OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Nézd, ez én vagyok! Önismeret-fejlesztő színező

Nézd, ez én vagyok! Önismeret-fejlesztő színező

Győri Hanna  2017.01.05. 20:13

Írta: Győri Bori és Szamarasz Vera Zoé, illusztrálta: Dániel András. Csimota, 2016., 90 oldal
 
nezdezenvagyok.jpgIsmerd meg önmagad, és erős leszel!
 
Mostanában elég sok szó esik az iskolai/óvodai kirekesztésről erőszakról. Elemezzük, töprengünk a megoldáson, küzdünk, menekülünk. Nyilván nagyon szeretnénk, ha a gyerekünk sem tettes, sem áldozat nem lenne. De hát a suliban tölti egész napját, nem látunk bele se az idejébe, se a fejébe, nem tudjuk megvédeni. Nem is kell. A legjobb megoldás ugyanis az, ha a gyerekek meg tudják védeni magukat - és egymást.

Nagyon sok mindent lehet tenni ugyanis előre (preventíve). A legfontosabb: adjunk szilárd önbizalmat (és bizalmat), aminek az alapja az önismeret; és szilárd erkölcsi alapokat, hogy mit nem lehet csinálni, és miért. Figyeljünk a gyerekekre, és várjuk el, hogy ő is figyeljen a másikra. (Persze sokat segít, ha a tanító is a) empatikus, b) figyelmes. És nem csak elvár efféle erényeket a kicsiktől.) Ismertessük meg vele az érzelmeket, a másikat, hogy tudjon mit kezdeni ezekkel.

Ezt hívják érzékenyítésnek.

 

Na most, ez afféle szentbeszédnek hangzik, ami rögtön rettentő unalmas. Éppen ezért semmiképp se kis prédikációt tartsunk a gyerekeknek, hanem vegyük elő a Nézd, ez én vagyok! című foglalkoztatót, és merüljünk el benne. Együtt. Nem fog ám ártani, ha nemcsak a gyerek ismeri meg magát, de mi is megismerjük az ő gondolatait/élményeit.

Ez a foglalkoztató ugyanis jóval-jóval több, mint egy színező-rajzolgató-kreatívkodó valami (és ugyanakkor simán az is). A szisztematikusan felépített kötetet egy viselkedéskutató és egy pszichológus állította össze, akik nem mellesleg évek óta a kreativitást serkentő gyerekfoglalkozásokat tartanak, merthogy az alkotás egyébként önbizalmat ad. A nem irányított foglalkozásokon a gyerek meg van kínálva sok-sok érdekes alapanyaggal, ingerrel, de abból szabadon hozhat létre tárgyakat, és a hangsúly a folyamaton van, nem az eredményen.

Nos, itt is egy folyamatban vehetünk részt, ahol előbb önmagunkat ismerjük meg kérdéseken, rajzos-gondolkozós-kiegészítős feladatokon keresztül: a külsőnket és a belsőnket, az érzelmeinket – fájdalmainkat és örömeinket, mert ezek mind mi vagyunk. Aztán a szociális hálót nézegetjük meg, amiben benne vagyunk: család, barátok, iskola/óvoda. Megnézzük, hogy mi van, ha bántanak, vagy ha látom, hogy valakit bántanak, mit érez, akit bántanak és mit érez, aki bánt. Hogy mit lehet tenni. A könyv egyes egységek után röviden levonja a tanulságokat. Gyerekeknek is érthető nyelven, de a szülők felé is fontos ez a tudatosítás. 

Ezután megfigyeljük, hogyan változunk, hogy mi magunk is sokfélék vagyunk. Szerethetők, elfogadhatók sokféleképpen. Fontos ezt tudni, mielőtt rákanyarodnánk a második nagy egységre, hogy tehát mi ilyenek vagyunk, és vannak olyan emberek akik meg másmilyenek, és mit tudunk kezdeni a másmilyenséggel: leginkább megismerni, ahogy magunkat is megismertük, és átérezni az érzéseiket, ahogy a sajátunkat is mertük átérezni. Nincs ebben semmi erőltetettség, egyszerűen az első rész előkészítő munkája után fel sem merül, hogy esetleg akkor a másik ember nem érez, vagy figyelmen kívül hagyható. A két szakasz organikus egészet alkot. Ugyanakkor a második részben kitágul a szemhatárunk, és egy csomó érdekes dolgot is megtudunk a világ mindenféle embereiről.

De mindez a sok-sok jól strukturált tudás mit sem érne, ha nem találná el maximálisan a gyerekek szintjét és hangját. A feladatok izgalmasak, humorosak, érdekesek, változatosak. Hol írni kell, hol rajzolni, hol fantáziálni, hol csak simán színezni vagy vonalvezetőzni a sok gondolkodás után, pihenésből. Lehet vagdosni, hajtogatni, van benne játék, van benn öltöztető. Ezt a könyvet egyszerűen nem lehet megunni, hetekre, hónapokra elég játékot ad, miközben a szülő is rengeteg mindent meg tud a gyerekéről.

Arról nem is beszélve, hogy iskolában mennyire hasznos lehet, egyfelől megelőzésképp, de mediáláskor, megtörtént erőszak esetén is, hiszen indirekt módon tud így az áldozat kommunikálni helyzetéről. Ennek a könyvnek minden osztályban ott lenne a helye.

Mindez Dániel András nagyszerű rajzaival, aki a fantáziájával itt-ott kiegészíti egy-egy poénnal a szöveget, teret ad a gyerekeknek, de vonzó, helyes figurái, groteszk-vicces állatai és lényei egy hívogató univerzumot teremtenek, amibe belépve egyszerűen jó érzés kalandozni. Önmagunkban. És megerősödve visszatérni a mindennapokba.

Nézzük csak meg pár képen, hogy mi történik!
 

https://www.pagony.hu/resources/images/o4/lp/r5/post_side/bori2.jpg
 

Itt a testvérek együtt töltötték meg a buborékokat, nagyon érdekes közös élmény volt!

https://www.pagony.hu/resources/images/65/l2/x1/post_side/bori3.jpg

Bár elvileg valódi sokféleséggel kell kiegészíteni, itt a válaszadó kisgyerek inkább fantáziált.

Az érzések testi tünetei: kiderült, hogy a düh és a bánat is a végtagokon keresztül távozik a delikvensből viszketés, meleg, és verekedni-akarás formájában. Ezért rúg a falba, ha dühös. Viszont a jó érzések is ugyanitt jönnek ki!

bori1.jpg


 

Az elképzelt ország: Cukorkaföld. Ahol szerencsére nincs fegyvertartás.

https://www.pagony.hu/resources/images/jg/t8/i6/post_side/bori11.jpg

bori1.jpg

Mit tennél, ha látnád, hogy bántanak valakit? Nagyon fontos téma, hiszen a legtöbbünk mégiscsak tanú, akik hallgatásukkal legitimálják az eseményket. Érdemes végiggondolni, hogy mit miért nem csinálunk, és hogy igaz-e ami visszatart.

bori5.jpg

 

Itt arckifejezéseket kell elmutogatni egymásnak, egy igazi nevetős játék, és kimozdít a könyv teréből.

Igazán örvendetes, hogy az összes háziállaton kívül a családjának is ki tudja mutatni az érzelmeit a gyermek.

bori12.jpg

Győri Hanna

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót