OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Eric Carle csodálatos világa, és ami mögötte van

Eric Carle csodálatos világa, és ami mögötte van

Papp Eszter  2016.10.07. 22:52

A Carle-könyvek játszva tanítanak

Eric Carle a kortárs gyermekirodalom egyik leghíresebb, legelismertebb szerzője. Sikerének titka talán abban is rejlik, hogy minden egyes alkalommal végtelen alázattal, rendkívüli profizmussal, maximális elkötelezettséggel és fegyelemmel áll a munkához. Ahogy egy interjúban elmondta, történeteihez az életben szerzett tapasztalatokból, a gondolataiból és legmélyebb érzéseiből merít ihletet.

Eric Carle nem csupán írja és rajzolja a gyerekkönyveket. Az alkotás számára hivatás, egyfajta küldetés, melynek célja, hogy átsegítse a gyermekeket a kisebb-nagyobb kríziseken.

 

Eric Carle német bevándorlók gyermekeként született Syracuse-ban. Hat éves koráig élt New Yorkban, majd szüleivel visszaköltözött Németországba. Ott nőtt fel, ott érte a háború is, de az interjúk tanúságai szerint az mintha kevésbé viselte volna meg, mint az iskola. Carle még az Egyesült Államokban kezdett el iskolába járni, amiről csupa jó emléke van.

Németországban viszont szenvedett mind a poroszos fegyelemtől, mind a tanítójától. Úgy emlékszik vissza azokra az időkre, mint amik állandó szomorúságban, frusztráltságban teltek. A rossz közeg rányomta a bélyegét a tanulmányokra is, az iskola ahelyett hogy inspirálta volna a kis Eric-et, inkább gátolta a tanulásban. Mindegyre arról ábrándozott, hogy visszatér Amerikába. Fantáziáiban hídépítőként szerepelt, aki egy óriási hidat emel Németország és az Egyesült Államok közé, majd hőn szeretett német nagymamájával kéz a kézben átkelnek az óceán fölött.

Carle-ból ugyan végül nem hídépítő lett, de 17 évvel később mégis visszatért Amerikába. Újabb 15 év eltelte után megjelent első gyermekkönyve, amit rövid időn belül követett a többi is. Megannyi kis híd az otthon szeretetteljes közege, és az iskola között. Carle könyveivel igyekszik segíteni a gyerekeken. Hiszi, hogy történetei hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyerekek jobban élvezzék az iskolát, a tanulást. Jobban, mint ahogy annak idején neki sikerült.

Ez a rossz gyermekkori élmény azóta is végigkíséri az életét, és többek közt ez járult hozzá ahhoz is, hogy Bill Martinnal együtt megalkotta első gyerekkönyvét, a Brown bear, brown bear, what do you see?-t. Erről a könyvről már írtam egyszer, de azóta, mióta megismertem az író személyes történetét is, ha lehet, még jobban megszerettem. Carle egy videóinterjúban mesélte el, hogy mi rejtezik a a Brown bear dallamos, ritmusos sorai mögött.

Az író, Bill Martin, húsz éves koráig nem tudott olvasni.

Mikor egyik tanára ezt felfedezte, elhatározta, hogy egy sajátos technikával, a nyelv ritmusán keresztül fogja Martint megtanítani olvasni. A módszer működött, Martin pedig később ezzel a technikával írta könyveit, andalítóan ritmusos sorain pedig azóta már rengeteg gyermek nőtt fel. Mikor Bill Martin először kérte ki Carle tanácsát a Brown bear-rel kapcsolatban, akkor a szöveg különféle ritmusváltozatait kántálta el neki, amit Carle nem tudott mire vélni. Martin akkor mesélte el neki, hogy először mindig a ritmust alkotja meg, csak azután illeszti be a szavakat. Carle és Martin ekkor találtak igazán egymásra. A hasonló rossz élmények a közös munka során felülíródtak, egyfajta kapcsolódási ponttá váltak. Ez a csodás összhang pedig érezhető minden egyes közös gyermekkönyvükön.

Eric Carle könyveit előszeretettel használják az angolszász iskolákban. Tanulmányok foglalkoznak azzal, hogy hogyan lehet a könyveit beépíteni az oktatásba, mind a vizuális nevelés, a kreativitás fejlesztése és az alapszintű ismeretek elsajátítása céljából. Az angolszász kultúrákban hamarabb mennek iskolába a gyerekek, ott egyfajta iskolaelőkészítőbe iratják az óvodáskorúakat, ahol egész nap kreatív foglalkozások keretében, játszva készülnek fel a majdani komolyabb oktatásra, sajátítják el az alapokat. Eric Carle könyvei pedig csodás terepei a tanulásnak.

kelekotya kameleonA telhetetlen hernyócskaElég csak a magyarul megjelent könyvekre, például A telhetetlen hernyócskára gondolni. Nemcsak egy természeti jelenséggel, és a gyümölcsökkel ismerteti meg a gyerekeket, hanem számolni is tanít.

Eric Carle - A kelekótya kaméleonVagy itt van A kelekótya kaméleon, amely az állatok ismertetésén túl még olyan mélypszichológiai mondanivalóval is bír, amit felnőttkorban is remekül lehet kamatoztatni (nekem legalábbis sikerült).

Vagy itt van az egyik újonnan felfedezett kedvencem, A zsémbes katicabogár (magyarul még nem jelent meg), mely beillik művészeti albumnak csakúgy, mint állathatározónak, kedélyjavító tanmesének és nem utolsó sorban még az óra leolvasására is megtanít. Kell ennél több? Nem hiszem. Eric Carle könyvei végtelenül letisztultak, mégis sokrétűen, humorosan, kreatív formában, és vizuális igényességgel közvetítik a tudást.

Számos szociológiai vizsgálat kimutatta, és ez mára már elfogadott tény, hogy az első néhány életévben elsajátított tudás van annyira fontos, ha nem fontosabb, mint az, amit később az iskolában szerez meg a gyermek. A család által közvetített kulturális tőkejavak a későbbi iskolai sikerek záloga is egyben. A gyermek a családi közegben elsajátított tudást és készségeket kamatoztatja később az iskolában is, arról már nem is beszélve, hogy az intézményrendszer sok ilyen “tudást” egyébként alapvetőnek vesz, és ő maga nem is foglalkozik vele. Ha megvan, ha nincs, arra épít az oktatásban. Az egész életünk tanulással telik, a születésünktől kezdve. Ha lehet, miért ne tegyük ezt minél játékosabbá, könnyedebbé, élvezhetőbbé a gyermekek számára, hogy még véletlenül se érezzék kényszernek.

Ezen elv mentén készítette Eric Carle is azt a két kis könyvecskét, ami most jelent meg a Pagony gondozásában. A számokról és a színekről szóló lapozókban megtanulunk tíz színt beazonosítani, és tízig számolni. Az osztott lapokon a színek, illetve a számok alatt különböző színű tárgyak és élőlények, illetve különböző darabszámú gyümölcsök vannak összekeverve. Amíg beazonosítjuk a színeket, az alsó osztásban meg lehet keresni az annak megfelelő színű képet, illetve ugyanezen elve mentén a számokhoz párosíthatjuk a megfelelő számú gyümölcsöt. A gyerekek maguk is eljátszhatnak a könyvekkel, még akkor is, ha nem ismerik például a számjegyeket. Minden egyes számjegy alatt ugyanis le lehet számolni az annak megfelelő számú négyzetet is.
Papp Eszter

A telhetetlen hernyócska

A kelekótya kaméleon

Legelsó könyvem a számokról

Legelső könyvem a színekről

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót