OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Paulovkin Boglárka (1) Interjú/2012

Paulovkin Boglárka (1) Interjú/2012

Széles L. Gábor   2017.02.19. 00:55

Paulovkin Boglárka munkái bravúrosan ötvözik a klasszikus technikákat a modern tipográfiai megoldásokkal. A részletgazdag képek sajátos teret adnak a szövegeknek, és nagyban segítik a mesék befogadását. A grafikusművész-illusztrátorral a szegedi Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárban nemrégiben  nyílt kiállítása apropóján ültünk le beszélgetni. (A tárlat 2015. február 28-áig volt megtekinthető.)
  • Mióta foglalkozik illusztrációkészítéssel? Hogyan kezdődött ez az egész?
A MOME (akkor még Iparművészeti Egyetem) tervezőgrafika szakán tanultam, amikor az első illusztrációimat készítettem. Mestereim voltak Pálfi György, Kis István, Felvidéki András, akik a figyelmünket egyaránt ráirányították a mai, sokszor akár groteszk látásmódra is, de a klasszikus képalkotó technikák szépségére, a mesterségbeli tudás fontosságára is. 2002-ben fedeztem fel egy olasz nyelvű mesekönyv-pályázatot: itt a pályamunka egy teljes mesekönyvmakett elkészítése volt, vagyis meg kellett tervezni a kötetet, szöveg és kép elhelyezkedését, és végig illusztrálni "egy, még kiadatlan olasz nyelvű történetet".

 

Én egyetlen olasz meseírót sem ismertem, így a magam középfokú olasz tudásával nagy bátran belevágtam a szöveg megírásába is. Olasz barátaim, meg a nálunk tanuló Erasmus-os diákok segítettek igazán olaszossá formálni a szövegét.
 
Ez a kis könyv azután ott bekerült a legjobbak közé, kiállították, Livio Sossi professzor, a zsűri elnöke nagyon szerette ezt a munkát, örömmel fel is ismerte Bolognában 2004-ben, a nemzetközi gyerekkönyvvásáron, amikor a Pagony Kiadó bemutatta  az akkor friss, ropogós magyar kiadását. Mindez, mint első tapasztalat, nagyon sokat jelentett nekem.
 

Nem sokkal ezután kaptam lehetőséget az Élet és Irodalom folyóiratban a munkáimat megmutatni a közönségnek, ahol felnőtt grafikáim jelentek meg, de ezek az autonóm képek is egyfajta gyerek-látószöget tükröztek. Szerették ezeket a rajzokat, nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, közülük a legmeghatározóbb Kiss Ottó és Janikovszky Éva íróké lett: így született meg a Csillagszedő Márió című kötet 2003-ban, amiben ott volt erősen az ÉS-ből megismert különös látásmód, ami remekül passzolt Kiss Ottó "cérnahangra" írott szövegéhez - mindkettőben több réteg rejtőzhetett el, nem csoda, hogy a kis kötetet hamarabb kedvelték meg az egyetemisták, mint a kisgyerekes anyukák, bár én édesanyaként is azt tapasztalom, hogy igen jól "működik" a könyv akár már nagyobb óvodás korban is.

A "mórás" könyv megjelenése előtt, az egyetemi évek alatt már illusztráltam a Scolar kiadónak, készült az általam tervezett és illusztrált Mesék tíz órakor kötet, Szecsődy Leó máig egyedülálló, az egyházi év rendje szerint válogatott, Bibiliához kötődő, ám csöppet sem didaktikus meséiből (épp most jelent meg újra az AOI Kiadónál). Summa summarum: a diplomaévben nem kellett különösebben törnöm a fejemet, hogy a tervezőgrafika melyik ágában helyezkedjek el, valósággal húzott a gyerekkönyvek-, kiadványok világa és az illusztrálás.

  • Milyen technikával dolgozik egész pontosan?

KÉPGALÉRIA

Sokféle technikát használok munkáimban, a digitális képalkotástól (Elbújtam! - Csodaceruza kiadó, 2010, Csizmás kandúr, Csimota, 2011) a klasszikus festőtechnikákon át (A katicabogár elveszett pettyei, Pagony-PXB 2004, Róka és Egér új otthont keres, Pagony-PXB 2006, a Scolar kiadó Olvasó sorozatának első darabjai, stb.), amelyekben tempera és akrilfesték adja a színeket, rajzszén vonalak a kontúrokat, egészen a legutóbbi kötetig, az Egyszervoltig, ahol egyfajta archaizáló tollrajz kerül elő az eszköztárból, a színes táblákon pedig ezt a tollrajz-vonalhálót az akrilfesték finom árnyalatai varázsolják színessé. 

Az én generációmból többünknek természetes, hogy a könyveinket magunk is tervezzük, tördeljük: Takács Mari, Gyöngyösi Adrienn, Baranyai András vagy Nagy Norbert - és persze folytathatnám a sort! - éppúgy értői a tipográfiának, mint a könyvtervezésnek és az illusztrálásnak. Büszke vagyok rá, hogy az egyik első olyan alkotó lehettem itt Magyarországon, aki könyvei lapjaira behozhatta a modern tipográfiát - már egész pici korban is lehet a szöveget is játékosan, ám értelmező módon kezelni, a szöveg látványa, tördelése, rangsorolása nagyban segíti a megértést, a követést, és segíti az olvasástanulást is. Nem utolsó sorban pedig jó móka!

  • Honnan meríti az ihletet a rajzoláshoz?
A dolgozószobám a házunk legfelső szintjén van. Reggel, miután a kisebb gyerekekt elvittem az oviba, iskolába, felmegyek, és pár percig csak nézek ki az ablakon. Ugyanaz, mindennap, és mégsem ugyanaz. Tiszta időben ellátni a Nyakas hegyig, a másik oldalon nyárfasor, szántóföldek, a domb - mindig más és más arcát mutatja, ha süt anap, ha pára lengi be, ha hó borítja vagy akár ha zuhog az eső. Ebben a környezetben egészen más a természettel együtt élni, mint a nagyvárosban.
 
Nagyon sokáig éltem Budapesten, és akkor az inspirált, amivel nap mint nap találkoztam: a város épületei,  a terek, az utcák, a járművek és az emberek, akik belakták mindezeket. Ez nem múlt el nyomtalanul, most is tudok belőle meríteni, mint ahogy a sok utazásunk képeiből, hangulataiból is, de a mostani életünk ritmusa, a természethez való közelség talán elmélyültebbé, letisztultabbá formálja mostanában az alkotásaimat is. Több a csend, több a bámulás, kifelé is, meg befelé is. Ehhez idő kell, elmélyülés, egyedüllét.
 
Amikor dolgozom, máshol vagyok. Abban, amit épp rajzolok, festek. Mostanában éppen a Balatonon, mert Róka és Egér balatoni kalandjaiból svéd nyelven egy komplett képeskönyv készül. De hamarosan egy különös szigetre látogatok, amelyet Boldizsár Ildikó álmodott meg, aztán pedig egy nem is egészen evilági tájat kell kitalálnom Borbáth Péter különös hőseinek. Szerintem nem vagyok egyedül ezzel, de munka közben még a szereplők mozdulatait, fintorait is lejátszom. Nyár elejére várjuk a negyedik gyermekünket. Úgyhogy zsivajból is jut bőven. Nap mint nap történnek velünk a mesék, kalandregények, sőt kamaszregények, 3 és 17 év között. Kell ennél több ihlető forrás egy illusztrátornak? Inkább csak néhány polcnyi idő-befőtt kellene a kamrában, amit bármikor elővehetek, amikor szorítanak a határidők!
 
Forrás: rendezvenyajanlo.blogspot.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót