OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2020. December
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
KAMASZOK
Kamaszok irodalmi érdeklődése
 
Ebben a korban a felszínes olvasást már kezdi felváltani az elmélyülő olvasás, az ifjúsági regényt fokozatosan felváltja a felnőtteknek szóló irodalom. Míg a fiúk kritikusabb és racionálisabb olvasók a lányoknál, valamivel jobban kedvelik a humoros, kalandos és erősen cselekményes könyveket, addig a lányoknál meglehetősen népszerűek az érzelmesebb történetek és a női írók művei.
A fiúknál és a lányoknál egyaránt a kalandregény illetve a fantasztikus irodalom a legnépszerűbb műfaj.
A szerelmes regény a lányoknál a második, a fiúknál a verset megelőzve az utolsó előtti helyen szerepel.
 

Melyik műfajt kedveled a legjobban?

 

Lány
(129 fő)

 

Fiú
(80 fő)

 

%

Rangsor

%

Rangsor

Szerelmes, romantikus regény

28,7

2.

6,3

5.

Kalandos történet, fantasztikus regény

66,7

1.

80,0

1.

Történelmi regény

10,9

4-5.

25,0

2.

Vers

9,3

6.

3,8

6.

Mese

14,7

3.

11,3

3-4.

Ismeretterjesztő irodalom

10,9

4-5.

11,3

3-4.

Egyéb (horror, krimi stb.)

12,4

-

7,5

-

 

MIT - MIÉRT?

Kästner klasszikus Két Lottija mellett kisebb lányoknak nagyszerű első olvasásélményei lehetnek F. H. Burnett A titkos kert vagy A padlásszoba kis hercegnője című könyvei. Előbbiben egy durcás, elkényeztetett kislány tanulja meg a szeretet, az önfeláldozás fontosságát, utóbbi pedig arról szól, hogy egy nehéz sorsú kislány mennyire önzetlenül bánik másokkal, hiszen „egy hercegnőnek mindig béketűrőnek és jószívűnek kell lennie”.

Johanna Spyri főhőse Heidi, egy svájci kislány, aki a maga egyszerű jóságával, tiszta szívével nemcsak megállja helyét, hanem szeretetével és életörömével megváltoztatja maga körül az embereket.

 

Az állatokat kedvelő lányoknak Felix Salten Bambija jelenthet nagyszerű élményt, amely bemutatja az erdő szépségét, és megszeretteti olvasójával a természetet. Donászy Magda Csálé Kati című könyve az első világháború idején játszódik, és miközben a gyerekek a legnagyobb ajándékot várják haza: az édesapjukat, megismerjük azt a kort, amikor a gyerekek szemében még értéke volt egy otthon barkácsolt babának.

 

Jean Webster regényei, a Nyakigláb apó és a Kedves ellenségem kifejezetten lányos levélregények abból a korból, amikor az embe­rek levelüket borítékban adták postára, és az e-mailnek még híre-hamva sem volt. A Nyakigláb apó az árva Judyról szól, akit egy titokzatos úr vesz pártfogásába, a regény folytatásában pedig Sallie-nek a főiskola után egy egész árvaház igazgatójaként kell helytállnia. Fehér Klára Bezzeg az én időmben című könyve is a felnőtté válásról szól a második világháború küszöbén, ahogy egy kamasz szeme felnyílik a környező világra.

 

Lucy M. Montgomery fiatal hősnőjét, Anne Shirley-t sokan ismerhetik a népszerű tévéfilmsorozatból, azt azonban kevesen tudják, hogy Anne kalandjai könyvben nyolc kötetre rúgnak. A kedves szereplők, a kanadai Prince Edward sziget idilli környezete minden kislány tetszését elnyeri, talán csak az álmodozást nem szabad annyira túlzásba vinni, mert emiatt Anne-nek is sokszor meggyűlt a baja.

 

Szabó Magda ifjúsági regényei főleg lányoknak szólnak, a közismert Abigél mellett nagyszerű olvasmányok a Születésnap, a Mondják meg Zsófikának és az Álarcosbál is. Ezek a kötetek nagyon olvasmányosak, ugyanakkor a szépirodalmi művek értékével bírnak, amelyek gondolkodásra serkentenek, és tanulságul szolgálnak a fiatalok, sőt a felnőttek számára is. Gimnazista lányoknak pedig örök kedvencei Jane Austen vagy a Brontë nővérek művei. Austen legismertebb kötete a Büszkeség és balítélet, de Charlotte Brontë Jane Eyre-je is igazán népszerű a lányok körében.

 

Szerencsére most már hazánkban is egyre gyakrabban jelennek meg olyan könyvek, amelyek arra is alkalmasak, hogy a gyerekekkel értelmezni tudjuk a 20. század eseményeit. Lois Lowry a fiúknak és lányoknak egyaránt szóló Számláld meg a csillagokat című kötete és Anna Frank naplója mellett Morris Gleitzman Egyszer és John, Boyne A csíkos pizsamás fiú című regényei is gyermekszemmel mutatják be a holokauszt rémségeit, amelyek szülői segítséggel megértethetik a gyerekekkel, hogy miért kell küzdeni a hazánkban újult erővel felbukkanó antiszemitizmussal szemben.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót