OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
ÓVODAI ÉLET
ÓVODAI ÉLET : 2/ BESZOKTATÁST SEGÍTŐ - Óvodások kézikönyve

2/ BESZOKTATÁST SEGÍTŐ - Óvodások kézikönyve

  2019.05.01. 16:45

Finy Petra - Óvodások kézikönyve - ÜKH 2019Írta: Finy Petra
Illusztrálta: Rippl Renáta
Kiadó: Manó Könyvek, 2019
Oldalszám: 56

"Mindkét lányom másképp szokott be az óvodába.

A nagyobbik, aki ismerte leendő ovis társait, és már előtte is folyton velük játszott, szinte észre sem vette, hogy óvodás lett, természetesen simult bele az helyzetbe.

A kisebbik lányom, aki világéletében kismacskaként bújt hozzám, bizony nehezen fogadta el, hogy ezentúl óvodába kell járnia. Volt sírás és csimpaszkodás bőven, mégis valahogyan átvészeltük a beszoktatást. Sok öleléssel, beszélgetéssel, meséléssel.

Ezt a könyvet azoknak az ovisoknak és szüleinek írtam, aki szintén hisznek a kimesélés erejében. És tudják, hogy az ismeretlentől nem félni kell, hanem barátkozni vele, és megismerni." Finy Petra

Az ovikezdés nehéz dolog. Gyereknek és szülőnek egyaránt. Talán néha a szülőknek kicsit nehezebb is, hiszen ez az első elengedési lecke az életünkben. Jól jön ilyenkor egy jó barát. Netán egy könyvbarát. 

Az Óvodások kézikönyve ilyesféle barátként működik. Nem oszt tanácsokat, nem okoskodik, szerényen a háttérbe húzódik, mégis biztos támaszként van mellettünk, és a legnehezebb pillanatokban mindig lehet rá számítani. Pont, mint egy plüsskedvencre.

A szöveg és a sok színes, szívmelengető rajz részletesen mutatja be a gyerekeknek, milyen is ez a nagy kaland, amit óvodának hívunk. A beiratkozástól kezdve az első ottalvásig, és az új hely megszokásáig. Teszi mindezt szeretettel és humorral, azzal két eszközzel, ami az élet lélekpróbáló helyzeteiben mindig a segítségünkre van.

 

Carbonari

finy_1.jpg

"Azért nem hiszem, hogy varázslók járnak ide. Én inkább gyerekeknek nézem őket." - mondja Luca, a főhős kislány, akinek bemutatásra kerül, milyen is az az óvoda.

A Manó Könyvek az óvodához közelítő korú gyerekek szorongásainak, félelmeinek feloldására és kérdéseiknek megválaszolására jelentette meg Finy Petra Óvodások kézikönyve című művét. A kedves, okos, szeretettel terelgető mondatokat Rippl Renáta látta el szemet gyönyörködtető, amolyan ráfeledkezősen vonzó, kíváncsian érdeklődő rajzokkal.

petra1.png

Vallomással tartozom: sosem voltam óvodás. Amikor 3-6 éves voltam, mifelénk még gyakori volt az egy keresős családmodell, ahol az anya otthon volt és majd szétszakadt akkor is a kert - gyereknevelés - baromfi-sertés udvar - háztartási munka sokszögben, de valamivel több ideje volt rám, mint a mostani hajszolt világban élő szülőknek gyerekeikre.

ovoda.jpgBezzeg én már nem voltam ilyen szerencsés, két és fél éves korában ment bölcsődébe a fiam. A beszoktatást senkinek sem kívánom! Akkor valóban fél karomat adtam volna ezért a kötetért. Aztán jött az óvoda. Meg kell mondanom őszintén: már nem emlékszem, mi történt azzal kapcsolatban, kérdezgetett-e a gyerek (aki ma már lassan krisztusi korba ér), és ha igen, mit feleltem neki. Csak a magam félelmeire emlékszem: jó óvodát választottunk-e? Kedvesek és megértőek lesznek-e az óvónénik? Megeszi-e ez a finnyás kölyök azt, amit elé tesznek? Érdekelni fogja-e az egész, szívesen fog-e menni oda, vagy reggelenként vért izzadunk, ő is, én is?

Aztán ma elém került ez a könyv Finy Petrától, amely a gyerek szempontjából teszi fel... nagyjából ugyanezeket a kérdéseket. Mert ugye a gyerek - akit Lucának hívnak - a játszótéren csak meginterjúvolja pajtásait, mit szólnak az óvodához, milyen is lehet az, és ilyen válaszokat kap rá:


petra.png"Misu szerint az óvoda egy nagy ház,
amibe a gyerekek járnak dolgozni. 

Lilla szerint az óvodában mindig
főzeléket kell enni. Reggelire, tízóraira, ebédre és uzsonnára is.

Hanna szerint az óvodában egész nap kötelező aludni.
Addig, amíg a szüleid érted nem mennek."

Micsoda szorongattató válaszok, nem igaz? Gyerekeink kicsi feje félelemmel tele, mi lesz, hogy is lesz: az ezekre adandó, megnyugtató válaszokért  született meg ez a könyv, és nemcsak gyerekeknek. Semmi hurráoptimizmus, amitől gyerekként és felnőttként is viszkettem, hanem egyszerű mondatok, világos magyarázatok, kedves, mulatságos félreértések:

"Anya azt mondja, majd én is kapok egy óvodás zsákot benne fogassal, fölötte a jelemmel. Nyáron elmegyünk beszerző körútra. Nem tudom, a beszerző körút hol van. Talán közel a Margit körúthoz."

A mű végigvezeti a gyermeket a tavaszi óvodalátogatástól (hová is fogok járni? kik is vannak ott? hogy néz ki a játékpolc, tényleg varázslók dolgoznak-e ott, stb.) a rákészülő nyár gondolatain keresztül az utolsó éjszakáig, amikor az izgalomtól aludni is alig tud a csemete, de még a plüssnyuszija is kitágult szemekkel fekszik, annyira transzban van ő is az ovi első napjától. A mű Luca első, óvodában eltöltött hetéig tárgyalja az ottani lét gyermek szempontból fontos állomásait, történéseit. A kötet kicsit a szülőket is felkészíti arra, hogy mi minden kell az óvodába tárgyi szükségletként és miért. A napirend, ami általános lehet az ország hasonló jellegű nevelési intézményeiben, itt nyílt titok, valamint nem fél tabutémákat sem feszegetni, mint bepisilés, verekedés, és világos, egyenes, megnyugtató válaszokat ad arra is.

A szerzőről

finypetra.jpgKedves, finom humor, pár éves csimoták testi-lelkivilágának abszolút ismerése, az óvodai rendtartásban való jártasság és a szülők rezdüléseinek finom hangolása jellemző erre a műre, amit bátran javaslok óvodába készülő gyermekek és szüleik értő figyelmébe.

Sok felmerülő kérdésre adhat megnyugtató, teljes körű választ az óvodával még nem találkozók számára. Ne legyen ismeretlen, ne legyen szorongást keltő intézmény, hadd táruljanak fel csodás, de mégis hétköznapi titkai, hadd láthassa mindenki, de főleg a gyerek: ez történik ott, így történik ott, ez lesz, amikor belépek az immár ismeretlenül is ismerős kapu küszöbén.

A szerző a kimesélés erejében hisz, és abban, hogy az ismeretlentől nem félni kell, hanem megismerni.

"Szerintem jó lesz az óvodába járás. Nekem legalábbis egy hét után eléggé tetszik. Remélem, ez még három évig így marad. Állítólag annyi ideig kell óvodába járni. Kivéve az óvó néniknek és a dadusoknak. Ők egész életükben ovisok maradnak."

Forrás: kulturpara.blog.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót