OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
Irodalmi akadályverseny
IMG_5777"A Rumini című regénnyel több hónapon át foglalkoztunk a gyerekekkel. Ezt az izgalmas munkát egy irodalmi akadályverseny keretében zártuk. Ennek során a gyerekek újra átélhették a regény szereplőinek kalandjait, hisz mindegyik fejezethez egy-egy feladat kapcsolódott. Így ők is részesei lehettek a próbatételeknek, a szintetizálás így játékos formában történt." - írja Oszoli Márti, pécsi tanítónő, aki egy éven keresztül Rumini-órákat tartott, nem is akármilyeneket! Egy igazi Rumini akadályversenyt leshettek el tőle, lassan itt a jó idő, mindenkinek nagyon ajánlom!

Osztályommal harmadikban dolgoztuk fel közösen a Ruminit. A pénteki dupla magyar órát szántuk egy-egy fejezet elolvasására, megbeszélésre. A gyerekekkel közösen választottuk ki a kreatív feladatokat, melynek elkészítésére a hétvégével együtt egy hét állt rendelkezésükre. Fejezetről fejezetre haladva készültek félelmetes sárkányok, gyönyörű hajók, szigetek, kincses ládák, hangszerek. Írtunk kalózdalt, gyűjtöttük az állatok lábnyomait, készültek tablók a rágcsálókról, szigetekről. A legérdekesebb feladat a találmányok gyártása, készítése volt. A következő órán megcsodálhattuk a gyermeki elme leleményességét, láttunk könyvtartó fejtáskát, csokigolyó adagoló békát, Mikulás érkezését jelző lábbelit és még rengeteg jó ötletet.

Végül az irodalmi akadályverseny, azaz interaktív regényjárás következett, ami így zajlott:

Előkészületek a pedagógus részéről:

- megfelelő időpont kiválasztása: az ebéd utáni és a délutáni tanóra előtti időszak a legkedvezőbb, ekkor a többi osztály még az udvaron van, szabadak a termek. A játék időtartama 1,5-2 óra

-  segítő kollégák/esetleg szülők felkérése az állomások vezetésére (min. 4 fő)

- a termek/helyszínek berendezése, kellékek előkészítése (egy teremben több állomás is megvalósítható egy pedagógus vezetésével)

A gyerekek részéről:

- az osztálylétszámnak megfelelően egyenlő számú csoportokat alkotása (4-5 fős az ideális).

- csapatnév választása a regényből ötletet merítve

- menetlevelek elkészítése, díszítése a fejezetcímeknek megfelelően

1. állomás: Hétágú Szigony

Az első fejezetben megismerjük Ruminit, a főszereplőt, amint épp egy bandához csapódik.

Kellékek: papírlapokon szavak, íróeszközök

Feladat: Összekeveredtek a betűk. Kiknek a nevét rejtik a szavak?

UMBBU                   DULIN                               ÓZIK                            APUV

Ki hiányzik még a bandából?

A menetlevélre írd rá a helyszínt, hol található a Hétágú Szigony?

2. állomás: A készülődés

A Szélkirálynő lassan elindul a kikötőből, fedélzetén a legénységgel.

Kellékek: kis kártyákon nevek, foglalkozások

Feladat: Párosítsd a szereplőket a foglalkozásukkal!

Bojtos Benedek                                      fedélzetmester

Negro                                                      szakács

Sebestyén                                                doktor

Dolmányos papa                                      kapitány

Cincogi                                                    ezermester

Ajtony                                                     kormányos

Sajtos Pedró                                            árbocos

3. állomás: A Ragacs-tenger

A Ragacs-tengeren találkozott a Szélkirálynő legénysége a polippal.

Kellékek: műanyag flakon, zászló (rongyból), fakanál, faládikó, üveg, krumpli, szivacs stb.

Feladat: A megadott tárgyak közül válogasd ki, melyiket eszi meg a polip!

Megoldás: csak a fából készült dolgokat

Feladat: A válogatás után etessétek meg a polipot, azaz a feladat itt hulla-hopp karikába babzsákokkal célba dobálás.

Kellékek: Hulla-hopp karika, babzsákok

A menetlevélbe írjátok be, hol, melyik helyszínen vagyunk!

4. állomás: A lakatlan szigeten

Kellékek: gyurma, színes lapok, kartonlap, termések, fonalak, gombok stb., olló, ragasztó

Feladat: ezek segítségével a megadott idő alatt tervezzetek egy szigetet!  /5 perc/

5. állomás: Fabatkák

Kellék: tetszőleges fa kérge

Feladat: Az állomáson/teremben meg kell keresni az elrejtett receficefa kérgét! Ehhez bármilyen fakérget elrejthetünk.

Kérdés: Mit tudott ez a receficefa kéreg?- válaszok meghallgatása

rumszivA legénység ivott a vízből, melytől elaludtak.

Feladat: Ivóverseny, időre.

Kellékek: műanyagpoharak, szívószálak, kancsóban víz

Balikóék gyümölcsöket szedegettek a fákról.

Feladat: Kötélen fellógatott piros gyümölcsöket kell elkapni.

Kellékek: piros zacskóban fellógatott almák

Feladat: „Itt a piros, hol a piros?” Gyufás skatulyában megmutatjuk a fabatkát, majd gyorsan megcserélgetjük a dobozkákat, és ki kell találni a gyerekeknek, hogy melyik skatulyában van a fabatka.

Kellékek: három skatulya, benne egy pici „fabatka”

6. állomás   A vörös felhő

Ruminiék megmentették a fákat.

Miért volt erre szükség? Miért hasznosak a fák?

r6Kellékek: felcsíkozott papírlapokon a papírgyártás folyamata pontokba szedve, hajó képe puzzle darabokon

Feladat: Állítsd időrendi sorrendbe a papírgyártás menetét tartalmazó papírcsíkokat!

A fabatkák megjavították a Szélkirálynőt.

Feladat: A puzzle darabjain egy hajó részletét látjátok. Rakjátok ki a hajót időre!

7.  állomás: A Sárkány-szoros

Ahol a sárkány tanyázott, a víz fölött mindig köd volt látható.

Feladat: Egyik társatok bekötött szemmel menjen végig szlalomozva a földön lévő akadályok között. A csapat többi tagja szóbeli irányjelzésekkel irányíthatja őt.

Ha sikerül átjutni az akadályokon, akkor kislabdával el kell találni a sárkány három fejét.

Kellékek: konzervdobozokra felkasírozott sárkányfejek, kislabdák.

8. állomás: Az Orom-sziget

A kalózok az Orom-szigeten rejtették el a Pele királytól kapott kincseket.

Feladat: A kapott térképen –melyen az adott terem alaprajzát látod – a bejelölt helyeken keresd meg a kincseket! Sorold fel, miket találtál!

Kellékek: a terem alaprajza, korona, gyűrű, aranypénz (csokiból)

9. állomás: Az Aranyvadász

Feladat: activity, azaz az Aranyvadász legénysége közül mutogasd el az alábbi személyek nevét:

Penge, Fazék, Maxi

Körülírással pedig a következő személyek nevét: Málé, Cidri, Káró, Lutri, Sunyi

10.  állomás: A tengeri csata

A megállapodás szerint a sárkány átengedi a hajósokat, ha piros tűzijátékot lát, viszont ha kéket, akkor tudja, hogy övé a zsákmány.

Feladat: Egy zsákból húzzál három fakockát! Ha elsőre mindhárom piros, mehettek tovább. Ha kék is van közte, akkor a földön lévő kötélen egyensúlyozva kell végigmenni és elhozni a kötél végénél fellógatott piros kendőt (zászlót).

Kellékek: vászonzsák, piros és kék építőkockák, ugráló kötél, piros kendő

11.  állomás: Fogságban

Kikhez került fogságba Rumini?

Feladat: ha jól válaszoltok a kérdésre, felveheted a következő lapot. Ezek közül ki kell választani, melyik jellemző az ürgékre.

Kellékek: kártyákon meghatározások ürgéről, peléről, patkányról, házi egérről

12.  állomás: Hová tűnt Rumini?

Amikor Rumini keresésére indulnak barátai, s kikötnek a Batka -szigeten, a parton Roland és Dundi Bandi lábnyomokra bukkan.

Feladat: a képeken látható lábnyomokat párosítsátok össze a kártyákon található állatnevekkel!

Kellékek: borítékban kártyákon állatnevek, másik borítékban állatok lábnyomait ábrázoló rajzok

13.  állomás: A pelevári bazár

Feladat: Tedd betűrendbe a bazárban található holmikat, árukat!

Kellékek: borítékban kártyákon az alábbi szavak:

tarka ékszerek, csillogó kövek, kelmék, gyöngyök, kígyóbőr táska, pávatoll, legyező, acélpengék, szuronyok, páncél, hatlövetű puska

14. állomás: Félszemű Morti

Ruminiékat egy labirintuson keresztül vitték a börtönbe.

Feladat: A lapon te is egy labirintust látsz, el kell jutnod a rabokhoz a legrövidebb úton!

Kellékek: annyi fénymásolt A/5-ös méretű labirintus, ahány csapattag van, íróeszközök, tükör, krétával  padlón megrajzolt labirintus (rövid)

Feladat: A csapatból valaki tükör segítségével próbáljon végigmenni a kijelölt útvonalon –hátrafelé!

15.  állomás: A látószelence

A látószelence segítségével tudták meg Rumini barátai, hol lehet a kisegér.

uvegFeladat: A teremben elrejtettünk egy látószelencét, keressétek meg hideg-meleg vezényszavak segítségével!

Kellékek: befőttesüvegben Rumini papírból

16-17. állomás: A kazamaták és A szökés

A kazamatákban a rabok egymáshoz kötözve raboskodtak.

Feladat: Nektek az összekötözött plüssállatokat kell kiszabadítanod, időre!

Kellékek: plüssállatok, madzag

 18.  állomás: A pele király udvarában

ruminiFeladat: Az alábbi tárgyak közül válogasd ki, mit raboltak el a kalózok Pele királytól!

Kellékek: aranypénz, pecsétgyűrű, jogar, korona, palást, aranyládikó

19.  állomás: Rufus mester ajándéka

Mivel kínálta meg Ruminiékat Rufus mester?

Feladat: az asztalon lévő finomságok közül, ha kitaláltad, vegyél egyet belőle!

Kellékek: tálban gyümölcs, keksz, mézes-puszedli, kártyákon tárgyak nevei

Milyen ajándékokat választottak az egerek?

Feladat: Kösd össze a megfelelő párokat!

                                                           gesztenye

                                                           látószelence

                        Balikó                         vascsöppentő

                                                           szentjánosbogár lámpás

                                                           kalap

                        Rumini                        dupla fenekű teknőspáncélból készült láda

20.  állomás: A piros petárda

A Szélkirálynő legénysége rájött, hogy csak akkor mehet át a Sárkány-szoroson, ha piros petárdát lőnek fel. Ha kék petárdát lát a sárkány, akkor annak a hajónak a legénységét felfalja.

Játék: Álljatok sorba, a terem másik felére kell átérnetek, ha piros lapot mutatok fel, lehet menni, ha kéket, meg kell állni. Aki megmozdul, vissza kell térnie a kiindulóponthoz.

21.  állomás: A kék petárda

A hajó legénysége a szerencsés átjutást lakomával és zenével ünnepelte. A játék végén ti is hasonló módon ünnepeljetek!

Kellék: magnó, maguk készítette hangszerek esetleg, jókedv

Az akadályverseny után következik a menetlevelek összesítése, apró jutalmak kiosztása. Ebben a játékban mindenki nyer! Természetesen bármelyik feladatot felhasználhatjuk közvetlenül a fejezet után is.

 

Végül ismerjétek meg Oszoli Mártit, akit a tanítás során leginkább az motivál, hogy órái változatosak, élményszerűek legyenek és rejtetten, ahol csak lehet, megvalósulhasson a tantárgyi integráció. Blogját olvasva szerintem ez sikerül!

omOszoli Márti tanító, gyermekirodalom-rajongó. 2006 óta tanít a PTE 1. Sz. Gyakorló Általános Iskolában. A Csodaceruzában jelentek meg recenziói, tanulmányai.  A Gyakorló Iskolák Módszertani Konferenciáján három alkalommal tartott előadást a kortárs gyermekirodalom népszerűsítése, valamint az olvasóvá nevelés témakörében.

Az ELTE  Kortárs Gyermekirodalom és médiumai című konferenciáján a kortárs gyermekirodalom tanórákon való gyakorlati felhasználhatóságáról  beszélt előadásában. A Raabe Alsó tagozat Tanítói Kincsestárban  Nyulász Péter Helka című meseregényéhez írt módszertani segédanyagot, s ugyanerről a regényről a Meseutca.hu-n jelent meg az Alternatív kötelezők rovatban ajánlója. A Magyar Olvasástársaság tagja. Pécsett él férjével és öt gyermekével.

VISSZA A CÍMLAPRA

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót