OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
NÉPMESEKINCSTÁR
NÉPMESEKINCSTÁR : 7/1 Életről és halálról, miértekről és hogyanokról szólnak a zsidó mesék

7/1 Életről és halálról, miértekről és hogyanokról szólnak a zsidó mesék

Kiss Orsi  2018.09.12. 10:43

bajzathmaria_szabovirag.jpgHetven zsidó mesét, legendát és történetet gyűjt egybe a Könyvhétre megjelenő A rabbi és az oroszlán című antológia. A meséket Bajzáth Mária válogatta, és ebben a folyamatban részt vettek a Lauder Javne és a Scheiber Sándor Gimnázium munkatársai is. A mesepedagógus az élőszavas mesélés fontosságáról, a háttérben zajló munkáról és a kimaradt történetekről is mesélt nekünk.
 
A rabbi és az oroszlán összesen hetven mesét gyűjtött össze – mik voltak a válogatás fő szempontjai? Milyen forrásokat használtatok elsősorban?
 
Tizenöt fejezetben, harmincnál is több témát járnak körbe a mesék. Többek között életről, halálról, igazakról és hazugokról, miértekről és hogyanokról, állatokról, emberekről, növényekről, bölcsekről és balgákról olvashat az olvasó. A történeteken keresztül igyekeztem az élet és a bennünket körülvevő világ lehető legszélesebb és legszínesebb bemutatására.
 
Annak ellenére, hogy az elmúlt száz évben megjelent több tucat zsidó mesegyűjtemény, és mindből válogathattam, nagyon sok munkánk volt a szövegekkel. Kevés a jól fordított – vagy jól lejegyzett – zsidó mese. Sokat kellett, többnyire angolból, újrafordítani-fordítani, összevetni változatokat, megpróbálni újramesélni.

 

A kötet összeállításában tevékenyen részt vett két budapesti zsidó iskola is – nekik elsősorban mi volt a feladatuk?

Sokat kellett dolgozni az egységesítéssel, a zsidó nevek, helyek, zsidó kifejezések, ünnepek írásakor. A zsidósággal kapcsolatos szómagyarázatokat is ők írták, a szellemi és vallási tartalmak helyességére is vigyáztak. A népmesékben, legendákban őrzött tudás és tapasztalat egy része a 21. század mesehallgatója és a pedagógia szempontjából elavult, érvénytelen. Közösen döntöttük el, melyek azok a történetek, amelyeket át szeretnénk adni a következő generációnak. Ehhez rengeteg szempontot kellett figyelembe venni a válogatáskor. Nagy feladat, izgalmas munka volt mindenkinek.

Épp az iskolák részvétele veti fel a kérdést: elsősorban mesekönyvnek vagy oktatási segédanyagnak, egyfajta alternatív olvasókönyvnek szántátok a válogatáskötetet?

Egyértelműen mesekönyvnek, legalábbis első körben. Közös célunk az iskolákkal, hogy a meséket a gyerekek élőszavas mesemondás, vagy felolvasás útján hallják először. Legyen a történetekkel kapcsolatban olyan meghatározó befogadói élményük, amikor élő ember életre kelti a szöveget. Amióta világ a világ, így öröklődtek a történetek. Az, hogy a mese és a mesekönyv univerzális varázseszköz, és ezerféle felhasználási módja létezhet, csak ezután következik. Használható alternatív olvasókönyvnek, a nagyobbak maguknak is olvashatják, és el tudom képzelni, hogy az ünnepek vagy próféták-királyok kapcsán, esetleg gondolkodást fejlesztő órákon oktatási segédanyag is lehet. Amit minden alkotó fontosnak tart, hogy a gyűjtemény sok korosztályt, sokszor, sokféleképp szólítson meg. Kerüljenek vele kapcsolatba minél többször, és többféle módon a gyerekek és a felnőttek.

Nagyon sokfélék a kötetben szereplő zsidó történetek, de miután ennyi történet átment a kezeden, meg tudod fogalmazni, hogy van-e bármi olyan jellegzetesség, amely kimondottan a zsidó mesék sajátja?

Azt üzenik: tedd a dolgod, ügyelj a szavaidra és a cselekedeteidre, tanulj, tedd jobbá a földi világot a Teremtő örömére, az légy, akinek születtél. A hőseik nagyon emberi emberek, akiknek az a dolguk, hogy a földi életükben rendet tartsanak és teremtsenek. A Teremtőbe vetett bizalom, a hit, minden akadályt legyőző, irányt mutató és megtartó erőként jelenik meg. Különleges, összetett gondolkodásmód jellemzi a bölcs zsidókat, amivel szinte minden kérdést megválaszolnak, és sajátos, nagyon szórakoztató a mesékben lépten-nyomon megjelenő zsidó humor is.

Egy válogatási folyamat mindig fájdalmas is egyben, hiszen a válogatást végző személynek sok olyan történetet ki kell hagynia, melyeknek máskülönben helyük lehetne a kötetben. A dolog jó oldala, hogy mindig akadnak kedvencek is. Neked a kötetbe került történetek közül melyik a legemlékezetesebb?

Élőszavas mesemondás alkalmával hallottam egy történetet, amely azt meséli el, hogy miért van az emberek ajka fölött a függőleges mélyedés. Mivel nem találtam hitelesnek tekinthető zsidó forrást, nem került a kötetbe, de most nagyon röviden, csak az elejét, elmesélem:

 

„Amikor az anyák szíve alatt megfogan egy élet, Lajla, a tündér odatelepszik a magzat mellé és a fülébe suttogja a világ összes meséjét. Kilenc hónapig duruzsol, és elmesél mindent, ami valaha volt, vagy valaha lehet. Amikor a gyermek megszületik, minden történetre emlékszik, amit az édesanyja szíve alatt Lajla elmondott neki. Szeretné továbbadni az embereknek az összeset, de mielőtt hang jöhetne ki a torkán, Lajla fölé hajol, és mutatóujjával lepecsételi az újszülött ajkát. Egyszer azonban született egy gyermek, akinek Lajla elfelejtette lepecsételni az ajkát…”

Forrás: konyves.blog.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót