaiknak.

Ez a könyv elgondolkodtat, beszélgetésre, vitára inspirál, és segít átélni az érzelmeket, kifejezni a nehezen megfogalmazható gondolatokat.

(A szerző pszichológus, írásait elolvashatod a www.sajatszoba.hu weboldalon.)

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót