"A Rumini című regénnyel több hónapon át foglalkoztunk a gyerekekkel. Ezt az izgalmas munkát egy irodalmi akadályverseny keretében zártuk. Ennek során a gyerekek újra átélhették a regény szereplőinek kalandjait, hisz mindegyik fejezethez egy-egy feladat kapcsolódott. Így ők is részesei lehettek a próbatételeknek, a szintetizálás így játékos formában történt." - írja Oszoli Márti, pécsi tanítónő, aki egy éven keresztül Rumini-órákat tartott, nem is akármilyeneket! Egy igazi Rumini akadályversenyt leshettek el tőle, lassan itt a jó idő, mindenkinek nagyon ajánlom!
Osztályommal harmadikban dolgoztuk fel közösen a Ruminit. A pénteki dupla magyar órát szántuk egy-egy fejezet elolvasására, megbeszélésre. A gyerekekkel közösen választottuk ki a kreatív feladatokat, melynek elkészítésére a hétvégével együtt egy hét állt rendelkezésükre. Fejezetről fejezetre haladva készültek félelmetes sárkányok, gyönyörű hajók, szigetek, kincses ládák, hangszerek. Írtunk kalózdalt, gyűjtöttük az állatok lábnyomait, készültek tablók a rágcsálókról, szigetekről. A legérdekesebb feladat a találmányok gyártása, készítése volt. A következő órán megcsodálhattuk a gyermeki elme leleményességét, láttunk könyvtartó fejtáskát, csokigolyó adagoló békát, Mikulás érkezését jelző lábbelit és még rengeteg jó ötletet.
Végül az irodalmi akadályverseny, azaz interaktív regényjárás következett, ami így zajlott:
Előkészületek a pedagógus részéről:
- megfelelő időpont kiválasztása: az ebéd utáni és a délutáni tanóra előtti időszak a legkedvezőbb, ekkor a többi osztály még az udvaron van, szabadak a termek. A játék időtartama 1,5-2 óra
- segítő kollégák/esetleg szülők felkérése az állomások vezetésére (min. 4 fő)
- a termek/helyszínek berendezése, kellékek előkészítése (egy teremben több állomás is megvalósítható egy pedagógus vezetésével)
A gyerekek részéről:
- az osztálylétszámnak megfelelően egyenlő számú csoportokat alkotása (4-5 fős az ideális).
- csapatnév választása a regényből ötletet merítve
- menetlevelek elkészítése, díszítése a fejezetcímeknek megfelelően
1. állomás: Hétágú Szigony
Az első fejezetben megismerjük Ruminit, a főszereplőt, amint épp egy bandához csapódik.
Kellékek: papírlapokon szavak, íróeszközök
Feladat: Összekeveredtek a betűk. Kiknek a nevét rejtik a szavak?
UMBBU DULIN ÓZIK APUV
Ki hiányzik még a bandából?
A menetlevélre írd rá a helyszínt, hol található a Hétágú Szigony?
2. állomás: A készülődés
A Szélkirálynő lassan elindul a kikötőből, fedélzetén a legénységgel.
Kellékek: kis kártyákon nevek, foglalkozások
Feladat: Párosítsd a szereplőket a foglalkozásukkal!
Bojtos Benedek fedélzetmester
Negro szakács
Sebestyén doktor
Dolmányos papa kapitány
Cincogi ezermester
Ajtony kormányos
Sajtos Pedró árbocos
3. állomás: A Ragacs-tenger
A Ragacs-tengeren találkozott a Szélkirálynő legénysége a polippal.
Kellékek: műanyag flakon, zászló (rongyból), fakanál, faládikó, üveg, krumpli, szivacs stb.
Feladat: A megadott tárgyak közül válogasd ki, melyiket eszi meg a polip!
Megoldás: csak a fából készült dolgokat
Feladat: A válogatás után etessétek meg a polipot, azaz a feladat itt hulla-hopp karikába babzsákokkal célba dobálás.
Kellékek: Hulla-hopp karika, babzsákok
A menetlevélbe írjátok be, hol, melyik helyszínen vagyunk!
4. állomás: A lakatlan szigeten
Kellékek: gyurma, színes lapok, kartonlap, termések, fonalak, gombok stb., olló, ragasztó
Feladat: ezek segítségével a megadott idő alatt tervezzetek egy szigetet! /5 perc/
5. állomás: Fabatkák
Kellék: tetszőleges fa kérge
Feladat: Az állomáson/teremben meg kell keresni az elrejtett receficefa kérgét! Ehhez bármilyen fakérget elrejthetünk.
Kérdés: Mit tudott ez a receficefa kéreg?- válaszok meghallgatása
A legénység ivott a vízből, melytől elaludtak.
Feladat: Ivóverseny, időre.
Kellékek: műanyagpoharak, szívószálak, kancsóban víz
Balikóék gyümölcsöket szedegettek a fákról.
Feladat: Kötélen fellógatott piros gyümölcsöket kell elkapni.
Kellékek: piros zacskóban fellógatott almák
Feladat: „Itt a piros, hol a piros?” Gyufás skatulyában megmutatjuk a fabatkát, majd gyorsan megcserélgetjük a dobozkákat, és ki kell találni a gyerekeknek, hogy melyik skatulyában van a fabatka.
Kellékek: három skatulya, benne egy pici „fabatka”
6. állomás A vörös felhő
Ruminiék megmentették a fákat.
Miért volt erre szükség? Miért hasznosak a fák?
Kellékek: felcsíkozott papírlapokon a papírgyártás folyamata pontokba szedve, hajó képe puzzle darabokon
Feladat: Állítsd időrendi sorrendbe a papírgyártás menetét tartalmazó papírcsíkokat!
A fabatkák megjavították a Szélkirálynőt.
Feladat: A puzzle darabjain egy hajó részletét látjátok. Rakjátok ki a hajót időre!
7. állomás: A Sárkány-szoros
Ahol a sárkány tanyázott, a víz fölött mindig köd volt látható.
Feladat: Egyik társatok bekötött szemmel menjen végig szlalomozva a földön lévő akadályok között. A csapat többi tagja szóbeli irányjelzésekkel irányíthatja őt.
Ha sikerül átjutni az akadályokon, akkor kislabdával el kell találni a sárkány három fejét.
Kellékek: konzervdobozokra felkasírozott sárkányfejek, kislabdák.
8. állomás: Az Orom-sziget
A kalózok az Orom-szigeten rejtették el a Pele királytól kapott kincseket.
Feladat: A kapott térképen –melyen az adott terem alaprajzát látod – a bejelölt helyeken keresd meg a kincseket! Sorold fel, miket találtál!
Kellékek: a terem alaprajza, korona, gyűrű, aranypénz (csokiból)
9. állomás: Az Aranyvadász
Feladat: activity, azaz az Aranyvadász legénysége közül mutogasd el az alábbi személyek nevét:
Penge, Fazék, Maxi
Körülírással pedig a következő személyek nevét: Málé, Cidri, Káró, Lutri, Sunyi
10. állomás: A tengeri csata
A megállapodás szerint a sárkány átengedi a hajósokat, ha piros tűzijátékot lát, viszont ha kéket, akkor tudja, hogy övé a zsákmány.
Feladat: Egy zsákból húzzál három fakockát! Ha elsőre mindhárom piros, mehettek tovább. Ha kék is van közte, akkor a földön lévő kötélen egyensúlyozva kell végigmenni és elhozni a kötél végénél fellógatott piros kendőt (zászlót).
Kellékek: vászonzsák, piros és kék építőkockák, ugráló kötél, piros kendő
11. állomás: Fogságban
Kikhez került fogságba Rumini?
Feladat: ha jól válaszoltok a kérdésre, felveheted a következő lapot. Ezek közül ki kell választani, melyik jellemző az ürgékre.
Kellékek: kártyákon meghatározások ürgéről, peléről, patkányról, házi egérről
12. állomás: Hová tűnt Rumini?
Amikor Rumini keresésére indulnak barátai, s kikötnek a Batka -szigeten, a parton Roland és Dundi Bandi lábnyomokra bukkan.
Feladat: a képeken látható lábnyomokat párosítsátok össze a kártyákon található állatnevekkel!
Kellékek: borítékban kártyákon állatnevek, másik borítékban állatok lábnyomait ábrázoló rajzok
13. állomás: A pelevári bazár
Feladat: Tedd betűrendbe a bazárban található holmikat, árukat!
Kellékek: borítékban kártyákon az alábbi szavak:
tarka ékszerek, csillogó kövek, kelmék, gyöngyök, kígyóbőr táska, pávatoll, legyező, acélpengék, szuronyok, páncél, hatlövetű puska
14. állomás: Félszemű Morti
Ruminiékat egy labirintuson keresztül vitték a börtönbe.
Feladat: A lapon te is egy labirintust látsz, el kell jutnod a rabokhoz a legrövidebb úton!
Kellékek: annyi fénymásolt A/5-ös méretű labirintus, ahány csapattag van, íróeszközök, tükör, krétával padlón megrajzolt labirintus (rövid)
Feladat: A csapatból valaki tükör segítségével próbáljon végigmenni a kijelölt útvonalon –hátrafelé!
15. állomás: A látószelence
A látószelence segítségével tudták meg Rumini barátai, hol lehet a kisegér.
Feladat: A teremben elrejtettünk egy látószelencét, keressétek meg hideg-meleg vezényszavak segítségével!
Kellékek: befőttesüvegben Rumini papírból
16-17. állomás: A kazamaták és A szökés
A kazamatákban a rabok egymáshoz kötözve raboskodtak.
Feladat: Nektek az összekötözött plüssállatokat kell kiszabadítanod, időre!
Kellékek: plüssállatok, madzag
18. állomás: A pele király udvarában
Feladat: Az alábbi tárgyak közül válogasd ki, mit raboltak el a kalózok Pele királytól!
Kellékek: aranypénz, pecsétgyűrű, jogar, korona, palást, aranyládikó
19. állomás: Rufus mester ajándéka
Mivel kínálta meg Ruminiékat Rufus mester?
Feladat: az asztalon lévő finomságok közül, ha kitaláltad, vegyél egyet belőle!
Kellékek: tálban gyümölcs, keksz, mézes-puszedli, kártyákon tárgyak nevei
Milyen ajándékokat választottak az egerek?
Feladat: Kösd össze a megfelelő párokat!
gesztenye
látószelence
Balikó vascsöppentő
szentjánosbogár lámpás
kalap
Rumini dupla fenekű teknőspáncélból készült láda
20. állomás: A piros petárda
A Szélkirálynő legénysége rájött, hogy csak akkor mehet át a Sárkány-szoroson, ha piros petárdát lőnek fel. Ha kék petárdát lát a sárkány, akkor annak a hajónak a legénységét felfalja.
Játék: Álljatok sorba, a terem másik felére kell átérnetek, ha piros lapot mutatok fel, lehet menni, ha kéket, meg kell állni. Aki megmozdul, vissza kell térnie a kiindulóponthoz.
21. állomás: A kék petárda
A hajó legénysége a szerencsés átjutást lakomával és zenével ünnepelte. A játék végén ti is hasonló módon ünnepeljetek!
Kellék: magnó, maguk készítette hangszerek esetleg, jókedv
Az akadályverseny után következik a menetlevelek összesítése, apró jutalmak kiosztása. Ebben a játékban mindenki nyer! Természetesen bármelyik feladatot felhasználhatjuk közvetlenül a fejezet után is.
Végül ismerjétek meg Oszoli Mártit, akit a tanítás során leginkább az motivál, hogy órái változatosak, élményszerűek legyenek és rejtetten, ahol csak lehet, megvalósulhasson a tantárgyi integráció. Blogját olvasva szerintem ez sikerül!
Oszoli Márti tanító, gyermekirodalom-rajongó. 2006 óta tanít a PTE 1. Sz. Gyakorló Általános Iskolában. A Csodaceruzában jelentek meg recenziói, tanulmányai. A Gyakorló Iskolák Módszertani Konferenciáján három alkalommal tartott előadást a kortárs gyermekirodalom népszerűsítése, valamint az olvasóvá nevelés témakörében.
Az ELTE Kortárs Gyermekirodalom és médiumai című konferenciáján a kortárs gyermekirodalom tanórákon való gyakorlati felhasználhatóságáról beszélt előadásában. A Raabe Alsó tagozat Tanítói Kincsestárban Nyulász Péter Helka című meseregényéhez írt módszertani segédanyagot, s ugyanerről a regényről a Meseutca.hu-n jelent meg az Alternatív kötelezők rovatban ajánlója. A Magyar Olvasástársaság tagja. Pécsett él férjével és öt gyermekével.
|