OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
ÓVODAI ÉLET
ÓVODAI ÉLET : 3/ ÓVODAI ÉLET - Mi a jeled? Óvodások alapkönyve CD-melléklettel

3/ ÓVODAI ÉLET - Mi a jeled? Óvodások alapkönyve CD-melléklettel

  2016.09.02. 16:21

muller-peter-sziami-mi-a-jeled-ovodasok-alapkonyve
Írta: Müller Péter Sziámi
Illusztrálta: Igor Lazin
Kiadó: Ciceró Könyvstúdió, 2013
Oldalszám: 88

Ha egy felnőttől megkérdezik, mi volt a jele az óvodában, nagy valószínűséggel emlékszik rá. Az viszont egészen biztos, hogy egy óvodás számára az autó, virág, napocska, hóember, halacska vagy pöttyös labda mindenképpen többet jelent önmagánál, mint ahogy a süni, méhecske vagy lepke is.

Müller Péter Sziámi verses-zenés-rajzos könyvében az óvodai jelek és csoportok nevei életre kelnek, dalra fakadnak a Palinta társulat segítségével, testet öltenek Igor Lazin remek rajzai által, és csak arra várnak, hogy találkozzanak tulajdonosaikkal...

Óvodásoknak, óvó néniknek és szülőknek nélkülözhetetlen, hiánypótló kézikönyv CD-melléklettel.

 

Irigylem ezt a művésznevet: Sziámi, amelyen ifjabb Müller Pétert ismerjük és szeretjük. Bennem is ketten laknak. Egyikük: pontos és rendes kispolgár, aki megbízható családapa, avatott szervező és rendrakó, elszánt teniszező és gitáros, íróasztalán a ceruzák tűre hegyezve, a tárgyak moccanthatatlanul a kijelölt helyükön várnak sorukra. Másikuk: az agyament prózaíró, aki mindig olyasmivel foglalkozik, amivel eladdig még soha.
 

Sziámiban választott védjegyén túlterjeszkedve legalább hárman vannak, 1. lázadó rocker, 2. reménytelennek látszó ügyek nagyvonalú kivitelezője, 3. színpadi és dalszerző. Újabban különbféle (sic!) jermekversekkel kísérletezik.

Már az első kötetére is fölfigyeltem (kicsi, NAGY, közÉpső), noha a meseközönségnek való fiaim kilenc és fél évesek voltak, az óvodikos korosztályból tehát jócskán kinőttek. Most tíz múltak, így a Mi a jeled? látványosan nem nekik szól. Ettől azonban még kedvtelve hallgatják, olykor olvassák. Egyikük (Peti) versmondó versenyre majdnem ebből választott, végül egy nagyosabb költemény mellett döntött.

Sziámi maga így meséli:

„Korábban csináltam már színházat és költészeti műhelyt gyerekeknek, de amióta három kicsi van nálunk, azóta szinte kötelező verset írni a gyerekeknek. Az egész onnan indult, hogy Peti 2-3 éves korában megkérdezte, hogy mivel foglalkozom, amire azt válaszoltam, hogy költő vagyok. Akkor azt mondta, hogy írjunk egy verses könyvet, aminek az lesz a címe, hogy A járművek élete. Meg is írtuk, rajzok is készültek hozzá, jelenleg a fiókban van, pontosabban a zongora tetején. Aztán Peti egyszer csak iskolás lett, és jött az iskolai szavalóverseny, szabadon választott verssel is lehetett indulni, ezért Peti megkért, hogy írjak neki egy verset.” (Interjú a Prae.hu-ban) Úgy látszik, Petik szeretnek szavalni.

Tegyük hozzá, hogy M. P. Sziáminak hat jermeke van, különbféle anyáktól. Néhányat ezen fölül nevelt (nevel?). Alapanyag s tapasztalat bőséggel jutott neki. Mégis meglepő, milyen egyszerű ötleteket vesz komolyan. Most például az óvodai jeleket, s írt a gyakoriakról egy-egy verset. Ésszerű, egyszerű, nagyszerű ötlet és szerkesztő elv.

 

Emelje föl a kezét, aki nem járt óvodába. E törpe kisebbséget talán meglepheti, milyen nagy a hatása annak az – általában vaktában – adott s kapott ábrácskának, amelyet a drága szülő kénytelen belehímezni (ügyetlenebb apuka vízhatlan filctollal odakörmölni) minden ruhadarabba, ha nem akarja, hogy elkeveredjen. A jel eleinte fontosabb a névnél. Nagyobb óvodákban a szobáknak is van jelük, tudni kell, hogy a gyerek hová tartozik. Neki is, apjának-anyjának is meg kell jegyeznie.

 

Érdemes komolyan venni ezeket a pici szimbólumokat. Elliot Aronson, a modern szociálpszichológia doyenje írja le az alábbi szimpla kísérletet. Végy egy óvodás vagy alsó elemista kollektívát. Osszad a srácokat két, azonos létszámú csoportba. Kapjanak az egyikbe kerültek piros trikót, a másikba kerültek kéket. Aztán csak figyelj. Kevés vártatva kialakul a piros és a kék öntudat, kölcsönösen lenézi egymást a két mesterségesen létrehozott csapat, magukat (az ő színükhöz tartozókat) értékesebbnek, jobbnak, szebbnek tekintik, mind erősebb versengés alakul ki, még olyan gyerekek között is, akik legjobb barátok voltak, mielőtt másféle trikót húzhattak. Ennek fényében ne gondolja senki, hogy büntetlenül osztogathatunk bárminő jeleket a serdületleneknek. Kár, hogy az óvodai jelek lélektani hatását még nem vizsgálták szakemberek. Azt sem, számít-e, hogy mi az iskola neve, ahová jártunk. Kérdés, több költő kerül-e ki az Adyból, több prózista a Móriczból? Hölgyeim és uraim, én a Karikás Frigyes általánosba jártam, majd a Kölcsey gimibe. Lehettem volna forradalmár? (Kétlem.)

 

Sziámi könyve alaposan kifejezi az óvodai jelképecskék értelmét és következményeit, így tehát szociálpszichológiai megfigyeléseket tartalmaz, talán a szerző tudtán kívül. Vagy mégsem. Szerintem M. P. Juniort érdemesebb komolyan benni annál, mint amennyire ő teszi. Csörgősipkával a fején táncolta át ezt az életét, bungyur hajzuhataga kilógott körben. Noha komolyzenei fesztivált alapított, az Operaház tanácsadója volt, vezetett kiadót, szerepelt a Down-szindrómások színházában, menedzselte a rock and roll szigetet, bármi legyen is a jelenlegi hivatalos neve. Akit komolyan vesznek mások, annak nem szükséges komolyan vennie önmagát? Másik idézet az említett interjúból:

„A családi legendárium szerint Weöres a Bóbita jelentős részét nekem írta, amikor kisgyerek voltam. Nekem ő volt az első mentorom, neki mutattam meg először a verseimet, ő volt az első, aki biztatott. Ő vitt el Vas Istvánhoz, majd Kormos Istvánhoz is. A tényekhez hozzátartozik, hogy örökbefogadott gyerek vagyok, eredetileg Végh Péter néven születtem, Végh György költő, műfordító után, akinek legendás gyerekversei vannak, nyilván ez is hatott rám. Bár ez talán mégsem mérhető Müller Péter későbbi hatásához, aki 12 éves korom óta igazi édesapám lett, biztatott, tanított, eljárt a koncertjeinkre, velünk bulizott a fesztiválokon az anyukámmal és a húgommal együtt.”

Igen. Sziámi szerencsés. Van mit irigyelni. Ha nem csalódom, óvodás korú gyermeke már nincsen, a legapróbb is följutott az iskolába. Így az óvodai tárgyú versáradásnak esetleg vége. De mint ő maga mondta, kezdődhet a suliban hasznosuló költemények írása. Nem csodálnám, ha legközelebb az elemi iskola jelhasználatából állna össze egy kötet. Ezt a mostanit a megbízható Ciceró Könyvstúdió gondozta, megadták a módját. Igor Lazin rajzai pompásan illeszkednek a megrímelt gondolatokhoz. Az ő műve a Kistehén, s úgy mondja, a Hold az otthona. Ezek szerint az ottani viszonyok igen hasonlítanak az itteniekre. Ráadásnak CD-t találunk a könyvben, ha végighallgatjuk, érezhetjük, hogy M. P. voltaképp dalban mondja el a magáét akkor is, ha versel. A Szívrobogás utolsó sora:

„A ritmus az, hogy tidam-tidom… tudom.”

Müller Péter SziámiA kötet belső címlapjára odaírhatja az ifjú tulajdonos a nevét. Alá az óvodai jele rajzolandó, saját kezűleg. A borítóra nyomtatott ajánló szerint a felnőttek nagy valószínűséggel emlékeznek a saját óvodai jelükre. Be kell látnom, hogy már megint kilógok a valószínűségből. Nekem gőzöm sincs. Bezzeg a gyermekeim közül még a harminchét éves is tudja.

Drága olvasók, ha valaki azonos óvodába járt velem (Fasor – akkor Gorkij fasor) eleje, közel a Dózsa Györgyhöz), az ötvenes évek elején, s netán emlékszik a saját jelén kívül az enyémre is, kérem, legyen híradással.

A Figyelő 2014/3. számának Olvasni arany rovatában megjelent írás szerkesztett változata.

Forrás: olvassbele. com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót