OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KOLIBRI KLASSZIKUSOK
KOLIBRI KLASSZIKUSOK : Kökény, a kalapos manó

Kökény, a kalapos manó

  2018.06.16. 22:44

4-8 éveseknek
Írta: Otfried Preußler
Fordította: Nádori Lídia
Illusztrálta: Anette Swoboda
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 108

A Torzonborz-trilógia szerzőjének újabb mesekönyve jelenik meg magyarul! Otfried Preußlert nem kell bemutatnunk annak, aki már ismeri Torzonborz, a rabló mulatságos történetét. Preußler új meseregényében nem csalódnak majd a Torzonborz-rajongók; a Kökényben ezúttal egy manó kalandjait izgulhatjuk végig.

Egy szép őszi napon Kökény, a kalapkészítő manó gondol egyet, félreteszi a fakanalat, és ahelyett, hogy befejezné a lekvárfőzést, inkább kirándulni indul. Hiába, a legszorgalmasabb manónak is szüksége van egy kis kikapcsolódásra és kalandra! Kaland pedig akad bőven, több is, mint szeretné… Még szerencse, hogy a bajban új barátra lel, akinek az oldalán még a vad Setenetter is legyőzhető!

A Kökény, a kalapos manó a nyolcadik magyarul is megjelenő gyerekkönyv a Torzonborz-trilógia világszerte népszerű szerzőjétől, Otfried Preußlertől.

 

Tasi Katalin
 

Nem titkolom, hogy családilag Otfried Preußler rajongók vagyunk. A szerelem a Torzonborz-trilógiával kezdődött, majd A kis boszorka és A kis szellem kalandjaival erősödött meg, és tart töretlenül. Ezért is csaptunk le azonnal a Kolibri új (2018-as) Preußler-kötetére. Valahogy mindenki (a 4, a 8, a 10 és a 41 éves is) tudta, hogy nem fogunk csalódni. Így is lett.

Pedig, ahogy a kötetet kézbe vettük, azonnal szembeötlött, hogy ez a könyv egy kicsit más lesz, mint az eddigiek. Mire pedig letettük, azt is tudtuk, hogy a más nem jobb, nem rosszabb, csak más, minden hozadékával és tanulságával együtt.

Az első, és leginkább szembeötlő különbség az illusztráció eltérése volt. A korábbi kötetekkel ellentétben ezt a könyvet Anette Swoboda illusztrálta, nyilvánvalóan más stílusban és képi világgal megjelenítve, mint a korábbi Torzonborz-köteteket és A kis szellemet jegyző F.J. Tripp. (Érdekes módon a különbség a Kis boszorka esetében a gyerekeknek nem volt ennyire feltűnő, azt ugyanis Winnie Gebhardt illusztrálta).

Az eltérést egyrészt nyilván az illusztrátor stílusjegyeiből fakad, vagy esetleg abból, hogy egészen más korosztályt képvisel, mint a korábbi illusztrátorok, illetve, hogy maga a szöveg pedig Preußler későbbi írásai közé tartozik (1980-as az eredeti kiadás). A képek meseszerűbbek, kevésbé realisztikusak, nem annyira cizelláltak, mint az előző kötetekben. De – és bevallom, e tekintetben én hordoztam magamban negatív előfeltételezést – a gyerekek dicsérték. Szerintük a képek aranyosak és viccesek, és be kellett látnom, hogy igazuk van. Ez a képi világ pontosan illeszkedik a szöveghez, ami aranyos, vicces, szépen megkomponált és mindenek felett: több szinten hordoz tanulságot. Nem szájbarágósan, inkább végiggondolósan.

Először is: ez a sztori kortalan. Míg a korábbi kötetek az igazán kicsi gyerekeknek nehezebben voltak befogadhatóak, ezt könnyen és jól értette a négyéves is, de magával ragadta a tízévest is. És bár van benne izgalom, és feldereng egy félelmetes lény (a Setenetter – Nádori Lídia újfent zseniális fordítása), a történetben nem kerül elő, mert – spoiler alert! – igazából nem létezik. Csak a szóbeszéd róla: hogy valahol van egy gonosz lény, akitől félni kell. Aki majdnem egészen olyan, mint mi, csak rossz szándékú és gonosz, és jobb lesz sose találkozni vele. (Ugye, áthallásos?)

Másodszor is, a főszereplő, Kökény, a kalapos manó, nagyon tudatosan kilép a saját komfort-zónájából. Ez – manó lévén – nem jelent többet annál, hogy a kötelező lekvárfőzés helyett egy erdei kirándulást választ, amiből persze kényszerű kaland, és a hazatalálás bonyolult útja következik. Ilyesformán ez egy izgalmas, erdei road-movie, ahol az izgalmat igazából a kaland, nem pedig a félelmetes ellenséggel való szembenézés, ármánykodás és katarzisos küzdelem adja.

Harmadszor – és ezt nagyon fontosnak tartom – a kalandok során megismert másik főszereplő, Bozont, a maga bohókás, vicces, leginkább gyermeki figurájával felmutatja a teljes önelfogadás képét: karaktere szelíden, fennhéjázás nélkül, a legtermészetesebb módon közvetíti az olvasónak: ez vagyok én, és vállalom. Kócos vagyok, nem szeretek fürödni, féltem tőled, amíg nem tudtam ki vagy, ebben ügyetlen vagyok, ebben ügyes… a részletek nem is számítanak, csak az üzenet, ami átjön a kis és nagy olvasóknak: tudom, ki vagyok, tudom, mi vagyok, tudom, mit tudok, és tudom, mit nem, elismerem a hiányosságaimat is, és el tudom fogadni. Könnyű leírni, nehéz e szerint élni, különösen nehéz kisgyermekként, kiskamaszként – amúgy kellő önismeret híján akármikor is -, és különösen nehéz manapság, a megfelelési kényszerek és nagyon erősen ránk nehezedő társadalmi (iskolai, gyermekközösségek-beli) elvárások terhe alatt. És bizony ez a szöveg szépen enyhíti ezt a nyomást.

Hasonlóképpen tanulságos a két főszereplő közös kalandja, ami a kezdeti – pletykákon és mendemondákon alapuló, kívülről generált – félelem lebontása nélkül el sem kezdődhetett volna. Bizony, ez – ma különösen – a legfontosabb üzenete a könyvnek (és ezért is csodálatos belegondolni abba, hogy a szöveg 1980-as!!!), hogy az ellenségeskedés, a belénk táplált félelem megtörésének első lépcsője bennünk rejlik. Nem szabad elhinni minden mendemondát a rettenetes gonoszról, főleg, hogy az valaki más. És törekedni kell nyitott szívvel, érdeklődőn, befogadón megismerni a másikat, hiszen rejtett csodákra lelhetünk! Idővel megbízhatunk benne, és vállvetve kiverekedhetjük magunkat egy kemény helyzetből. Elismerhetjük, hogy ha valamiben jobb nálunk, és rászorulunk a segítségére. Megszerethetjük. Barátokká lehetünk, hogy aztán megoszthassuk vele nemcsak a kenyerünket, de az otthonunkat is. Mi ez, ha nem a legnagyobb kaland? Nem a félelmetes, arctalan, tán soha nem is létező ellenséget kell félni és gyűlölni, hanem magunkkal szembenézni, és emberségesnek lenni minden körülmények között. Még ha manók és koboldok is „vagyunk” történetesen.

 
Hintafa blog

img_0416.jpg
 

A két részes sorozat címadó főszereplője a Hetvenhéttölgyes-erdőben lakó - foglalkozására nézve kalapos és kosárfonó manócska - egy szép őszi napon enged a csábításának és hagyja a csudába a lekvárfőzést, inkább elindul kirándulni. Az erdőt lakó tizenhárom manótárs közül senki nem hajlandó elkísérni. Van, akiben a kötelességtudat buzog, más egyszerűen túlságosan kockázatkerülő. 

img_0428.jpg

Végül Kökény egyedül vág neki az erdőnek, hiszen csak arra kell ügyelnie, hogy elkerülje a Holló-tavat, mert azon túl az Irdatlan rengetegben lakik a rettenetes Settenetter. 

img_0422.jpg

Preußler életművében Torzonborz kalandjai elé helyezem Kökényt, hiszen az 5-6 éves korosztálynál fiatalabbak számára is érthető, élvezhető. Mostantól a kisebb óvodásoknak sem kell sokat várniuk, hogy megismerkedjenek kedves írónkkal.

Óhatatlanul utoléri Kökényt az összehasonlítás Torzonborzzal. Nos, a héttőrös rablóénál -legalábbis Kökény kalandjainak első része- kevésbé szövevényes az erdei manó története. Preußler mesemondói hangjára annyira jellemző kedves szelídség a Hetvenhéttölgyes-erdő történetében is visszatér. Apró, kiszámítható kalandokban nincs hiány, de kevésbé vesz hajtűéles fordulatokat. Immár sokadszorra volt jó döntés visszavonulni ebbe a világba, ahol nemcsak a képeken jelenik meg az erdő, de valami titkos csatornán át, a szóközökből -vagy tudomisén honnan- még az erdei illatok, hangok, fények is átkúsznak hozzánk. És pontosan ezért kell-kell-kell Preußler köteteit (újra)olvasni, mert jó mellette lelassulni és élvezni a cirregést, a napfény szűrt zöldjét. És a beépített könyvjelzőt még nem is említettem, pedig azt is annyira lehet szeretni főleg, ha olyan notórius könyvjelző elhagyó valaki, mint mi. 

img_0424.jpg

Nádori Lídiáról tudjuk, hogy feddhetetlen fordító és most is magával ragadta gyermekeim játékos énjét. (A Settenetter mintájára azóta csak “rettttenetttest” tudunk ejteni.) Preußler egyébként nagy kópé lehetett és biztosan csodás tanító volt, aki ugyanúgy megtalálta a hangot az osztályteremben ücsörgő gyerekekkel, mint a meséit 35 évvel később hallgatókkal. Hiszen a huncut szójátékok (ezekből akár többet is elbírtunk volna), a jó ritmusérzékkel visszaadott nevek megmozgatják a fantáziát és a mesehallgatás mellett saját játékra invitálnak, mert végül mindkettő gyerekjáték. Nem is akármilyen.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót