OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Apa, irány a tenger!

Apa, irány a tenger!

  2016.08.14. 21:38

Írta és illusztrálta: Markus Majaluoma, fordította: Jankó Szép Yvette. Koinónia. 2013., 36 oldal

A finn gyermekirodalom igen népszerű az európai és más nemzetek gyermekirodalmában , ezzel magyarázható, hogy számos finn gyermekkönyvet lefordítanak.

Kiépített gyermekirodalmi rendszerüknek köszönhetően a finnek sokat is tesznek annak érdekében, hogy nemzeti irodalmuk világszerte ismertté váljon. Másrészt az ő irodalmukra, oktatási rendszerükre minden nemzet odafigyel, ezeket példaként emlegetik szakmai fórumokon, részben a PISA-felméréseken elért kiváló eredményeik miatt.

Kutatók egész csoportja keresi ennek a csodának a magyarázatát: hogyan tudják ennyire sikeresen olvasásra bírni, olvasóvá nevelni a gyerekeket? A finn oktatók korán rájöttek, hogy a gyerekekből többek között úgy lehet sikeres, kreatív, sokoldalú, művelt felnőtteket nevelni, ha az olvasókönyvük jól megválasztott gyermekirodalmi szemelvényekkel van tele, melyek zömét kortárs szövegek teszik ki, az illusztrációik pedig a gyerekek által legkedveltebb grafikusok által készülnek igen vonzó, igényes formában.

 

Az Apa, irány a tenger! című gyerekkönyv szerzője Marcus Majauloma finn grafikus, aki számos népszerű gyerekkönyv, animáció, könyvborító, tankönyv, illusztrációi által vált ismertté. Az 1961-ben született szerzőt több díjjal is jutalmazták. Illusztrációival és autonóm grafikai munkáival egyéni és csoportos, nemcsak finn, hanem nemzetközi kiállításokon szerepelt. Sikerét rendkívül eredeti stílusával és szokatlan humorával magyarázzák.
 

Finnországban 2002-ben jelent meg a könyv az Apa!-sorozat első darabjaként. A sorozat, amelynek minden kötetét a szerző írta és illusztrálta, pillanatok alatt sikert aratott a finn gyerekek körében. Népszerűségének köszönhetően az elmúlt tíz évben számos nyelvre, köztük dán, arab, litván, kínai nyelvre is lefordították. Magyar nyelvre való átültetésére a kiadó Jankó Szép Yvettet, a BBTE Magyar Irodalomtudományi Tanszékének tanárát, a finn nyelv kiváló ismerőjét kérte fel, ami örvendetes választás, hiszen a fordítónak sikerül élvezhetően visszaadni az eredeti szöveg humorát.

 

Már mindjárt a könyv borítóképe megnyeri az olvasót, kilátásba helyezvén a kalandot és a mókát. Ez egyértelműen az olvasás szórakoztató jellegét helyezi előtérbe. Belelapozva a könyvbe már abban is biztos lehetünk, hogy ha a szöveg és maga a történet is legalább ennyire humoros, mint amilyet a képi világ sugall, akkor önfeledt együttolvasásnak nézhetünk elébe.

A szórakoztatás, élvezet és humor mentén elképzelt gyerekkönyv első mondata által hirtelen belecsöppennünk egy háromgyerekes modern család megszokott délutánjába: a munkából fáradtan hazatért apát az unatkozó, energiával teli gyerekek várják, és szinte vádlón kérik rajta számon a napokkal azelőtt megígért délutáni kimenőt. A történet a három gyerek és az édesapa közös délutáni sétáját írja le, mely tele van mókával, csodálatos élményekkel, izgalmas kalandokkal a kavicsdobálástól anya hazatértéig.

 

Marcus Majaluoma kiváló szakértője a gyermeki mosolyfakasztásnak: erre nemcsak az illusztrációiból következtet az olvasó, hanem a nyelvezetéből is. A szerző nagyszerűen kiaknázza a három gyerek, Oszi, Vejnő és Annamari replikái nyújtotta dramaturgiai helyzetet: ez képezi a humorkeltés egyik igen fontos eszközét. Annamari, a legkisebb gyerek, aki „nemcsak hogy raccsolt, hanem minden lehetséges helyen selypített is”, mondataival szinte a tetőpontig fokozza a nevetségesség hatását. Megannyi derűs mosoly forrása tehát a könyv nyelvezete is, amit a fordító nagyszerűen ültetett át magyarra.

apa irány a tenger 2

A könyv rajzai garantáltan szórakoztatóak úgy a gyerekek, mint a felnőttek számára. Az illusztrátor aprólékos rajzokat készít, mindegyik kép nagyszerű karikírozó képességének bizonyítéka.  A részletek megragadása, egy-egy humoros jelenet ábrázolása gazdagítja magát a történetet, fokozza a helyzetek komikumát. Érdemes tehát a részletekre is odafigyelni, sőt a kisebbek akár böngészőként is használhatják a könyvet.

 

Marcus Majaluoma könyve jó példa arra, hogy a nevelési problémákat a klasszikus fegyelmezés helyett másképpen is meg lehet közelíteni: a képzelet és a humor segítségével.

A könyv igazi családi csemege, mely együttolvasásra, boldog együttlétre hív kicsit és nagyot egyaránt.  A boldog pillanatok megismétlésének reményében nem árt, ha többször olvassuk!

Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót