OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KALAND ÉS MESEKÖRKÉP
KALAND ÉS MESEKÖRKÉP : A pormanó felbukkan - meseregény

A pormanó felbukkan - meseregény

Szembetűnő blog  2016.11.16. 00:45

8-10 éveseknek
Ferenczi Szilvia: A pormanó felbukkanÍrta: Ferenczi Szilvia
Illusztrálta: Ráduly Csaba
Kiadó: Könyvmolyképző, 2015
Oldalszám: 160

"Szándékom, hogy a mesém észrevétlenül tanítson, anélkül, hogy leereszkedő lenne vagy kioktatna. Ha egy gyerek többször is szeretné hallani vagy olvasni az adott mesét, az jó jel." (Ferenczi Szilvia)

Éjjel Vili furcsa neszt hall a szobában, és egy meglepő lénnyel találkozik: a pormanóval. Az új lakó a legváratlanabb helyeken bukkan fel, csámcsogva eszik az ágy alatt és tiltakozik a fürdés ellen. A kis bajkeverő Vilivel tart az iskolába, de bizony ott nyoma veszik. Nincs mese, meg kell menteni! A kéményseprű és az ereszlakó siet a fiú segítségére.

Érdekel, hogy lehet kijutni egy porszívóból? Hogy lehet kötélugrást tartani egy kémény belsejében? Hogy lehet feltűnés nélkül felmászni egy tanár fejére?
Izgalmas kalandok, sok nevetés és kedves kis lények várják a gyerekeket ebben a vidám történetben.

 

"- És mit csinálsz egész nap?
- Nézelődöm, és porral szórom tele a padlót, a polcokat. De azt szeretem a legjobban, amikor a plafonon hintázhatok."
Történetünk elején a kis Vili egyik éjszaka megismerkedik a pormanóval, aki - mint kiderül - régóta a ház vendége. Tőle tudjuk meg, hogy ő "gondoskodik" arról, hogy Vili anyukája ne unatkozzon, és szabad perceit takarítással tölthesse el. Pormanó rengeteg érdekes információt közöl Vilivel - meg persze, velünk is, így többek között azt is megtudhatjuk, hogy legádázabb ellensége: a porszívó. Egy porszívó-csőben való félelmetes utazás bizony senki emberfiának nem kellemes élmény, hát még egy pormanónak. A vicces az egészben az, hogy miközben a pormanó mesél és válaszol Vili kérdéseire, abszolút átérzem a kisfiú rácsodálkozását. Mert, hát tényleg: honnan máshonnan érkezhetne állandóan újabb és újabb por (rögtön takarítás után) a házba? De nem? És nem erről szól-e a gyermekkor? Mindenre megvan a "racionális" magyarázat, csak a szülők, a felnőttek elől ezeket a magyarázatokat néha el kell rejteni. Hiszen úgysem értenék. Így igyekszik Vili is megkímélni a pormanót az édesanyjával való találkozástól, sőt, először még barátjának is csak nehezen meri bemutatni az újdonsült szobatársat. Akihez hamarosan újabb kispajtások csatlakoznak. A kalandok pedig csak itt kezdődnek igazán...
" Haver, azt gondoltad, hogy majd a véletlenre bízom a dolgokat?
Egy pormanó nem megy egy vízzel teli vödör közelébe többszörösen megerősített porfonál nélkül."

 

 

...mert persze, a mi kis pormanónk nem ülhet otthon tétlenül. Az iskola pedig épp alkalmas terep arra, hogy mindenféle - veszélytelennek a legkevésbé sem nevezhető - helyzetbe keveredjen. Ráadásul, itt is akad néhány "pályatárs", akivel megismerkedik. Érdekes, de pont itt vesztem el picit a történetben, vagy úgy is mondhatnám: picit eltávolodtam az eseményektől, és mintha - Vilivel együtt - én is ott felejtettem volna a rosszcsontokat az iskolában. Tudtam, hogy nem lesz bajuk, és magukra hagyhatom őket.

Mindez pedig nem változtat azon, hogy szerettem olvasni a könyvet. Talán az üzenete miatt jobban, mint a történet miatt. Kicsit felidézett bennem régebbi filmes élményeket (A Nicsak, ki beszél még? klotyómanójára emlékeztek?), meg elgondolkodtatott olyan dolgokon, minthogy: legyőzhetjük-e úgy félelmeinket, hogy megbarátkozunk velük? Vagy ezzel már le is győztük őket? Kiben bízhatunk meg gyerekként? Kivel oszthatjuk meg a titkainkat?

"Nem is gondoltam, hogy ennyi mindenkire számíthatok, ha bajba kerülök."

Szóval, valahogy úgy érzem, hogy A pormanó felbukkan is amolyan igazi gyerkőccel-beszélgetős könyv, és az az igazság, hogy roppant kíváncsi vagyok, hogy a gyerekek milyen kérdéseket, gondolatokat fogalmaznának meg a történettel kapcsolatban, és hogy azok milyen, első ránézésre talán aprónak tűnő dolgokra hívnák fel a figyelmem.
 
Összességében tekintve, a mesekönyvek világban tett újabb utazásom ismét sikerrel zárult. Ferenczi Szilvia története igazán kedves, Ráduly Csaba illusztrációit pedig  egyszerűen imádtam. A szöveggel kapcsolatban viszont számomra roppant bosszantó volt, hogy nem a sorkizárt igazítást alkalmazták, erre esetleg a következő kiadásban érdemes figyelni. Most pedig megyek, megkeresem a szobám pormanóját...

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót