OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Ördögbőr grófja - rettentő kalózmesék

Ördögbőr grófja - rettentő kalózmesék

Jeges-Varga Ferenc  2016.08.22. 00:34

Írta: Adamik Zsolt, illusztrálta: Mészely Ilka. Pozsonyo Pagony, 2014., 64 oldal

21666.jpgKis esti kalózkodások

„Mesélj valamit, jó?” – mondja a fiú az apukájának Ada­mik Zsolt rettentő kalózmeséket egybegyűjtő köny­vében. Gyerekkoromból ismerős a szitu, elalvás előtt nekem a bátyám mesélte a maga alkotta történeteit. Amit csak kértem, anyát és apát, a kedvenc játékomat, a hétköznapokat, azt ő mind beleszőtte.

Ma már a gyerekeinek gyártja elképesztő sztorijait, én meg ma­rad­tam a mások tollából származó könyveknél. Pél­dául Adamik Zsoltéból olvasok fel, amelyben a kisfiú azt kéri az apától fürdés előtt, hogy az esti mesében legyenek kalózok. S lőn, a kádból lesz Tengeróceán, a játék­ha­jókból meg fregatt, árbocán a halálfejes zász­lóval.

Azt megértem, ha valaki a rendőrökkel, a mentősökkel meg a tűzoltókkal szimpatizál – tisztességes szakma mind. De ki érti, hogy a betyárok, a brigantik, a vadvízi lókötők miért olyan népszerűek? Azok csak gyilkolnak, rabolnak és fosztogatnak. Talán azért szereti őket minden gyerek, mert a rosszaság fél egészség. Falábbal, fél szemmel, de a kormánykerék mögött fütyörészve, a messzeségbe merengve a legszabadabb az élet?

 

Az apáknak a kalózokról kell mesélniük, hiába minden tiltakozás. De nem olyanokról, akik egész életüket csak végigtanulják. Kit érdekel, hogyan készül a faláb vagy mi is az a tengerimalacológia? Lehet ugyan fontos a térképtan, a haditechnika meg az űrkutatás, de a kalóz attól kalóz, ha kalózkodik. Így hát apa mesélhet a csibészekkel zsúfolt Ferihajóról, a bárányfelhők mozsárágyúzásáról, s a fertelmes kalózdalokról.

Adamik Zsolt kalózregéit apa és kisfia beszélgetései vezetik be. Ezekben az egyezkedés mindig az aktuális meséről megy, de nem kell erővel kicsikarni az újabbat, egy icipici jár akkor is, ha apa fáradt, és akkor is, ha a gyereknek nincs hozzá kedve. Hát akkor a mesélőért vagy a hallgatóért van a mese? Naná, hogy mindkettőért: gyógyítja a felnőtt szíveket meg a gyermeklelkeket.

„Itt borzasztóság van!” – olvasható a könyv elejébe és hátuljába rajzolt térképen, vérvizeken innen a Kilikapudzsári dzsungelen túl. Adamik Zsolt leírhatja ugyan százszor is, ezerszer is azt, hogy rablás meg koncolás, kreálhat egy csomó vérrel kevert szót – de azért a Tengeróceán rettegett kompániája az egyik legszeretetreméltóbb banda a világon, a mályvaszigetiek vagy a birsszirtiek leigázott népe sem félelmében rikoltozik. Hanem azt üvöltik: „milyen fess egy kapitány ez az Ördögbőr grófja!”

Mészely Ilka kevés színből kikevert rajzaiban Ördögbőr grófja vérvörös kalpagban és gúnyában feszít, a Fekete Vész borzasztóan éhes kapitánya SivákMivák Károly kampós orrú, pattanásos, sápadt Napóleon-figura, a rettenetes Kiskartács kapitány zöld színben bújja a könyveket, Basabusa bácsi, a majdnem helyettes kapitány pödört bajszú, hordóhasú buktazabáló, Kivikövi főmatróz Rambótól leste el, hogyan kell viselni a fejkötőt, a vékonydongájú Csipacsabi pedig barna zekéjében számolgatja „pici pösznyi szigetén” az aranygarasait.

A kedves rajzok megtámogatják Adamik Zsolt szövegének humorát. A nyelvi játékok, a furcsán csavarodó nevek, a históriák felnőttnek a gyerekszobában szárnyra kapó fantáziáját dicsérik, mert a mese igazán csak úgy jó, ha együtt tudnak nevetni. Így még a tüskéshátú óriáscsúnyaság, a Mélyvízi Kreccsen is mókás figurának látszik – mind a 132 874 187 345 fogával együtt.

Bár a címszerep Ördögbőr grófjáé, de mindegyik vízi rabló kapott legalább egy főszerepet, még a kalózhajók réme, a Kalózügyi főelőadó ellenőrcápa is benéz a sztoriba. Az egyes történetek között nagy összefüggéseket ne keressünk, hiszen estéről estére az alkalom szüli a folytatást. Nagy mulatság kincset keresni, hajókázni, kalandokba keveredni. De az sem csoda, ha a legénység hirtelen hazakéredzkedik, mert hiányzik nekik minden, ami nem kalózság.

Most akkor sajnálni kell szegény főkalózt, mert újra árván hajózik a Tengeróceán közepén? Adamik Zsolt megnyugtat mindenkit, Ördögbőrbe belebújik megint a kalandvágy, és megy, amerre kedve tartja. A part mellett fregatt vesztegel, vérvörös vitorlákkal vár valakit. S amíg kalózhajó van, kalóz is biztosan akad. A mese pedig folytatódhat bármikor – ha úgy akarom.

Jeges-Varga Ferenc
Forrás: olvassbele.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót