OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Tükörcicák

Tükörcicák

Könyvmutartványosok  2017.01.03. 16:10

Írta:  Szabó T. Anna, illusztrálta: Maul Ági. Tessloff és Babilon Kiadó, 2013., 32 oldal
 

Szabó T. Anna - TükörcicákÍme egy könyv, amelynek a fülszövege is a gyerekekhez szól: a szerző ugyanabban a stílusban, formában nemcsak a történet egyik epizódját villantja fel (ikertortasütés), hanem utal a könyv markáns gasztronómiai vonalára:

„Nincs étvágyad? Lapozz bele-/ Vigyázz, nehogy megéhezz!”
Tetszenek nekem azok a gyerekkönyvek, amelyekben az író kiszól az olvasónak.
„És most lapozz! Valaki jön.” Lapoztunk.
„Püspökkenyér bácsi – látod?/
Kiolvastad? Gratulálok!” (piros betűkkel szedve a második sor).
Öt név szerepel a könyvben – Püspökkenyér bácsi, Cila, Laci, Anna, Lili –, mind az öt arról tanúskodik, hogy a nyelv nemcsak hordozza, hanem szolgálja a történetet, no meg arról, hogy Szabó T. Anna „tudja is, de inkább érzi a nyelvet”

 

Bátran idézhetem továbbra is Makkai Kinga méltatását Szabó T. Anna Tatok tatok c. gyermekverskötetéről: „könnyed elegancia”, „magas fokú nyelvi megformáltság”, „a nyelvben rejtőző végtelen játéklehetőségek felkínálása”, hiszen ezek a Tükörcicák című verses mesét is jellemzik. Az említett verseskötetből a Sütődal, a Gyógynövény-dal és a Sámándal című versek köszönnek vissza. Mivel a történet színtere a konyha, a költőnő még inkább tobzódik a gasztronómia témakörébe tartozó szavakban.

„Ez itt a szegfűszeg, sok pici szeg
Ez meg a szegfűbors, meleg kerek,
Mazsola, fekete vanília,
Fahéj-kéreg édes pora.” (Sütődal)
„Mi kellhet még? Vanília,
Fahéj, dió, szegfűszeg,
Mandula és pisztácia,
Mazsola, mák, málna, meggy.”

Kifejezetten élveztem a két könyvből összevágni a sorokat:

„Hol is az a kiskanál?” (Tükörcicák). „Ha kóstoló kell, itt a kanál” (Sütődal)

A szöveg és az illusztráció szervesen kapcsolódik egymáshoz, olyannyira, hogy a liszt, só, vaj szavakat (mivel konkrétan a liszt, a só és a vaj képére voltak írva) kihagyván olvasáskor, egyből érzékeltem a ritmuszavart. Ennek az összefonódásnak az egyik következménye az, hogy sokkal jobban érvényesül a kiszólás az olvasóhoz. Arról is gondoskodik a szerző, hogy a gyerekek nehogy annyira belemerüljenek az olvasásba, hogy még az evésről is megfeledkezzenek, ezért egy dupla oldalt az uzsonnaszünetnek szentel:

„Ideje, hogy pihenj kicsit.
Egyél te is, olvasó.
Itt a finom vajas kenyér.
Ha sótlan, sózz, ott a só.”

A kép és szöveg egységének másik következménye a kifejezőerő megsokszorozódása: a nyáltermelő mirigyek nemcsak a szöveg világában, hanem a valóságban is működni kezdenek: „Szánkban összefut a nyál.”

Az illusztrátor, Maul Ági maximálisan kiaknázta a szövegbe való beépítés lehetőségét: például a cicák maguk írják ki fonalból a nevüket, a tojás belebújik az O betűbe, a két tizenegy éves lányt az egyesek rejtik. A „Száll az illat, ugye érzed?” verssort tartalmazó szövegrész a sütőből szálló illatfelhőben olvasható, Püspökkenyér bácsi négy pár kézzel végzi a receptben írottakat, hogy szinkronban legyen kép és szöveg. Az uzsonnaszünet sorai a tányér peremére vannak írva, betűtésztából kirakott szövegekre emlékeztetve. De zseniális a dobozt ábrázoló röntgenrajz is, továbbá a torta különféle anyagok textúráját jól érzékeltető kollázsképe.

Nagyra értékelem a tréfás társasénekként előadott és vásári képmutogatók által is terjesztett faragószék nótájára hajazó részt:

”Ez a kamra, ez a hűtő, ez a mikró, ez a sütő”.

A faragószék nótáját itt lehet elolvasni, kezdő sorai: „Ez a kapa, ez a kasza, ez meg itt a faragószék”. A Móra Kiadó 1984-ben Ez a kapa, ez a kasza címmel, Meszlényi Attila rajzaival leporelló formájában jelentette meg. Függetlenül attól, hogy szándékosan vagy ösztönösen fogalmazott így Szabó T. Anna, szerintem sokunk számára felidézi a faragószék szakaszainak első sorait, és így tovább élteti azt.

A történetet viszont kissé erőltetettnek érzem, talán lehetett volna Püspökkenyér bácsi a legtöbbet szerepeltetett figura. Ha a cicáknak kevesebb feladat jut, valószínűleg jobban csattant volna a befejezés, amit egyébként remek poénnak tartok. A gyerekeket viszont ez nem zavarja.

Ha egy felnőtt lapoz bele a könyvbe, rögtön feltűnik, hogy kezdő olvasók számára ideális gyakorlókönyv, hiszen viszonylag nagyméretű betűkkel szedték, több részletében is a szövegtömbből kiemelve is olvashatjuk a szavakat, kifejezetten ezt sugallja a nevek és a tortafelirat kirakását tematizáló rész. Ugyanakkor a gazdag, kifejező, humoros illusztrációk lehetőséget nyújtanak az olvasás közbeni felszusszanásra, alkalmat adnak a mese képek általi rekonstrukciójára, ahogyan azt a mesehallgatás korszakában tették a gyerekek. Nehogy azt olvassa ki ebből valaki, hogy akkor kell egy gyerek kezébe adni ezt a könyvet, amikor már tud olvasgatni! A közel hat éves lányom és az alig másfél éves múlt fiam egyaránt kedveli, és ez így van a Főszerkesztő családjában is!

Forrás: Könyvmutatványosok

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót