OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MIKOR-MIT-MIÉRT MESÉLJÜNK?
MIKOR-MIT-MIÉRT MESÉLJÜNK? : A hallott mese fontossága - Interjú Vekerdy Tamással

A hallott mese fontossága - Interjú Vekerdy Tamással

"Gyerekkoromban nálunk mindennap azzal végződött, hogy vagy anyám, vagy apám mesélt nekem. Ne úgy képzeljétek, hogy elővettek egy meséskönyvet és elkezdtek felolvasni belőle. A mi családunkban mindenki tudott történeteket kitalálni. Én a magunk meséit hallgattam évek hosszú során át.

Apám többnyire Jani mackóról beszélt, néha pedig tüzes krampuszról, akit azért tiszteltem, mert hiába hívták tüzes krampusznak, szőke volt és kislány. Anyámnál viszont megrendelhettem, kiről szeretnék hallani, ki legyen a mese hőse. Ifi-e, a macskánk, Agancsos, a barátnőm, Telebutipáti akit én találtam ki, a szomszéd padlásra felszökött görény, vagy a néni. A rettenetes néni, akitől iszonyodtam, mert éreztem, hogy nem szeret, és aki sokkal valószínűtlenebb jelenség volt a tüzes krampusznál, mert szőlője volt, háza, és ősszel nagy kosárban sült csirkét hozott és somot a szüretéről.

Hányszor elképzeltem, mi lenne, ha valami irtózatos véletlen a néni hatalmába adna. Ő gondolkoznék helyettem, esetleg mindnyájunk helyett. Ilyenkor bebújtam a paplan alá, úgy megijedtem a gondolattól. Ha aztán megmondtam, kiről szeretném a mesét, anyám gondolkozott egy cseppet, begyűrte a takarót a talpam alá, ki nem takarózzam megint éjszaka és nekikezdett a mesélésnek. Képessége szerint az én édesanyámnak írónak kellett volna lennie. De nem jutott ideje rá, mert édesanya lett és attól fogva, hogy megszülettem nekem adta az egész életét. Esténként csak mondta, mondta a maga kitalált a meséket és így teltek a napok hármasban, mert a meseszóra apám is otthagyta a könyvét és odaült mellénk, hallgatni a különös történeteket.

Ha visszagondolok a gyerekkoromra, mindig ezt az elalvás előtti félhomályt látom. Álmosodó magamat, és köröttem gyermekéveim őreit, anyámat, apámat meg a meséket."

 

Jó napot kívánok, én egy hároméves kisgyerek anyukájaként szeretnék kérdezni. A véleményüket, illetve hát nem tudom, ha lehet akkor esetleg később majd Vekerdy Tamás véleményét, a diavetítőről, diafilmekről, hogy mikortól ajánlott, nem ajánlott? Na most mi nem nagyon tévézünk, illetve a gyerek sem. Tehát ennek a tekintetében mi a véleményük?

Vekerdy Tamás pszichológus:

Igen. Diavetítő. Három éves kisgyereknek semmiképp nem vetítenék diavetítővel. Általában tudni kell, hogy a hallott mese az igazi mese, amihez a gyerek önmagában készít képeket. Ez segít feldolgozni igazán az ő szorongásait, vágyait, düheit, ismereteit, mindent.

De kiegészítésképpen Ön a tévé elé sem ületi a hároméves gyereket?

Vekerdy Tamás pszichológus:

Hallani kell a mesét. A háromévesnek különben is még csak az ő kis napját mesélem vissza, én nem vetítem neki még Jancsi és Juliskát vagy Hófehérkét, semmi ilyesmit. Vele mit történt. Arról mesélek, vagy kis állatok rövid kalandjairól. Zseniális angol könyvet ismerek, Patrickról a pici medvéről. Az egyik könyv arról szól, hogy elmegy anyukájával kabátot venni. Másik könyv arról szól, hogy este lefekszik. Ez egy kis könyvecske. Remek, egy este végigolvasható. Harmadik könyv, villamoson utazik. Ilyen jellegű könyvek azok, amelyek elmondják, hogy a kismackóval mi történik, ami a gyerekkel és ezek a jó mesék ekkor. A nagy mesék azok négy és fél, ötéves kor körül kezdenek jönni és akkor nagyon fontosak, de nem diavetítőn. A diavetítő fázisrajz. Pontról pontra. Most kilép a házból, most már szalad, most a sűrűbe került, tépi a ruháját az ág. Ez súlyos hiba, mert ez elveszi a gyerektől a kép, a belső képkészítést, miközben a gyerek nagyon örül neki, mert nem tud különbségek tenni külső és belső kép között, ahogy erről sokat beszéltünk. Persze a diavetítő még mindig jobb, mint a televízió. A mesét hallgatni kell. Most ezzel együtt természetesen a mi családunkban is volt diavetítő és vetítettünk is a négy és fél, ötévesnek néha.

De nem is volt televízió.

Vekerdy Tamás pszichológus:

Televízió nem. És akkor azt megnézte és, de nagyon keveset vetítettünk a diavetítőn. Ez nem helyettesítette az esti mesét. Este mese van, de ha például nyaralunk, esik az eső és akkor a báty vetít a húgocskájának és jól szórakoznak. Igaza van a papának, jó félhomályban ülni, sötétben.

És családiasabb, mint a televízió, ami intézményes.

Vekerdy Tamás pszichológus:

Családias. És még azt is el tudom képzelni, hogy kibírja egy gyerek a diavetítőt, vetítek neki és annak is megvan a maga bája és varázsa, ugyanúgy ahogy a tévétől sem tud elszakadni. Egyik rosszabb, mint a másik, vagyis a tévé a rosszabb ezekből. De minden esetre az esti mese helyére én a diavetítőt semmiképp nem tenném, miközben dogmatikusan ki sem tiltanám a lakásból. Nem mondanám azt, hogy ez kizárt dolog, lehetetlen.

De mindenesetre ez még egy-két év múlva ráér és akkor majd érdemes megnézni, hogy egyáltalán a gyerek hogy viszonyul hozzá. Ha ő nagyon szereti, hogy egy-egy mesét együtt megnéz a család diavetítőn, hát akkor az biztos nem árt.

Vekerdy Tamás pszichológus:

A hallgatott mese a jó és először mindenképp hallva kell a mesét megismerni. Az az egy-két illusztráció, ami a régi mesekönyvekben volt, amilyeneket most újra kiadtak, a kitűnően kidolgozott illusztráció ami, egy-kettő egy meséhez, az segíti a gyerek fantáziáját.

 

Forrás: Vendég a háznál - Kossuth rádió

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót