OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : A torony

A torony

Szokács Eszter  2016.08.15. 15:41

Írta: Majoros Nóra, illusztrálta:  Sánta Kira. Abrakadabra Kiadó, 2013., 32 oldal
 
Majoros Nóra szép és elgondolkodtató mesét írt, amit Sánta Kira illusztrált, nagyszerűen aláfestve a történetet és a szöveg hangulatát.
 
A torony tulajdonképpen katasztrófatörténettel kevert sci-fi. Egy bolygón járunk, ahol él egy kisfiú egy nagyon magas toronyban, ami az ősi tudás őrzője. A fiú lüktetést érez a Föld belsejéből, és elmondja az embereknek, hogy valami készül. A tudós felnőttek, bár elfogadják a torony ősi létét/lényegét és a kisfiú szintén ősi tudását, mégsem adnak hitelt a szavainak: okoskodnak, ott sejtenek szimbolikát, ahol a tényeket kellene meglátni, illetve nem értelmezik helyesen a jeleket.
 
Kiderül, hogy a bolygó végóráit éli, így az emberek készülődni kezdenek, hogy elmeneküljenek, a kisfiú pedig, bízva a torony üzeneteiben, nem akar elmenni, várja a megmenekülést. Ennél többet nem szabad elárulni.

 

 

 
Vannak mesék, amelyeknek el lehet mondani a végét, mert nem a végkifejlet a fontos, hanem a közben történő események, a mellékszálak. Vannak mesék, amelyek nem a történettől jók, hanem a stílustól vagy a dramaturgiától. Majoros Nóra könyve nem ilyen. A torony és a kisfiú meséjében ugyanis igazán csak az ősi, mitikus történet a fontos: az eredetmagyarázat.
 

Minden gyerek életében eljön az az idő, amikor azzal szembesül, hogy egy aprócska bolygón élünk, ami kering valahol a nagy semmi vagy a nagy minden közepén. Vagy a szélén. Esetleg arról is tudomást szerez, hogy a bolygónk élete is véges. És ez bizony elég sokkoló élmény. A gyerekeknek mégis éveket kell várniuk arra, hogy színvonalas tudományos-fantasztikus könyveket olvashassanak. Nem a dudoros homlokú humanoidokkal teli történetekre, a lézerkardos látványsztorikra gondolok, amelyeknél valójában teljesen mindegy, hogy hol játszódnak, mert ugyanolyan kalandregények, mint földi társaik.

A „komoly” sci-fi irodalomban mindig az ember, az emberiség áll a középpontban, és a szerzők olyan filozófiai kérdéseket boncolgatnak, mint például a klasszikus „honnan jövünk, hová tartunk?”, „mi az emberiség létének az értelme?” stb. Olykor a szerzők mindezeket még megspékelik néhány „mi lenne, ha?” felvetéssel. Majoros Nóra a torony szimbolikája köré építi fel történetét, költői választ ad a világ keletkezésére, az emberiség létének értelmére, középpontba állítva a gyermeki tudást, a hitet és a bizalmat.

A könyv nyelvezete voltaképpen egyszerű, nincsenek bravúros stilisztikai megoldások, azt is lehetne mondani, hogy a történet szebb, érdekesebb, mint a szöveg. És ebben megint csak hasonlít a jó sci-fihez. Nem állítom, hogy A torony asimovi vagy lemi „magasságokba” repítik a gyerekeket (nem is kell), de a könyvet olvasva megismerhetik azt a bizsergető érzést, ami talán mindenkit elfog egy kicsit, amikor akár csak néhány pillanatra is, de átfut a zsigerein a megmagyarázhatatlan emberi lét misztikuma.

Sánta Kirát fantasyrajzairól ismerheti az olvasó, ezek a rajzok azonban más stílusban készültek, igazi gyerekkönyv-illusztrációk, nagyon illenek a történethez, nézegetni valók. Élénkmély (ilyen nincs, de ez jutott eszembe) színei, a háttér tónusváltásai és repedezettsége is vonzza a tekintetet.

Szép könyv, jólesően borzongató történet. Nem harsány, csendes, mégis hat.

Szokács Eszter
Forrás: meseutca
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót