OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Mit keresett Jakab az ágy alatt? (és mi történt ott vele?)

Mit keresett Jakab az ágy alatt? (és mi történt ott vele?)

Mészáros János  2016.08.22. 02:18

Írta és illusztrálta: Dániel András, Pozsonyi Pagony, 2014., 72 oldal
 

Dániel András - Mit keresett Jakab az ágy alatt? ( és mi történt ott vele?)Vizuális kalandozás az ágy alatt

Jakab, aki maholnap már nagycsoportos lesz, fél a sötétben, most mégis elhatározza, hogy elindul az ágy alá, hogy megkeressen hat darab, szerencsétlen módon elgurult üveggolyót. (Mert sajnos Klárika, az üveggolyókat szállító billenős teherautó egy alattomos gyűrődésen felborult.) A végére golyók természetesen meglesznek, és Jakab, miután megnyomja a liftgombot, a zöldet, aminek sárga a közepe, visszakerül a gyerekszoba szőnyegére. (Ahol Klárika türelmesen várt rá.)

A Dániel András könyveit ismerő olvasó elképzelheti, hogy számtalan bonyodalom és váratlan fordulat után következik el a szerencsés befejezés; ha pedig el is képzelte, akkor képzeljen el inkább két-háromszor több bonyodalmat és váratlan fordulatot, így már nagyjából felkészülten várhat mindent, ami az után következik, hogy Jakab bemászik az ágy alá. 

 

Amikor megjelent Dániel András második gyerekkönyve, a Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém), megismételhetetlen teljesítménynek tűnt; ha abbahagyta volna az írást, akkor is sokáig emlékeznénk rá. De nem hagyta abba: jöttek a kuflik derűs kalandjai, és most pedig itt van a szerző legnagyobb könyve (a méretét tekintve, meg amúgy is), a Jakab vagy a teljes barokkos címén: Mit keresett Jakab az ágy alatt? (és mi történt ott vele?). Az előzmények ismeretében a Jakabot úgy jellemezhetnénk, hogy a Kicsibácsiból a sűrítést, a groteszk látásmódot és a nyelvi leleményeket és igényességet, a Kuflikból pedig a szabadságot, a keresetlen lazaságot örökölte. Azonban itt egy olyan szerves szövedék jött létre, hogy az ember egyszerűen nem tudja abbahagyni, az elejétől végéig egyszerre kell olvasni ezt a könyvet. Nehéz momentumokat, motívumokat kiemelni, mert annyira egyben van minden.

Szerencsés helyzet, ha valaki meg is tudja rajzolni, amit elképzelt, különösen abban az esetben, ha az illető író. Dániel András nem egyszerűen illusztrálja a saját szövegét, mint korábban a Kicsibácsinál, hanem a kép és szöveg megbonthatatlan (itt most tényleg megbonthatatlan!) egységét hozza létre. (Senkinek ne jusson eszébe hangjátékot készíteni a Jakabból!) A szöveg mindössze két helyen, a történetet megszakító betétmeséknél tolakodik előtérbe. Ezek talán abban segítenek, hogy a szemünk egy kicsit megpihenjen.

Az illusztráció nagyon is gondos, és a könyv nem bízza a véletlenre, hogy ezt észrevegyük. Mert a Jakab a kalandok folyamán újabb és újabb feladatok elé állítja az olvasót. Ezek sokszor a különféle foglalkoztatók unásig ismert feladványai (böngészés, útvesztő, hasonlóságok keresése stb.), de valami olyan vicces módon elővezetve, hogy az ember a legnagyobb örömmel, engedelmesen nekiáll hol üveggolyókat, hol egyforma denevéreket keresni, vagy megállapítani, ki lesz a vadkacsa regatta győztese (na jó, ez az utóbbi nem nehéz). Lényegében az történik, hogy a feladatoknak köszönhetően sokkal tüzetesebben megvizsgáljuk a képeket.

Azonban, mivel a kép és a történet kicsit sem választható el egymástól, a feladatok megoldásával létrehozzuk a műből a mi történetünket, változatunkat, olvasatunkat. (Jó, jó, tudom, hogy minden más könyvnél is ez történik… de itt közvetlenebb módon, támogatottabban.) Külön érdekes, ahogy a feladatok a történet időkezelését befolyásolják: nem egyszer Jakab megold valamit az idő alatt, amíg nem rá figyelünk, hanem valami feladvánnyal vagyunk elfoglalva, és nem is tudjuk meg, hogyan sikerült neki, csak találgathatunk, mert ez meg az ő külön története.

A Jakab tehát egy sziporkázó könyv arról, hogyan olvasunk (alkotunk újra magunkban) egy-egy történetet, és hogyan hatnak ránk a képek. Közben persze erről konkrétan nem sok szó esik (hacsak nem számítjuk ide a képeken egy-egy apró, furcsa alak önreflexív megjegyzéseit). Mint ahogy véletlenül sem szól semmi arról, hogy Jakab hogyan győzi le a félelmét. Vagy ha véletlenül mégis, akkor is annyira metaforikusan, hogy talán nem is. Bár a félelmetes Hómama, Lepénylény és Szőrizéke megjelennek valóban, mindegyikükről kiderül, hogy egészen mások, mint kezdetben gondoltuk volna. A végére már csak Nyálgyula marad talánynak, aki „egy ijesztő, ám láthatatlan mosoly”. Nincs mese, őt nekünk magunknak kell elképzelnünk.

Dániel András: Mit keresett Jakab az ágy alatt?

A Jakab ajánlható 5-99 éves korig mindenkinek. Lányok és fiúk, gyerekek, felnőttek, a Tatu és Patu-sorozat, a képregények, Mosonyi Aliz vagy Lewis Carroll rajongói , és nem folytatom a sort, mert itt még fel lehetne sorolni a gyerekkönyvek fogyasztóinak megannyi tetszés szerinti csoportját, mind magukénak érezhetik Jakab történetét. Így érdemes gyerekkönyvet írni!

Mészáros János

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót