OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
BABAKÖNYV: BABAJELBESZÉD
BABAKÖNYV: BABAJELBESZÉD : Babajelbeszéd szakértői szemmel

Babajelbeszéd szakértői szemmel

  2016.12.27. 14:40

A babák értelmi fejlődése gyorsabb, mint a beszédük fejlődése. Sokkal okosabbak, mint gondolnánk! Ugyan a száj és a nyelv mozgását nem tudják elég jól kontrollálni, viszont a kezüket sokkal hamarabb tudják használni kommunikációs célokra. A babajelbeszéd egyáltalán nem idegen a babáktól. Sőt, 9 és 24 hónapos koruk között előszeretettel használnak gesztusokat, jeleket.

"Ha egyszer megértjük a jelbeszéd lényegét, akkor rájövünk, hogy hihetetlenül egyszerű dolog. Nem kell hozzá pluszeszköz, sem idő, mégis fantasztikus ereje van. Ha a kicsi kezek visszajelelnek, bepillantást nyerhetünk a beszélni még nem tudó babánk világába, gyermekünk pedig magabiztosabb lesz, ahogy jelek segítségével közölni képes akaratát vagy gondolatát.

Sok, a jelelést fontolgató anyuka aggódik, hogy gyermeke esetleg később kezd el beszélni a sikeres jeleléses kommunikáció folytán. Rengeteg tudományos kutatás született, amely azt támasztja alá, hogy a jelelés hatására a babák nemhogy később, hanem hamarabb kezdenek el beszélni, sőt gazdagabb szókinccsel" – állítja Zentai Kata, aki 2008 óta tart babajelbeszéd-tanfolyamokat.

Mikor kezdjük?

 

"A babák 6–9 hónapos korukban már jelelhetnek, így akkor már van értelme elkezdeni a módszer alkalmazását, de később is neki lehet fogni: a tanfolyamokon 2 éves korig várom a gyermekeket szüleikkel – mondja Kata. – Attól, hogy egy kisgyerek már beszél, a babajelek előnyei még sokáig hasznosak lehetnek. Hiába kommunikál mondatokban egy kisgyerek, néha nem tudja tisztán kiejteni a szavakat, van, hogy alig értjük, mit szeretne. Például ilyenkor is jól jöhet a jelelés – teszi hozzá.
Az anyukák már hamarabb megértik gyermekük kezdeti beszédét, de ne feledkezzünk meg az édesapákról sem, ők különösen hálásak a babajelbeszédnek! A jelek segítségével könnyebben felfigyelünk arra, ha a babánk valamit félreértett, és rögtön reagálhatunk rá; főként a hasonló hangzású szavak esetében segít, hogy vizuálisan is észleli a gyermek, hogy különböző fogalmakról van szó, így a jelelés segíti a beszédfejlődést és a megismerést is. Ezenkívül a babajelbeszéd növeli az önbizalmat, a gyermekek kreatívabban gondolkodnak, sőt egyes kutatások szerint segíti az olvasási készséget is."

Szókincs előtt „jelkincs”

"A babák „jelkincse” igen változatos.

Az alapvető szükségleteket kifejező jelek köztük vannak (pl. enni, inni, peluscsere), de ennél sokkal fontosabbak azok a jelek, amelyek a gyerek érdeklődését fejezik ki. Míg szükségleteit sok esetben amúgy is tudomásunkra tudja hozni, számos alkalommal előfordulhat, hogy a gyereknek nincs más eszköze arra, hogy kifejezze a gondolatait, jelekkel viszont meg tudja tenni. Sőt, a jelen nem lévő tárgyakról vagy a múltról is képes „beszélni”. Ezenkívül az érzelmek jelei is nagyon hasznosak lehetnek, különösen a negatív érzelmek jelei, hiszen segítségükkel könnyebben megnyugszanak a gyermekek, mert mód van a bennük lévő feszültség kifejezésére – emeli ki a szakértő, aki szerint alapvető fontosságú, hogy ejtsük is ki a szót a jel mellett, hiszen a babajelbeszédet halló gyermekeknek fejlesztették ki.

 

Nem jelelünk minden szót, csak néhány kulcsfontosságú dolgot. Nem szükséges folyamatosan jelelni a gyerekkel, hanem fontosabb akkor, amikor a gyerek érdeklődésének csúcsán áll, rendkívüli módon figyel. Ha étkezés előtt, után és közben is elmondjuk többször, hogy finom az alma, és mutatjuk az alma jelét is, az nem ér annyit, mint ha akkor mondjuk és jeleljük, amikor éppen kúszik a szóban forgó gyümölcs felé, és meg akarja azt kaparintani" – hívja fel a figyelmet a módszer egyik lényegi pontjára Kata.

A pszichológus édesanya szemével

"A legtöbb, babáknak kitalált fejlesztés nem azért káros, mert a baba kognitív készségei nem alkalmasak rá, hiszen tudjuk, hogy nagyon is „kompetens” a csecsemő, hanem azért, mert az anyában indokolatlanul és ráadásul korán kialakít egy teljesítményorientált hozzáállást. Ezt megszenvedheti az anya-gyerek kapcsolat, hiszen elterelhet azon igények kielégítéséről, amiről a csecsemőkor valóban szól – mondja Horváth-Civa Éva pszichológus, Kata egyik tanítványa.

 

A babával való jelelés során viszont nem arra megy a játék, hogy mi mindent tanítsunk, hanem pont arra, hogy azt tegyük számára kifejezhetővé eme nyelv szó szerint kezébe adásával, amit már tud. Kata Beszélő babakezek programjában átadja azt a tudást az anyukáknak, amellyel a nonverbális időszakban könnyebbé válik a megértés és megértetés, és így még több szép pillanat adódhat. Nálunk az első visszajelelt jel 9 hónaposan a szopizni jele volt. Nemcsak éhségkor jelelte Dénes, hanem akkor is, ha szeretgetésre vágyott. Amiről beszélünk a szoptatás fontossága és szépsége kapcsán, miszerint a szoptatás több mint puszta táplálás, azt egy csöpp fiúcska el is tudja nekünk mondani maga egyetlen (!) jelben.

 

Most, másfél évesen is hasznát látjuk a jelbeszédnek, amikor hasonlóan hangzó szavakat még nem mond teljesen tisztán. Ilyenkor – ha a kontextusból nem érthető, mit akar – egyértelműsítheti azt jelelve. Jelelés nélkül is gyönyörű a babakor, ehhez csak hozzáadhat még több pozitívumot a babajelbeszéd, ha nem tekintjük zseninevelő programnak (lévén nem is az), és elfogadjuk és örömmel is fogadjuk babánk jeleit, legyen az 5, 15 vagy 100" – teszi hozzá Éva.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót